Gå til innhold

Økonomifolk: kan dere analysere regnskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes om inntekt på 500.000 og gjeld på 1.800.000?

1.300.000 er boliglån og 300.000 er resterende studielån.

Har ikke bil for tiden.

Har ikke barn...er single.

Husleien er kr. 3.000 og betaler kr. 6.000 i boliglån hver måned.

Må også betale på andre lån i denne totalsummen (studielån og forbrukslån).

Sentrumsleiligheten vil få en utbyggingskostnad på kr 400.000 om 1-2 år (og med det en verdistigning).

Tror dere er en god del fornuftige folk her i forhold til økonomi...klarer selv ikke å spare.

Takker for alt av tips og økonomiske råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener vel budsjett? Da må du i så fall si litt mer om hva du har i faste utgifter og hva du ikke kan unnvære å bruke penger på. Forøvrig har SIFO nokså romslige satser for hva gjennomsnittspersonen bør ha i forbruk og også gode eksempler på budsjett. www.sifo.no. Jeg mener det ikke bør være noe problem å klare seg på mye mindre enn det SIFO gjør. De mener en enslig kvinne skal bruke c. 9500,- i tillegg til boutgifter. Det er for min del mye.

Skrevet

Hva synes om inntekt på 500.000 og gjeld på 1.800.000?

1.300.000 er boliglån og 300.000 er resterende studielån.

Har ikke bil for tiden.

Har ikke barn...er single.

Husleien er kr. 3.000 og betaler kr. 6.000 i boliglån hver måned.

Må også betale på andre lån i denne totalsummen (studielån og forbrukslån).

Sentrumsleiligheten vil få en utbyggingskostnad på kr 400.000 om 1-2 år (og med det en verdistigning).

Tror dere er en god del fornuftige folk her i forhold til økonomi...klarer selv ikke å spare.

Takker for alt av tips og økonomiske råd!

Jeg jobber med boliglån til daglig og synes dette høres helt greit ut. Det bekymringsverdige her er at du sier du har forbrukslån og da blir jeg nysgjerrig på hvor mye det er på.

Skrevet

Jeg har 1.9 i lån og inntekt på ca 300.000 og jeg har 3 barn og er aleine. Huslånet er på 8000 kr og jeg klarer meg helt greit, men må hele tiden planlegge hva jeg skal bruke pengene mine på. For min del høres det ut som du skal klare deg godt med 500.000 i inntekt.

Skrevet

Jeg jobber med boliglån til daglig og synes dette høres helt greit ut. Det bekymringsverdige her er at du sier du har forbrukslån og da blir jeg nysgjerrig på hvor mye det er på.

Enig, er litt bekymret selv, og liker det ikke.

Av totalsummen på lån jeg har oppgitt, er ca. 300.000 forbrukslån gjennom banken - (gjennom arbeidsgiver).

Hvordan kan jeg best mulig bli kvitt et slikt? Bare ved å øke betalingssummen hver måned sikkert, men kjip situasjon.

Skrevet

Jeg har 1.9 i lån og inntekt på ca 300.000 og jeg har 3 barn og er aleine. Huslånet er på 8000 kr og jeg klarer meg helt greit, men må hele tiden planlegge hva jeg skal bruke pengene mine på. For min del høres det ut som du skal klare deg godt med 500.000 i inntekt.

Hvordan er det mulig å få så mye innvilget i lån når inntekten er 300.000?

Skrevet

Av totalsummen på lån jeg har oppgitt, er ca. 300.000 forbrukslån gjennom banken - (gjennom arbeidsgiver).

Hvordan kan jeg best mulig bli kvitt et slikt? Bare ved å øke betalingssummen hver måned sikkert, men kjip situasjon.

Glemte å si....30.000 av disse er Master Card-gjeld. Den forsvinner liksom aldri!

Skrevet

Hvordan er det mulig å få så mye innvilget i lån når inntekten er 300.000?

Jeg hadde et par hundre tusen i egenkapital og hjelp av mine foreldre ;)

Skrevet

Glemte å si....30.000 av disse er Master Card-gjeld. Den forsvinner liksom aldri!

Det første du må gjøre er å samle sammen kvitteringer, og lage et fullstendig regnskap på hva du har brukt pengene dine på de siste månedene. Deretter må du se hvor du kan spare inn, og rett og slett prioritere å betale ned forbrukslånet og master card-gjelden snarest mulig! Slutt å kjøp ting med mindre det er absolutt behov for det (mat må han selvsagt ha, men man trenger ikke å kjøpe mat ute eller i kiosker, man kan klare seg uten brus/øl, aviser/blader, kino, fritidsaktiviteter etc. en stund). Og for all del; kvitt deg med alle kredittkort!

Med 500.000 i inntekt, burde du klare å betale kredittkortgjelden i løpet av kort tid. Videre lager du en nedbetalingsplan for forbrukslånet. Husk at rentene er veldig høye på slike lån, og det er altså veldig viktig at du begynner med en gang! Syns forøvrig det er positivt at du virker motivert for å ta tak i dette, så det ordner seg nok til slutt :)

Skrevet

Det første du må gjøre er å samle sammen kvitteringer, og lage et fullstendig regnskap på hva du har brukt pengene dine på de siste månedene. Deretter må du se hvor du kan spare inn, og rett og slett prioritere å betale ned forbrukslånet og master card-gjelden snarest mulig! Slutt å kjøp ting med mindre det er absolutt behov for det (mat må han selvsagt ha, men man trenger ikke å kjøpe mat ute eller i kiosker, man kan klare seg uten brus/øl, aviser/blader, kino, fritidsaktiviteter etc. en stund). Og for all del; kvitt deg med alle kredittkort!

Med 500.000 i inntekt, burde du klare å betale kredittkortgjelden i løpet av kort tid. Videre lager du en nedbetalingsplan for forbrukslånet. Husk at rentene er veldig høye på slike lån, og det er altså veldig viktig at du begynner med en gang! Syns forøvrig det er positivt at du virker motivert for å ta tak i dette, så det ordner seg nok til slutt :)

Ja...det å gjøre det i praksis har vist seg utfordrende da jeg alltid finner noe jeg "bare må ha", som er fint (klær, make-up, en reise, etc.).

Det å ta seg sammen gjennom sparing/større innbetalinger over lang tid, er for meg ikke så lett.

Men jeg må prøve!

Skrevet

Ja...det å gjøre det i praksis har vist seg utfordrende da jeg alltid finner noe jeg "bare må ha", som er fint (klær, make-up, en reise, etc.).

Det å ta seg sammen gjennom sparing/større innbetalinger over lang tid, er for meg ikke så lett.

Men jeg må prøve!

Foreslår at du lar penger og kort være igjen hjemme til enhver tid, med unntak av når du skal handle inn mat. Det er veldig lett å dra kortet når det er noe man bare "må" ha. Det finnes ingen lettvint løsning for å bli kvitt gjelden, du må bare ta deg sammen. Ellers blir det bare verre, og enda mer av lønnen din går med til renter.

Hvis du ikke allerede har gjort det, sett av et stort, fast beløp som trekkes automatisk fra lønnskonto hver måned. Disse pengene må settes på en konto som er utilgjengelig og som du ikke har tilgang til med kort.

Skrevet

Hvis du ikke allerede har gjort det, sett av et stort, fast beløp som trekkes automatisk fra lønnskonto hver måned. Disse pengene må settes på en konto som er utilgjengelig og som du ikke har tilgang til med kort.

Hva heter en slik løsning?

Har spurt om det i dnbnor og alt jeg har fått der i nettbank er en sparekonto som jeg kan overføre fra til egne konto i nettbank, og over et visst antall overføringer blir det gebyr.

Men finner ingen valg der jeg får en sperret konto som jeg ikke kan overføre til meg selv i??

Når skal man kunne ta ut noe der? Kan en ta ut noe så gjør en jo det og hvor er så sperringen?

Skrevet

Hva heter en slik løsning?

Sparekonto.

Be om at den ikke er tilgjengelig i nettbanken.

Skrevet

Eventuelt kan du opprette konto i en annen bank, hvor du KUN har kontoen som skal brukes til å spare og betale ned lån. Dermed er ikke kontoen like tilgjengelig som de andre i nettbanken (krever selvsagt et minimum av selvdisiplin for å unngå å "ta" fra denne kontoen).

Skrevet

I dei fleste sparekontoar er det begrensingar på kor mange uttak du kan ha i løpet av eit år, og utover det vert det gebyr. Vi har oppretta ein ekstra vanleg konto ("lønnskonto" - rekningskonto) som vi overfører mesteparten av inntektene på. Same dag som inntektene går inn, vert alle utgifter lagt til forfall, slik at alt som skal betalast den komande månaden er betalt med ein gong (ja, vi mister litt renter når vi betalar rekningar for tidleg, men det er snakk om ører).

Du kan opprette månedleg fast trekk frå ein konto til ein annan i nettbanken din. Veit ikkje om du kan opprette ny konto sjølv i nettbank hjå DnBNor, men i dei fleste nettbankar kan du det.

Overfører også ein god sum til sparekonto kvar månad.

Den einaste måten å bli kvitt mastercard-lån er å betale store beløp inn kvar månad (3-4-5000), betal det inn same dag som løna er på konto, så fristar du ikkje å bruke pengane til noko anna.

Sett opp budsjett, så ser du om du har noko til overs når alt er betalt, inkl mat, som du kan unne deg til kle e.l. Men eit godt tips kan vere å tenke over 10 ekstra gongar før du kjøper, om du verkleg treng å kjøpe dette, eller om det ikkje er bedre å betale ned på lån...

Skrevet

Sparekonto.

Be om at den ikke er tilgjengelig i nettbanken.

Det er et godt forslag - så dette er mulig altså?

Skrevet

Du kan opprette månedleg fast trekk frå ein konto til ein annan i nettbanken din. Veit ikkje om du kan opprette ny konto sjølv i nettbank hjå DnBNor, men i dei fleste nettbankar kan du det.

Den einaste måten å bli kvitt mastercard-lån er å betale store beløp inn kvar månad (3-4-5000), betal det inn same dag som løna er på konto, så fristar du ikkje å bruke pengane til noko anna.

Det første rådet fungerer ikke...det gjør jeg i dag, men det blir aldri sparing fordi jeg overfører til meg selv (brukskonto) i nettbanken.

Det andre rådet ditt bør følges!

Skrevet

Eventuelt kan du opprette konto i en annen bank, hvor du KUN har kontoen som skal brukes til å spare og betale ned lån. Dermed er ikke kontoen like tilgjengelig som de andre i nettbanken (krever selvsagt et minimum av selvdisiplin for å unngå å "ta" fra denne kontoen).

Kan fungere...vil kanskje prøve det. Faren er at man jo blir påtvunget "pakker" fra bankene i dag: du får ikke bare et bankkort, nei da, du bør ta "pakken" - totalen. Master og Visa, ja da. Men det fungerer ikke for potensielle Luksusfellen-folk.

Skrevet

Betal ned så mye du kan hver måned. I banken jeg jobber er vi veldig skeptisk til å gi lån til noen med så mye forbruksgjeld da det i mange tilfeller går galt. Brukt alt du har ekstra hver måned på å betale ned forbruksgjelden, og det beste er om du kan refinansiere dette med sikkerhet i din bolig.

Skrevet

Det første rådet fungerer ikke...det gjør jeg i dag, men det blir aldri sparing fordi jeg overfører til meg selv (brukskonto) i nettbanken.

Det andre rådet ditt bør følges!

Då bør du overføre til ein konto du ikkje har tilgong til i nettbank, det er berre å be banken om at den kontoen skal du kun ha tilgong til ved fysisk oppmøte, og ingen kort på den kontoen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...