AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 jeg skriver det vell egentlig for å få ut litt frustrasjon, samt kanskje få synspunkt også? jeg har vært under nav de siste 3,5 årene grunnet psykisk sykdom, angst og depresjon. jeg er kommet meg veldig de siste årene og fungerer normalt. bortsett fra at jeg etter smellen jeg gikk på for 3,5 år siden har gjort så jeg tåler stress mye mindre og er ofte sliten. det har derfor vært nødvendig med arbeidstrening, altså attføring. og i fjor kuttet jeg attføringen rett og slett fordi jeg ikke gadd og være under nav sin regi lengre, følte jeg ikke ble tatt på alvor og andre faktorer spillte inn, også økonomien. jeg jobbet da 50%. jeg gikk på sosialen en stund og søkte på jobber, og fikk etter 4-5 mnd en 100% jobb som jeg trivdes godt med, og ikke minst tjente godt i. det var DEILIG og kjenne at man tok ansvar over sin egen økonomi, mestre en vanlig jobb som alle andre. noe som var etterlengtet. og det hele ga en mestringsfølelse jeg levde lenge på. etter hvert så ble jeg sykemeldt, jeg ble utmattet men langt ifra på samme måte som da jeg gikk på smellen, jeg pleier og bli sånn i perioder når jeg blir sliten. helt utmattet og har null energi. jeg må tvinge meg opp og ut, men ellers sitter/ligger jeg mye inne og sover og bare slapper av. så jeg ble sykemeldt en del men kom meg tilbake som 50% sykemeldt på slutten av kontraktsperioden. da vikariatet gikk ut i sommer bestemte jeg meg for etterhvert og søke skole. jeg ville ta opp fag for å få generell studiekompetanse for å ha muligheten til og gå høgskole neste år. jeg søkte på voksenopplæringen og ble realkompetanse-vurdert og fikk fritak fra to fag og var i oppstarten med skoleåret, jeg var på to samlinger med de andre elevene og fikk informasjon og ventet på og få skolebøker og få komme inn i systemet....så får jeg plutselig beskjed på mail om at jeg ikke var kommet inn alikevell, de hadde inntaksstopp pga mangel på nettlærere. men jeg sto på venteliste! jeg hadde da søkt på en jobb for å ha i helger og ettermiddager siden jeg skulle gå skole, en jobb jeg også fikk. jeg forklarte dette til sjefen og de var egentlig bare glad for da kunne jeg jobbe der mere. hadde det ikke vært fordi jeg har en jobb så hadde jeg nok reagert mer på det. men uansett, så til saken. nav var treg på og betale ut sykepengene for litt i mai, hele juni og hele juli pluss skattepengene jeg fikk utbetalt da jeg sluttet i det firmaet som kom i slutten av juli/begynnelsen av august (husker ikke helt!). og da fikk jeg en god sum, jeg la av penger for å ha til faste utgifter i august og selvsagt for juli, og litt nå i september. resten gikk i mat og levekostnader. jeg brukte ikke de resterende pengene på dyre ting som klær/møbler etc..(det eneste som tok en del penger var da jeg fikk en øyeinfeksjon som krevde flere legebesøk og en del medisiner, i tillegg punkterte jeg 2 ganger og måtte kjøpe dekk den andre gangen jeg punkterte, noe som også var dyrt synes jeg da det allerede begynnte og minske på kontoen)...fordi jeg visste ikke hvordan økonomien ville bli fremmover, så prøvde å være flink noe jeg selv syntes jeg var. og nå er jeg helt helt blakk, har ikke penger til husleien, eller mat...så jeg gikk til nav forrige uke for å søke til livsopphold og forklarte situasjonen. jeg var ærlig og sa jeg hadde 1500 kr på sparekontoen som jeg hadde lagt av for lenge siden til en regning jeg ville få i begynnelsen av september. pluss at jeg ville få bostøtte nå den 10. og den 15. blir jeg automatisk trekt i lån og forsikring på bil, og da vil jeg sitte igjen med 2-300 som jeg nå har vært nødt til og bruke opp på mat. jeg forklarte også i søknaden at jeg var kommet inn på skole og hadde søkt stipend og lån og ventet på svar derifra. jeg fikk da avslag på søknaden grunnet de to siste summene nevnt over. og innen jeg hadde fått brevet, hadde jeg nylig fått vite at jeg ikke var kommet inn på skolen og også selvsagt fått avslag på søknaden om stipend og lån, og jeg hadde betalt den regningen som de pengene på sparekontoen var lagt av til. så jeg prøvde og kontakte saksbehandleren og etter en del om og men med og få tak i hun så forklarte hun at pga at jeg fikk så mye penger i juli/august så har jeg ikke krav på penger nå?? jeg skulle ha prioritert annerledes mente hun siden jeg visste jeg ville bli arbeidsledig, jeg gjorde da det??? og at jeg skulle be om å få utsatt husleie til neste mnd!!! jeg fortalte også at jeg hadde fått jobb, og jeg ville ikke få lønn derifra før den 15. i neste mnd. så da sa hun at jeg måtte gi hun arbeidskontrakten min der og så skulle hun se på det på nytt. jeg står på bar bakke, jeg har INGEN penger til mat (må låne til venner/foreldre men det begrenser seg hvor mye man kan låne der også), IKKE penger til husleie og aner ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får innvilget søknaden nå det er så urettferdig!!! kan dette være rett?? er jeg uansvarlig som legger av penger til regninger som jeg vet kommer fram i tid?? skal jeg lide for det nå da? hadde jeg brukt de pengene (de på sparekonto og bostøtte) OG utsatt husleien til neste mnd nå så hadde jeg fått dobbeltregninger i neste mnd og ikke greid den mnd heller, og derfor måtte søkt om hjelp mest sannsynlig. mine faste utgifter (husleie + lån/forsikring) hver mnd er på 5600,- + telefonregning på 700-1000,- (ja vet det er mye, har byttet abonnemang nå for å få det billigere, altså de pengene jeg la av var for å betale meg ut fra abonnemanget jeg hadde). og da mener hun at jeg skal betale ca 12500 OG ha råd til mat? ...jeg er alene og begynnte for 3 dager siden i den nye jobben og vil ikke ha tjent opp nok til og betale så mye neste mnd. jeg er såååååååå gruuuuusomt lei av det der systemet!!!!! beklager om det ble rotete
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 tro meg.. vet hvordan du har det.. nav kan være noe skikkelig dritt! min situasjon er ganske annerledes fra din, men frustrasjonen er nok den samme. jeg studerte på høyskolen fra 9-15 og jobbet 17-22 nesten hver dag, elsket studiet mitt og jobben var grei den. jeg har de siste årene vært veldig trøtt / sliten uansett hvor mye jeg sover og hatt smerter i kroppen. Dro til legen rett før en eksamen, da fingrene mine var for vonde til å klare å skrive.. ble sykmelding og henvising til sykehuset. jeg var da 19 år og fikk diagnosen leddgikt (seriopositiv RA) Fikk beskjed fra både fastlege, revmatolog og psykolog om at skole og jobb burde vente, jeg måtte ha tid til å finne rette medisiner og komme i behandling. cellegiftkurene begynte. Et år etter mente fastlegen vi burde søke på tidsbegrensa ufør, da jeg er ung, ikke mulighet til å jobbe på en stund. Fikk blankt avslag fra Nav. Var jo slik en "tung framtid for en som var så ung". Så ble rehab.penger. Cellegift kurene fungerte ikke nok og begynte på immunsystemhemmere. Sover nesten hele dagen og må ha konstant smertelindring fra piller.. og jeg er ikke syk nok? jaha... jeg hadde gitt alt for å kunne studere ferdig og begynne å jobbe igjen, men når du ikke klarer ha på deg klærne dine selv om morgenen? Hvis du ikke er syk nok da.. hvem pokker er det da? grrrrrrr... leve på 8000 kr i mnden gjør ikke ting bedre.. klart, samboeren tjener endel, men en samlet inntekt på 26000, skaper stress nok i hverdagen. Og stress gjør sykdommen verre.. Jess, herlig sirkel dette her.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Gjør som meg: Prostitusjon! Det tjener du fett på!
Daniel84 Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Det er sånn NAV fungerer du skal ha livsopphold på rundt 3000 i mnd etter husleie å sånn. Men skal du gå på sosialen så dekker dem IKKE bilkostnader.. Kan på en måte forstå det, selv om det er jævli kjipt for de som har bil :/
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #5 Skrevet 12. september 2010 Klarer ikke helt å synes synd på deg. Du kjøper knalldyr telefon med dyrt abonnement, har bil å kjøre rundt i og lån på denne, har ikke giddet å spare buffer på kontoen til å betale uforutsette utgifter med (du kunne spart for eksempel pengene du bruker på bil og mobil...). Så skal du forlange av NAV skal dekke opp for deg når du har brukt pengene på slikt? Selv jobber jeg 100 %, men har ikke råd til verken dyr telefon (kjøper ny hvert fjerde år kanskje, og da er det billigste type) eller bil. Alt går til nødvendig husleie, mat og barnet mitt - får ingenting av NAV. Og selvsagt får jeg ikke det - jeg tilpasser utgifter til inntekter, og har jeg en tusenlapp ekstra en måned så sparer jeg den til trangere tider. At du da skal få dekket slikt i din situasjon fremstår for meg som grådig urettferdig.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #6 Skrevet 12. september 2010 Hvis inntektene dine for en periode gjør at du ligger over norm, kan det jo være riktig at du ikke har rett på hjelp til å dekke husleie og slike ting? Vi vet jo ingenting om summene, for alt vi vet kan du ha fått igjen 20000 på skatten liksom... Bostøtten du fikk nå den 10. kunne du jo delbetalt inn på husleien, og betale det resterende neste måned, du får vel bostøtte da også? Ang. mat, har du penger på konto, så bør jo disse prioriteres til mat? Hva med å droppe å betale ut abonnementet og heller betale det slik det var ment(pr. mnd), det er jo tross alt ikke en MÅ regning, altså slik som strøm og forsikring og sånt? Evt. spare opp litt et par mnd og betale det ut da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå