AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Hvordan er det med piratkopiering i deres hjem? Er dette noe du lar barna få lov til eller har dere regler mot det? Hva gjør du om du fikk vite at barna dine lastet ned filmer, musikk, eller programvare til 20 000 kroner?
Gjest gjest Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Hvordan er det med piratkopiering i deres hjem? Er dette noe du lar barna få lov til eller har dere regler mot det? Hva gjør du om du fikk vite at barna dine lastet ned filmer, musikk, eller programvare til 20 000 kroner? Jeg ville forklart dem reglene om piratkoipering og hvorfor dette går ut over dem som eier rettigheten til musikk/film. Så ville jeg fulgt opp for å se etter at de sluttet med dette.Jeg ville oppfordret dem til å kjøpe i stedet for å stjele åndsverk. Men selvsagt brukt et språk som ungene forstod, i stedet for ord som åndsverk
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Nå er jeg ikke overbegistret over rettighetsindustrien. Laster det jeg trenger selv, regner med at jeg overfører mine egne holdninger til ungene..
Inx Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Hvis barn laster ned programvare som er "verd" så mye - så hadde jeg ikke brydd meg, da barna uansett ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe det. Og jeg ville sett på det som positivt om de satte seg inn i avansert programvare på egenhånd. Hvis de lastet ned store mengder film/musikk så ville jeg snakket til dem om problematiske sider ved nettopp å gjøre det. Men jeg ville ikke vært veldig moralistisk her heller, jeg synes ikke det er svart-hvitt og mener virkelig at interesserorganisasjonene som saksøker folk for dette i USA er et utrolig mye større onde en piratkopieringen noengang vil bli.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Jeg ville forklart dem reglene om piratkoipering og hvorfor dette går ut over dem som eier rettigheten til musikk/film. Så ville jeg fulgt opp for å se etter at de sluttet med dette.Jeg ville oppfordret dem til å kjøpe i stedet for å stjele åndsverk. Men selvsagt brukt et språk som ungene forstod, i stedet for ord som åndsverk Jeg tror barn som er store nok til å laste ned ting ulovlig, fint kan forstå et ord som åndsverk. Ingen grunn til å forenkle det
Colargol Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Hvis barn laster ned programvare som er "verd" så mye - så hadde jeg ikke brydd meg, da barna uansett ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe det. Og jeg ville sett på det som positivt om de satte seg inn i avansert programvare på egenhånd. Hvis de lastet ned store mengder film/musikk så ville jeg snakket til dem om problematiske sider ved nettopp å gjøre det. Men jeg ville ikke vært veldig moralistisk her heller, jeg synes ikke det er svart-hvitt og mener virkelig at interesserorganisasjonene som saksøker folk for dette i USA er et utrolig mye større onde en piratkopieringen noengang vil bli. Nikker og er enig!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Jeg gjør dette selv, og så dobbeltmoralistisk at jeg ville nektet ungene mine å gjøre det samme er jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Det er ikke ulovelig å laste ned,det er ulovelig å dele ut!
Jade Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 (endret) Om det er ulovlig å laste ned musikk og film er jeg ikke sikker på. Jeg vet at det er lovlig å kopiere fra biblioteket og venner og kjente hvis du vet selv hvordan du gjør det. Men å laste ned programvare (som koster penger) uten å betale for det, er ulovlig uansett. Gode alternativer er å kjøpe filmer på play.com. Jeg har fylt opp DVD-reolene våre med masse gode filmer til svimlende lave priser i forhold til i Norge! Og de fleste er sone 2, og mange av de er med norske tekster! Musikk er nå lett tilgjengelig via Spotify! Har du premium, så kan man også få musikk på mange mobiler! Programvare kan man laste ned gode gratis-alternativer. Jeg liker for eksempel mye bedre Open Office (som er gratis!) enn Microsoft Office som jeg har på jobb. Det finnes også billige programvarer! Photoshop Elements koster f.eks. under tusenlappen og er helt grei for de som ikke trenger noe veldig avansert (eller som har blitt vant til photoshop). Vanlig photoshop er overkill for de fleste. Endret 12. september 2010 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå