Gå til innhold

Kastet av buss fordi hun var tjukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den her Christine prøver å skylde på SAMFUNNET for at hun er tykk. Men hun innrømmer sjøl at hun har vært på Bislett Kebab og spist seg tjukk igjen i stedet for å fortsette med det hun hadde lært på Helgelandsmoen.

Det er frivillig å gå inn på Bislett Kebab.

Det er ingen unnskyldnig for å overspise at det er en kebabkiosk i nabolaget.

Jeg tror Christine bare er så selvsentrert og selvmedlidene at hun FØLER at alle stirrer, og biter seg mere merke i kommentarer på bussen enn andre ville ha gjort...

Jeg tror heller ikke samfunnet gjør folk tykke. Matvalget gjør derimot folk tykke, og det fins sunn mat å få kjøpt i alle butikker.Men når folk velger grandiosa, pølser, sjokolade, chips og cola før de setter seg foran PC/TV, er fedmen deres egen feil.

Dessverre.

Christine som skylder på samfunnet for fedmen sin blir som om en alkoholiker skulle gjøre det samme og si at alkoholmisbruket hans er samfunnets feil.

:enig:

Skrevet

Jeg tror Christine bare er så selvsentrert og selvmedlidene at hun FØLER at alle stirrer, og biter seg mere merke i kommentarer på bussen enn andre ville ha gjort...

Så hvis du hadde fått en kommentar om at du fikk pelle deg av bussen, og deretter blitt dyttet ut, så hadde du ikke bitt deg særlig merke i det? Bare tenkt det er sånn som skjer, og ventet på neste buss?

Som tidligere overvektig så vet jeg at iblant kan det du sikkert tenker på skje, nemlig at man hører kommentarer man tror gjelder en selv, eller at man blir nervøs når noen fniser e.l. fordi man tror det er en selv de ler av. Men iblant kommer det dessverre kommentarer som ikke kan overses, og hvor det ikke er noen tvil om hvem de er myntet på. Det er en myte at folk som er for tynne får kommentarer, mens overvektige ikke får det. Tro meg, vi får kommentarer, mange og stygge. Jeg sier VI, for jeg er fortsatt samme person som jeg var, selv om folk ikke lenger kan se at jeg har vært overvektig. Enkelte ser ut til å tro at overvektige er en annen rase enn andre mennesker.

Skrevet

Hun ble ikke "kastet av" Det var en medpassasjer som slengte en teit kommentar «Det blir plass til flere hvis du går av, for du er jo så tykk. Du må ut.»

Det blir som å få kjeft eller kommentarer for at man har med barnevogn. "Det blir plass til flere hvis du går av." Da svarer man bare hvor mange stopp det er til man skal av og så kan holde folk tåta og være tålmodig.

Eller så ærklærer man at man har kjøpt bilett som alle andre.

Folk på busser sier mye rart. De krtitisere skateboard, sykler, våte paraplyer og hunder. Alle tenker bare på seg selv når det er trangt.

Derfor tror jeg det bare er Christine som er overfølsom.

Hun tror jo også at alle stirrer når hun går inn på McDonalds. Men det er vel bare hennes egen dårlige samvittighet for å gå dit og spise, som spiller inn.. Ingen legger merke til henne.De er opptatt med å bestille det de skal ha. Eller så står de og irriterer seg over at det tar laang tid før de får maten de har bestilt, og ser tanketomt på alle som kommer inn ...

Skrevet

Det blir som å få kjeft eller kommentarer for at man har med barnevogn. "Det blir plass til flere hvis du går av."

Med mindre du og barnevogna blir resolutt lempet av, så blir det ikke det samme. Kommentaren er ille nok i seg selv, men her kom dyttingen av bussen i tillegg. Og hvor lyst har man til å gå på bussen igjen hvis man er blitt først mobbet og så dyttet av? Er man modig nok sier man fra til sjåføren, så får den som dyttet heller gå av. Men hvor mange hadde hatt mot til å gjøre det?

Skrevet

Så hvis du hadde fått en kommentar om at du fikk pelle deg av bussen, og deretter blitt dyttet ut, så hadde du ikke bitt deg særlig merke i det? Bare tenkt det er sånn som skjer, og ventet på neste buss?

Det står ikke at hun ble dyttet ut. Det står at hun overhørte noe hun tok seg veldig nær av og ble fornærmet.

Når folk slenger med leppa om min vekt pleier jeg i mitt eget hode å snu det mot vedkommende at personen ikke eier folkesikk.

Jeg pleier å si til meg selv at det er synd på en person med så dårlig utviklede åndsevner og tenke på meg selv som et mye bedre menneske, med evne til respekt, omtanke og empati.

Så overser jeg vedkomende stakkar.

Hvis det var svært sårende, som Chirstine opplevde, ville jeg vært trolig til å si at "Folk kunne stått tettere hvis du bare ikke luktet så vondt av svette".

Gått av bussen hadde jeg ikke gjort.

Men egentlig tror jeg Christine overdrev til journalisten for å få medlidenhet. Jeg tror hun smurte litt tykt på så journalisten skulle ta hennes parti...

En kommentar om at det var trangt ble til "Du må ut"...

Skrevet

Man sier ikke slikt til folk, uansett. En bitteliten dose av folkeskikk burde alle ha.

Skrevet

Det står ikke at hun ble dyttet ut. Det står at hun overhørte noe hun tok seg veldig nær av og ble fornærmet.

Unnskyld, jeg tok feil. Det står at hun ble dyttet.

Beklager.

Vel, da ville jeg nok tenkt at vedkommende var en "Linn Skåber- aktig" sinnslidende med borderline forstyrelse og blitt rasende.

Jeg ville tenkt at personen trengte å bli hentet av noen med hvite frakker, og sett for meg at neste gang går det ut over noen annen enn meg.Jeg ville gått ut fra at andre enn meg som så opprtinnet også reagerte negativt på den personen som dyttet. Så ville jeg gått på neste buss.

Man kan bare ikke ta sånn uforskammethet inn over seg.

Skrevet

Jeg er selv en av de som tar bussen hver dag fra mandag til fredag. Først er det grytidlig på morningen hvor bussen er stappfull, også er det hjem igjen fra vgs hvor jeg er dødssliten og dødstrøtt, og må på en stappfull buss igjen. Jeg vil hjem å slappe av og se på tv, men istedenfor er jeg presset sammen blant folk med svette armhuler og kronisk hosting. Kjempegøy!

Se for deg at bussen er så full at alle folkene praktisk talt presses mot hverandre, men bussjåføren bare fortsetter å lasse på med folk, også kommer det en dame/mann på 150 kg som vil ha plass når det allerede er så trangt at man nesten kveles. Selvsagt blir man irritert og oppgitt, og man TENKER ofte at man gjerne skulle ha sendt den personen ut igjen fordi det allerede er for fult, men det er en forskjell på å tenke det og faktisk handle.

Uansett hvor sur og sliten man er: slikt gjør man ikke :nei:

Men, greit...

man blir kalt feit. Jeg blir ofte kalt for kvisetryne av kompisene til lillebroren min, men det er da ikke slik at jeg går til avisa og hyler om hvor fælt det er? Det er ikke slik at du er født overvektig: dette er ikke noe du lider av fordi du var uheldig, dette har du å takke deg selv for.

Det er jævla vanskelig å gå ned i vekt, men det er ikke umulig å gjøre noe med det :filer:

"Hvorfor passer ikke denne kjolen meg? Uansett hvor mye jeg trener, skjer det ingenting!" - sutring over middagsbordet hvor h*n presser i seg feit middag og en kaloribombe av en dessert. I stedenfor å bli sint på samfunnet kan man heller bli sint på seg selv, for det er ikke pizzareklamene som gjør deg feit, det er tross alt du som kjøper og spiser pizzaen av egen fri vilje.

Jeg er også genetisk belastet for det å bli tykk, men jeg trener på et treningssenter og passer på hva jeg spiser, selv om jeg i tillegg er en flittig student som stresser med å få gode karakterer.

Å dytte inn et sunt kosthold og mosjon inn i en travel hverdag er overhodet ikke mission impossible så lenge man presser seg selv :sjenert:

Vi bor i et overflodssamfunn, noe jeg er klar over, men selv om man har kake og snop lett tilgjengelig gjelder det bare å gå forbi bakeren og heller kjøpe seg ingredienser til en salat på butikken :jepp:

Skrevet

Så utrolig sytete overvektige mennesker er!! Skylder på samfunnet rundt for <at de er tykke?!! :kjefte:

Skjerp dere, tykke folk, ta ansvar selv, som alle vi andre må gjøre: begynn å trene jevnlig og spise sunt!

Skrevet

Jeg er selv en av de som tar bussen hver dag fra mandag til fredag. Først er det grytidlig på morningen hvor bussen er stappfull, også er det hjem igjen fra vgs hvor jeg er dødssliten og dødstrøtt, og må på en stappfull buss igjen. Jeg vil hjem å slappe av og se på tv, men istedenfor er jeg presset sammen blant folk med svette armhuler og kronisk hosting. Kjempegøy!

Se for deg at bussen er så full at alle folkene praktisk talt presses mot hverandre, men bussjåføren bare fortsetter å lasse på med folk, også kommer det en dame/mann på 150 kg som vil ha plass når det allerede er så trangt at man nesten kveles. Selvsagt blir man irritert og oppgitt, og man TENKER ofte at man gjerne skulle ha sendt den personen ut igjen fordi det allerede er for fult, men det er en forskjell på å tenke det og faktisk handle.

Unnskyld, men når bussen er full og folk vil presse seg på hadde jeg bedt noen vente på neste buss uansett om de veide 60 eller 120 kilo...

Om da en person tror jeg sier det er for trangt pga vekten deres er det i deres eget hode.

Men jeg kan like godt gå av selv og vente på neste som å be andre gå av...

Det er ikke så enkelt som å trykke på motivasjonsknapp i i hjernen og ta ansvar for å bli idealtynn.

Folk må bare lære å akseptere at ikke alle veier det samme.[/b

Selv om jeg påpeker at Christine i artikkelen har seg selv å takke fordi hun spiste på seg vekt på Bislett Kebab betyr ikke det at alle blir fiks ferdig standard-tynne av selvdisiplin. Eller at de har noe "moralsk ansvar" for å bli det.

Jeg ville bare påpeket at man ikke skal ta uforskammethet inn over seg og syns synd på seg selv.

Skrevet

Unnskyld, men når bussen er full og folk vil presse seg på hadde jeg bedt noen vente på neste buss uansett om de veide 60 eller 120 kilo...

Om da en person tror jeg sier det er for trangt pga vekten deres er det i deres eget hode

Selvsagt BØR man tenke slikt, men er man sliten og trøtt med lavt blodsukker kan man tenke ting man ikke bør tenke, derfor er det viktig at man passer seg slik at brødsaksa ikke "glipper" og det ender med en pinlig situasjon...

Skrevet

Christine som skylder på samfunnet for fedmen sin blir som om en alkoholiker skulle gjøre det samme og si at alkoholmisbruket hans er samfunnets feil.

Blir fedme et samfunnsproblem så blir det samfunnets problem. Russland har så store problemer med alkoholisme at staten må inn å gjøre noe med det. Nordmenn blir feitere og feitere, og til slutt kan det bli et samfunnsproblem. Da må samfunnet gjøre noe med det. Helst før det blir et problem.

Det betyr ikke at individet ikke har ansvar for sitt eget liv.

Skrevet

Om da en person tror jeg sier det er for trangt pga vekten deres er det i deres eget hode.

Hun fikk beskjed om at det var fordi hun er tykk. Det blir ren spekulasjon å tenke at hun har innbilt seg det.

Hvis jeg hadde overhørt noe slikt så håper jeg virkelig jeg hadde hatt mot til å si noe ala "det blir bedre plass her hvis du som er så tjukk i hue går av", og så lempet vedkommende av. Dessverre blir det ofte med tanken for min del i slike situasjoner :gjeiper:

Skrevet

Hun fikk beskjed om at det var fordi hun er tykk. Det blir ren spekulasjon å tenke at hun har innbilt seg det.

Hvis jeg hadde overhørt noe slikt så håper jeg virkelig jeg hadde hatt mot til å si noe ala "det blir bedre plass her hvis du som er så tjukk i hue går av", og så lempet vedkommende av. Dessverre blir det ofte med tanken for min del i slike situasjoner :gjeiper:

Nå misforstår du hva jeg sier. Det du siterer er meg som svarer en som sier hun ville mislikt at en på 130 kg presset seg på en overfylt buss.Da svarer jeg og snakker om de hypotetiske personene jeg hypotetisk ville bedt å vente, og ikke om Christine i artikkelen...

Hvis en hypotetisk person jeg hypotetisk bad å vente tror det er fordi jeg har i mot dens vekt så er det i den hypotetiske personens hode.

Skrevet

Nå misforstår du hva jeg sier. Det du siterer er meg som svarer en som sier hun ville mislikt at en på 130 kg presset seg på en overfylt buss.Da svarer jeg og snakker om de hypotetiske personene jeg hypotetisk ville bedt å vente, og ikke om Christine i artikkelen...

Hvis en hypotetisk person jeg hypotetisk bad å vente tror det er fordi jeg har i mot dens vekt så er det i den hypotetiske personens hode.

At du ikke ville bedt en hypotetisk person om det er bra :)

Men det er også forskjell på å prøve å trenge seg på en buss, og å bli bedt å gå av for å gi plass til andre.

Skrevet

Selvsagt BØR man tenke slikt, men er man sliten og trøtt med lavt blodsukker kan man tenke ting man ikke bør tenke, derfor er det viktig at man passer seg slik at brødsaksa ikke "glipper" og det ender med en pinlig situasjon...

Hvsi "brødsaksa glipper" så er jo det fordi den personen som "glipper" ut med noe har forkastelige holdninger mot sine medmennesker. Og sånne folk syns jeg synd på...De har svekkede sjelsevner og trenger personlig utvikling.

Når Christine i artikkelen har betalt for å ta buss da skal hun få ta buss uten å dyttes. Så enkelt er det.

Hvis noen da dytter er det dem det er noe galt med og ikke Christine.

Hvis bussen er full så kan vel den gå av som syns det er for trangt til å være der.

Christine har ikke noe ansvar for at bussen skal ha nok plass. Det er busselskapet og sjåføren som skal ordne med sånt.

GO CHRISTINE!

Skrevet (endret)

Ja, jeg hadde nok sagt fra. På den annen side - Det blir feil å betale for ett sete for så å benytte to.

Nå står det ingen steder at hun opptok flere seter. Det står at hun ble dyttet av bussen, så jeg fikk heller inntrykk av at hun sto da dette skjedde. Så lenge hun har betalt sin billett, så har hun all mulig rett til å oppholde seg på bussen som alle andre, det står ingen spesifikasjoner på billetten hvor tykk eller tynn man bør eller kan være.

Og jeg synes det er synd at man ikke kan forstå at selv om overvekt og fedme i stor grad er selvforskyldt, så er det ofte en grunn til det. Det kan være en sykdom, som sitter i hodet, og det er veldig enkelt for folk her inne å si at man må bare spise mer sunt og trene mer, da blir man så mye tynnere. Råder de som tenker sånn til å lese boken til Skaldeman, det er en mann som slanket bort halve sin vekt, og som i tillegg gir et litt annet perspektiv på det å være stor. Mye av dette sitter i hodet, og jeg synes det er like ille å rakke ned på store mennesker som mennesker som de som lider av anorexia og er så tynne at de omtrent brekker bare man puster på dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Nå står det ingen steder at hun opptok flere seter. Det står at hun ble dyttet av bussen, så jeg fikk heller inntrykk av at hun sto da dette skjedde. Så lenge hun har betalt sin billett, så har hun all mulig rett til å oppholde seg på bussen som alle andre, det står ingen spesifikasjoner på billetten hvor tykk eller tynn man bør eller kan være.

Og jeg synes det er synd at man ikke kan forstå at selv om overvekt og fedme i stor grad er selvforskyldt, så er det ofte en grunn til det. Det kan være en sykdom, som sitter i hodet, og det er veldig enkelt for folk her inne å si at man må bare spise mer sunt og trene mer, da blir man så mye tynnere. Råder de som tenker sånn til å lese boken til Skaldeman, det er en mann som slanket bort halve sin vekt, og som i tillegg gir et litt annet perspektiv på det å være stor. Mye av dette sitter i hodet, og jeg synes det er like ille å rakke ned på store mennesker som mennesker som de som lider av anorexia og er så tynne at de omtrent brekker bare man puster på dem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Nei, det står det ingenting om, men jeg synes det bare er rett og rimelig at man skal betale for to plasser om man faktisk tar opp to plasser, det være seg stå eller sitteplass, så jeg forstår at andre mennesker irriterer seg over det (særlig på en tettpakket buss). Ikke tolk dette til at jeg synes det er ok å dytte folk av bussen bare fordi de er tykke, jeg ville nok vært den første til å si fra :)

Skrevet

Hvis bussen er full så har ikke sjåføren gjort jobben sin.

Skrevet

Hvis folk vil være tykke, så skal de søren meg få lov til å være det! Vi mennesker kommer i alle former og størrelser. Alle fortjerne respekt, uansett. Makan til mangel på folkeskikk! :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...