AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Bare lurer. Ifølge et amerikansk forum jeg er på så skal ikke gifte menn få ha single damer/kvinner som venner/venninner fordi det da er fare for at disse går etter mannen. JEG mener at det får være opp til den enkelte. Så for eksempel da, jeg er kjempegod venn med min x, og jeg vil ikke kutte ham ut hvis han ble gift før meg. Jeg synes det også er rart/sært/paranoid hvis noen hadde nektet ham å vært sammen med meg bare fordi han er en x av meg og fordi vi pleier å ta en kaffe eller gå på kino eller shoppe sammen. Jeg synes det var helt greit at han hadde en nær venninne da jeg var sammen med ham og så ikke noe problem med det i det hele tatt. Synspunkter?
Kråkesaks Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Det kommer an på hvor nært vennskapet er og hvor mye tid dere bruker alene sammen. Jeg hadde ikke godtatt at mannen min hadde ontakt med en nær venninne og var sammen med henne hver dag.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 For min del er vennskapet vårt slik at vi jo vet alt om hverandre og når vi møtes så gir vi hverandre en klem eller kanskje bare et lite tørt kyss på kinnet. Og så er det snakk om kanskje 4 timer alene sammen på en café eller hvor-lang-tid-det-tar-å-se-en-film-på-kino og shopping kanskje 5 timer. Men ikke hver dag, kanskje én gang i måneden. Men sms/mms et par ganger i uka.
I Grosny Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Det kommer an på hvor nært vennskapet er og hvor mye tid dere bruker alene sammen. Jeg hadde ikke godtatt at mannen min hadde ontakt med en nær venninne og var sammen med henne hver dag. Det har vel litt å si hvor nære disse vennine er. Kanskje man bør sette ei grense på ca 30 cm. Jeg er litt naiv, og mener at damer i første rekke er mennesker, og omgås dem som mennesker, ikke som sexgriser. Ja til venner. Gule, hvite , svarte og brune. Kvinner og menn.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Noen sier at en trenger ikke å bekymre seg for venninner mannen har før dere blir sammen, men heller om det dukker opp nye single venninner etter at de har giftet seg og som de krever å bruke myyye tid på.
Piper Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Jeg vil nå si at det er stor forskjell med å være god venninne med en man aldri har hatt noe sammen med, og en man faktisk har vært i et forhold med. Jeg tror det er mye lettere å ah sex med en man allerede har hatt sex med, enn med en man aldri har hatt sex med. Og jeg hadde ikke akseptert at min mann gikk på byen, ut og spiste og gikk på kino med sin ex, uansett hvor gode venner de liksom er. På lik linje som at min mann ikke hadde akseptert dette andre veien heller.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Når man er i et nytt forhold så synes jeg at det er unaturlig og upassende å være nær venn med noen som man har hatt et seksuelt forhold til. Om man derimot i åresvis har hatt en nær venn av motsatt kjønn hvor man KUN har vært venner og ikke vært tiltrukket av hverandre, så er det for meg mindre problematisk. Men også da vil det være naturlig å dysse ned vennskapet noe, dvs. at man ikke har så mye kontakt som før. Det er viktig å føle seg som nr. 1 for den andre når man er i et forhold!
Gjest pingvin Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Bare lurer. Ifølge et amerikansk forum jeg er på så skal ikke gifte menn få ha single damer/kvinner som venner/venninner fordi det da er fare for at disse går etter mannen. JEG mener at det får være opp til den enkelte. Så for eksempel da, jeg er kjempegod venn med min x, og jeg vil ikke kutte ham ut hvis han ble gift før meg. Jeg synes det også er rart/sært/paranoid hvis noen hadde nektet ham å vært sammen med meg bare fordi han er en x av meg og fordi vi pleier å ta en kaffe eller gå på kino eller shoppe sammen. Jeg synes det var helt greit at han hadde en nær venninne da jeg var sammen med ham og så ikke noe problem med det i det hele tatt. Synspunkter? Det amerikanske forumet du er på tar altså utgangspunkt i at menn er viljeløse individer som styres av pikken not alle kvinner som viser seg villig- og at alle damer er intressert i å ta andres mann... Herlig og lite kvinnefrigjørende må jeg si. Kvinner bir jo sett på som offer uansett da...Og andre damer som respektløs trussel. Og menn som uten hjerne og med bare pikk og kjønnsdrift. Kan hende jeg tar feil men jeg tror ikke verden er identisk med en episode av Sex in the City.
Cordelia Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 Så lenge de venniner og ikke "venniner". No problem. Det må da gå an å ha venner av det andre kjønn selv om man er i ett forhold. En trenger jo ikke akkurat sitte på fanget til hverandres men.. Nei,en skal ikke nekte partneren sin og ha venner. Gjør en det, er det vel et eller annet som ikke er helt som det skal når det gjelder tilliten i forholdet.
Antlers Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 Synes det er upassende både for menn og kvinner å ha nære venner av motsatt kjønn når man er i et forhold. Da tenker jeg på en venn/venninne som man er mye alene med (reise, kino, restaurantbesøk, osv). Jeg har mange mannlige venner, men når jeg er i et forhold finner jeg ikke på ting med dem på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Jeg er gift og bestevenn med min ex. Vi treffes sjelden, på fest en gang i kvartalet, kanskje. Men vi snakker sammen på facebook/msn noen ganger i uka. Jeg deler det meste med ham, og han med meg. Mannen min er også venn med ham, og han er venn med en av sine exer. Jeg tror det er bredere aksept for dette på bygda, hvor vi bor, ettersom at en ikke uten videre kan bytte vennekrets dersom et forhold tar slutt. Det ville vært veldig problematisk for meg og mine venner om jeg hadde måttet kutte ut exen min. Mannen min og exen min er forøvrig også gode venner, og har vært det siden før jeg og mannen min ble sammen. Mannen min er sjelden med på fest med exen min, da vi bytter på å dra ut pga barn. Da kan jeg gjerne danse og prate med exen min hele kvelden. Det gjør jeg ikke når mannen min er med, for da danser jeg og prater med ham. Føler ikke at jeg gjør noe galt, dette er en slags stille avtale mellom meg og mannen min. Våre felles venner er jo rundt oss hele tiden, så et sidesprang ville blitt oppdaget rimelig kvikt! Om mannen min, før vi giftet oss, hadde ønsket at jeg skulle kuttet med exen min, hadde det blitt rabalder. Det er jo en grunn til at jeg ble sammen med exen min i utgangspunktet, og disse positive sidene har han jo ikke mistet. Nest etter mannen min er han den jeg liker best av voksne mennesker her i verden, og vennskapet med ham betyr veldig mye for meg. Jeg går ut fra at det samme gjelder for min mann og hans ex. De møtes på kafè innimellom eller hun er innom oss når jeg er borte (jeg og hun har ikke så veldig god kjemi), det er ett fett for meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Jeg synes ikke gode venner skal ellimineres bare fordi de ikke har kjæreste/ektemann.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Jeg er litt naiv, og mener at damer i første rekke er mennesker, og omgås dem som mennesker, ikke som sexgriser. Herlig naiv ihvertfall, det skulle vært flere som deg!
toyses Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 Hvis mannen har venninner før han blir sammen med kvinnen, så må han vel få lov til å beholde dem. Men det bør etter min mening holdes en viss avstand.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2010 #15 Skrevet 12. september 2010 Hvis mannen har venninner før han blir sammen med kvinnen, så må han vel få lov til å beholde dem. Men det bør etter min mening holdes en viss avstand. Så han bør ikke ha lov til å bli kjent med nye kvinner når han har blitt sammen med ei dame? Gud bedre....
Cata Skrevet 12. september 2010 #16 Skrevet 12. september 2010 Så klart er det OK å ha venner/venninner av motsatt kjønn så lenge det bare er snakk om vennskap og så lenge det ikke tar mer tid enn et vennskap med en av samme kjønn ville gjort. Hvis man begynner å bruke mer tid på vennen/venninnen enn man gjør med partneren så er det på tide å bremse, og jeg synes også det er en fordel at partneren er innforstått med at man har venner av motsatt kjønn (burde egentlig være en selvfølge i dag) og gjerne at hun/han er presentert for vedkommende en eller annen gang.
Anglofil Skrevet 12. september 2010 #17 Skrevet 12. september 2010 Synes det er upassende både for menn og kvinner å ha nære venner av motsatt kjønn når man er i et forhold. Da tenker jeg på en venn/venninne som man er mye alene med (reise, kino, restaurantbesøk, osv). Jeg har mange mannlige venner, men når jeg er i et forhold finner jeg ikke på ting med dem på egenhånd. Må si meg veldig enig i dette. Mvh Yvonne
I Grosny Skrevet 12. september 2010 #18 Skrevet 12. september 2010 Så klart er det OK å ha venner/venninner av motsatt kjønn så lenge det bare er snakk om vennskap og så lenge det ikke tar mer tid enn et vennskap med en av samme kjønn ville gjort. Hvis man begynner å bruke mer tid på vennen/venninnen enn man gjør med partneren så er det på tide å bremse, og jeg synes også det er en fordel at partneren er innforstått med at man har venner av motsatt kjønn (burde egentlig være en selvfølge i dag) og gjerne at hun/han er presentert for vedkommende en eller annen gang. Noe jeg ikke ville likt er for min partner å være andrevalg, etter en venn.
Eternity Skrevet 12. september 2010 #19 Skrevet 12. september 2010 Vennskap er vennskap, uansett kjønn og sivilstatus.
Gjest Dainty Skrevet 14. september 2010 #20 Skrevet 14. september 2010 Synes det er upassende både for menn og kvinner å ha nære venner av motsatt kjønn når man er i et forhold. Da tenker jeg på en venn/venninne som man er mye alene med (reise, kino, restaurantbesøk, osv). Jeg har mange mannlige venner, men når jeg er i et forhold finner jeg ikke på ting med dem på egenhånd. Øh.. Ok? Jeg har flere nære kamerater som jeg har kjent i årevis, og som jeg går ofte på kino med, spiser lunsj/tar en kaffe alene sammen med, og jammen hender det ikke at vi spiser på restaurant sammen eller har vinkveld sammen alene. Når man er nære venner synes jeg det er helt nødvendig å kunne tilbringe tid alene sammen, fordi man gjerne betror seg til hverandre, spør om råd vedrørende personlige relasjoner etc. Om jeg alltid måtte ha tatt min eventuelle kjæreste med når jeg skulle møte disse vennene, hadde vennskapet endret seg veldig, og vi hadde kanskje glidd fra hverandre. Min fremtidige kjæreste må rett og slett finne seg i at jeg av og til må tilbringe tid med mannlige venner alene. Jeg vil selvsagt inkludere kjæresten også, og da vil han jo uansett merke svært tydelig at det er null romantisk spenning i luften mellom meg og kameratene, kun vennskap. Og dessuten: Når jeg har kjent disse gutta i så mange år, og tilogmed delt dobbeltseng på ferie med dem uten at det har skjedd noe seksuelt, hvorfor skulle det plutselig gjøre det når jeg var i et forhold? Hvordan hadde du reagert om kjæresten krevde at du ikke skulle tilbringe tid alene med bestevenninna di? For det er jo i realiteten det du mener at man skal gjøre om man har nære venner som er av motsatt kjønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå