Gå til innhold

Hva feiler det bilen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 20 år gammel toyota corolla. Den har i det siste (husker ikke nøyaktig hvor lenge, men mange uker muligens måneder) hatt litt startproblemer. Dvs at jeg må vri om nøkkelen x antall ganger for å få start. Har bilen stått en stund (f eks et døgn) kan jeg bruke over 10 forsøk på å starte. Har bilen stått i f eks 7 timer så bruker jeg rundt 3 forsøk. Har jeg nettopp kjørt den starter den på første forsøk.

Når jeg vrir om nøkkelen så starter vanligvis cd spilleren og luftanlegget. Lysene på dashbordet lyser også. Men altså ingen reaksjon fra motoren. Hører altså ingenting. Bortsett fra noen ganger hvor den nesten starter gangen før den faktisk starter.

Noen som har peiling på bil som kan gi meg noen tips til hva som feiler? Jeg har ikke peiling på bil selv, men har en far av typen som mekker alt selv (har aldri hatt bilene på verksted). Men bilen pleier aldri få dette problemet når jeg er der på besøk (har jo da nylig kjørt den) så han har ikke klart å sette noen diagnose..

Tror forresten problemet blir verre når det er kaldt enn når det er varmt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres det ut som dårlig kontakt med batteriet.

Men din far burde kunne svare på det i teorien, om han ikke opplever situasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være tenningslåsen eller starteren også. hatt 2 corolla med samme problemet. husker bare ikke hvilke av de to vi byttet;) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ingen reaksjon? Du drar ikke rundt motoren uten at den starter, altså det er helt stille, som om du ikke vrir om tenningen i det hele tatt?

Isåfall kan det vere en dingseboms på tenningen din som er problemet, jeg husker ikke i farten hva den heter. Det kan være så enkelt som tenningsbryter eller noe sånt, jeg garanterer ingenting. Jeg har det likedan på min egen Mercedes. Når det blir kaldt skjer det ingenting når jeg vrir om tenningen. Holder jeg derimot nøkkelen en stund, så slår plutselig startmotoren inn etter en stund. Det blir værre jo kaldere det blir, og symptomene forsvinner når det er varmt og sommer, samt når bilen er kjørt varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte batteri? Bilen kjører fint når du først får start eller?

Endret av Daniel84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 20 år gammel toyota corolla. Den har i det siste (husker ikke nøyaktig hvor lenge, men mange uker muligens måneder) hatt litt startproblemer. Dvs at jeg må vri om nøkkelen x antall ganger for å få start. Har bilen stått en stund (f eks et døgn) kan jeg bruke over 10 forsøk på å starte. Har bilen stått i f eks 7 timer så bruker jeg rundt 3 forsøk. Har jeg nettopp kjørt den starter den på første forsøk.

Når jeg vrir om nøkkelen så starter vanligvis cd spilleren og luftanlegget. Lysene på dashbordet lyser også. Men altså ingen reaksjon fra motoren. Hører altså ingenting. Bortsett fra noen ganger hvor den nesten starter gangen før den faktisk starter.

Noen som har peiling på bil som kan gi meg noen tips til hva som feiler? Jeg har ikke peiling på bil selv, men har en far av typen som mekker alt selv (har aldri hatt bilene på verksted). Men bilen pleier aldri få dette problemet når jeg er der på besøk (har jo da nylig kjørt den) så han har ikke klart å sette noen diagnose..

Tror forresten problemet blir verre når det er kaldt enn når det er varmt ute.

Hvis du vrir om nøkkelen, og du hører klikking i stedet for at starteren forsøker å dra rundt: dårlig batteri. Siden feilen ikke oppstår rett etter kjøring vil jeg mene du har en strømtyv som trekker spenning fra batteriet jevnt og sakt. Om så er tilfelle, må du finne feilen ellers vil problemet forverres når vinteren kommer.

Tappede batterier blir fortere ødelagt av kulde.

En eller annen kabel har mistet isolasjonen og ligger mot gods, dette burde faren din kunne finne.

Hvis den ikke gir respons i det hele tatt når du vrir rundt nøkkelen, men for eksempel starter tilnærmet normalt på femte forsøk, er starteren problemet. Kan fikses ved å demontere starter og sett inn en annen børste (delen som er slitt), eller rett og slett bytte starter.

Hvis starteren drar rundt motoren, men den rett og slett er tungstartet, kan problemet være plugger/fordeler, men da skulle bilen også ha hatt unøyaktig/upålitelig gange etter oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens :) Jeg hører ikke noe klikk når jeg vrir om nøklene, hvis jeg da ikke er veldig tunghørt.. Det er heller ikke noe problem å kjøre bilen etter at jeg har fått start.

Er startmotoren det samme som starteren eller? Mener pappa fikset denne for en tid tilbake, da problemene var de samme men mildere. Da var det vinter, og det gikk fra å være kaldt i været til mye varmere akkurat da han ordnet startmotoren, så kunne liksom ikke vite om det var startmotoren som var problemet, eller om bedringen kom av været..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være så mye, men batteriet er den neppe siden alt annet elektrisk fungerer.

Det kan være alt mulig egentlig, men jeg hadde nok sjekket litt her og der. Om du ikke hører ett klikk (som skal komme fra under motoren, er som regel der starteren sitter) når du vrir rundt nøkkelen rett før motoren egentlig skal starte så vil det si at starteren ikke går. Problemet er da enten selve starteren eller at starteren ikke får styrestrøm, altså ikke beskjed om å starte.

Det kan være tenningsmodulen, pluggene (lenge siden de ble byttet?) eller det kan være rotoren som slår seg vrang. Vanskelig å si egentlig.

Går motoren irundt? altså kjinner den, men starter ikke liksom? Er det det så hadde jeg nok sjekket plugger, pluggledninger, rotor og fordeler først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennpluggene er det ikke, da hadde du kunne kjinne bilen uten at den startet, samt at du ville merket det på at bilen ville fuske i lengre tid før det står helt stille.

Hvis det ikke er noe lyd når du vrir om betyr det ganske enkelt at det er noe i tenningen din som er galt, strømmen kommer ikke fra tenningsbryteren til starteren. I værste fall må du bytte tenningslåsen, som forøvrig ikke er så fryktelig dyrt som man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...