Gå til innhold

strikke tommel på vott - skjønner ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strikker selbuvott:

http://uelegant.net/images/2010/02/selbu.pdf

problemet er at jeg aldri har strikket tommel før, og nå sitter jeg helt fast. Det står at ved streken skal de 11 tommelmaskene settes på hjelpetråd.

1. Skal jeg strikke raden før streken, og så de 11 maskene på hjelpetråd?

2. Så står det at jeg skal legge opp nye 11 masker. Men hvordan blir dette i forhold til mønsteret? Blir ikke mønsteret da forskjøvet 1 omgang i forhold til resten som ikke er tommelen?

Håper noen kan forklare meg tommel! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du kommer til der streken begynner, setter du de neste 11 på hjelpetråd uten å strikke dem. så legger du opp 11 nye masker, med de fargene mønsteret viser. Så da kan du bare strikke ferdig votten etter mønsteret :)

Håper du forsto det! Lykke til! :)

Skrevet

Ja, tror jeg klarte det :D Tusen takk!

Skrevet

Nei uff, det ble feil. Du forklarte riktig altså. Jeg gjorde bare ikke helt det du skrev, ser jeg nå!

Jaja, håper det ikke syns for godt. Blir hvertfall bare kluss om jeg må rekke opp 2 omganger!

Skrevet

Hehe.. Har strikket litt feil flere ganger selv, men det er gjerne bare jeg som ser det ;)

Skrevet

hehe, godt å høre ;) Ser hvertfall skikkelig bra ut med mønster og greier, så får håpe min lille feil ikke kommer til å synes for andre :)

Skrevet (endret)

Når jeg strikker tommel gjør jeg følgende:

Strikk X antall masker over på hjelpetråden. Så setter jeg maskene som nå er på hjelpetråden tilbake på pinnen og strikker de en gang til med hovedfargen.

Strikker votten ferdig.

SÅ: vrenger jeg votten, får maskene over på pinner. (er maskene løse nok, kan det hende du klarer det fra rettsiden.) Når maskene er litt løsere setter jeg de på en tråd og vrenger votten tilbake igjen for så og plukke opp maskene (viktig og ha en tråd gjennom de så du ikke mister de :fnise: ), så strikker jeg bare videre. Fungerer kjempe greit.

Men vet ikke om denne metoden går ann på selbuvotter da. men antar det.

Endret av breiflabb
  • 4 år senere...
Skrevet

Prøver meg her med noen spørsmål..:) Skal til å strikke tommel, og har satt av 13 masker på en hjelpetråd, og skal legge opp 7 nye. Hvilken farge skal jeg legge opp med?? Skal jeg legge opp "i mønster"? Eller bare i én farge, og SÅ strikke mønster?

Og det står st når jeg skal strikke tommelen skal jeg ta opp 9 masker. Blir det ikke veldig stor forskjell på foran og bak når det er 13 masker foran og 9 bak?

Og hvordan kan man ta opp 9 masker ril baksiden av votten, når jeg la opp kun 7 masker da jeg lagde tommelhullet og strikket hånden??

Skrevet

Prøv deg nede i strikkeforumet, der er ekspertene.

Anonymous poster hash: 95a05...119

Skrevet

Ok, søkte bare opp det jeg lurte på, og fortsatte i tråden som handlet om det samme;) Men har fått svar på noe av det jeg lurer på nå, skjønner bare fortsatt ikke hvordan det kan stemme at det skal være så mange flere masker foran enn bak på tommelen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...