Gå til innhold

Kastet av buss fordi hun var tjukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artikkel fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3806243.ece

Reagerte spesielt på avsnittet om at hun ble bedt om å gå av bussen fordi hun var for tykk, og opptokk plassen for andre?! Håper inderlig jeg hadde hatt mot til å ta tak i en person som fikk seg til å si noe sånt, og kaste ham på hodet etter. Hadde dere turt å si fra? Hva rører seg oppe i hodet på slike mennesker?

Skrevet

Hva rører seg oppe i hodet på slike mennesker?

En indre diskusjon om utseende på visittkort . . .

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Artikkel fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3806243.ece

Reagerte spesielt på avsnittet om at hun ble bedt om å gå av bussen fordi hun var for tykk, og opptokk plassen for andre?! Håper inderlig jeg hadde hatt mot til å ta tak i en person som fikk seg til å si noe sånt, og kaste ham på hodet etter. Hadde dere turt å si fra? Hva rører seg oppe i hodet på slike mennesker?

Du fremstiller dette som om den overvektige ble kastet av bussen av sjåføren - at hun ikke en gang fikk slippe inn? Slik tolket jeg det da jeg så overskriften.

I artikkelen, står dette:

Hun har fått sitt av sjikane. En dag i rushtiden da bussen var stappfull, ble hun dyttet ut av bussen av en medpassasjer med følgende bemerkning: «Det blir plass til flere hvis du går av, for du er jo så tykk. Du må ut.»

Hun var altså inne på bussen, stående, i rushtiden, det var trangt om plassen, og det var altså en medpassasjer som dyttet og kom med kommentaren.

Selvsagt veldig ufint gjort! Hun er tykk, men det er frekt å kommentere dette høyt, for så å dytte noen ut.

Skrevet

Du fremstiller dette som om den overvektige ble kastet av bussen av sjåføren - at hun ikke en gang fikk slippe inn? Slik tolket jeg det da jeg så overskriften.

Da tolket du det selvsagt feil, jeg skrev ingenting om sjåføren. Det ville vel også vært dumt av meg å foreslå å kaste sjåføren av? :gjeiper:

Men altså, ville dere turt å si noe til denne idioten av en passasjer? Jeg håper jeg ville, men er redd jeg bare ville blitt stående med åpen munn :sjokkert:

Skrevet

Å, høne av fjær!

Her er det jo bare snakk om en sulten, stressa person som er på vei hjem fra jobben, som resten av Norge, og så flytter ikke hun tjukke seg når h*n skal ut, og han slenger en kommentar. At hun er tjukk har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at hun var tjukk i hue, og ikke skjønte at hun måtte flytte seg, og at det ikke var tilstrekkelig å suge inn magen. Hun måtte altså gå ut for han h*n skulle komme av.

Typisk tjukke mennesker å være så hårsåre. Blir som mørkhudede som flyr i taket hvis man er uenige om noe - ala "kaller du meg svarting??"

Når skal folk lære at de aller fleste folk gir totalt blaffen i hvordan andre folk ser ut. Vi har alle viktigere ting å ta oss til å livet.

Med det sagt, var det selvfølgelig en ufin kommentar. Men ærlig talt da, rist den av deg! Se at det har med den andre passasjerens dårlige humør å gjøre! Ikke gidd å ta det personlig og ringe avisen!!!

:klaske:

Skrevet

Ja, jeg hadde nok sagt fra. På den annen side - Det blir feil å betale for ett sete for så å benytte to.

Skrevet

Å, høne av fjær!

Her er det jo bare snakk om en sulten, stressa person som er på vei hjem fra jobben, som resten av Norge, og så flytter ikke hun tjukke seg når h*n skal ut, og han slenger en kommentar. At hun er tjukk har ingenting med poenget å gjøre. Poenget er at hun var tjukk i hue, og ikke skjønte at hun måtte flytte seg, og at det ikke var tilstrekkelig å suge inn magen. Hun måtte altså gå ut for han h*n skulle komme av.

Å? Du var tilstede på denne bussen og så hva som skjedde?

Skrevet

Ja, jeg hadde nok sagt fra. På den annen side - Det blir feil å betale for ett sete for så å benytte to.

På bybusser betaler man ikke for seter, men betaler for å bli fraktet fra a til å. Bussene er stort sett stappfulle i rushen, og som regel får man ikke noe sete i det hele tatt.

Skrevet

På bybusser betaler man ikke for seter, men betaler for å bli fraktet fra a til å. Bussene er stort sett stappfulle i rushen, og som regel får man ikke noe sete i det hele tatt.

Da må det vel være desto mer irriterende at èn person opptar to plasser? De bussene vi har her er sjelden fulle, og vi har ikke engang ståplasser.

Skrevet

Da må det vel være desto mer irriterende at èn person opptar to plasser? De bussene vi har her er sjelden fulle, og vi har ikke engang ståplasser.

Og hvordan måler man om en stående person tar opp 1 plass, 2 plasser, eller 1,35? Skal sjåføren frem med målebåndet før han beregner prisen? Hvis jeg egentlig har rett på et sete hver gang jeg reiser med buss i byen, så har jeg jamen mange seter til gode. Antagelig har jeg betalt for så mange seter jeg ikke har fått, at jeg burde få hele bussen for meg selv neste gang.

Skrevet

Jeg må alltid stå. Jeg lar alltid de som BØR få lov til å sitte, få plassen min.

Kan ikke huske siste jeg satt når jeg tar bussen hjem fra byen. :klø:

Mange som har med sykkel, bagger eller poser som tar opp mye plass. Disse står som regel, og om de sitter så sitter de med alt på fanget om de kan.

Syns det er teit at man må betale for sykkel.

Skrevet

Jeg var tykk før og hadde dårlig helse. Så tok jeg tak i nakken min og fikk hjelp til et bra kosthold, og det endret hverdagen min totalt. Jeg gikk ned i vekt og er idag slank og frisk og har god helse. Det er deilig å gjøre hva man vil!!!! :danse:

Leste at hun som ble sjkanert innrømmet at hun spiste usundt og for altfor mye, men at hun trengte hjelp.

Om flere hadde tatt seg selv i nakken og gått inn for å endre på kostholdet til det bedre, så ville nok ting vært bedre for mange.

Alle har en viljestyrke i seg, man må bare tørre å bruke den :)

Skrevet

Hun ble ikke "kastet av" Det var en medpassasjer som slengte en teit kommentar «Det blir plass til flere hvis du går av, for du er jo så tykk. Du må ut.»

Når jeg hører en person som klager på diskrimenering si følgende undrer jeg meg <<Møter med helsevesenet kan også være en påkjenning.Der er det syltynne leger, ernæringsfysiologer og sykepleiere, som forteller deg hvor fælt det er å være tjukk.>>

Hun setter jo selv folk i en gruppe.

<<Etter oppholdet på Helgelandsmoen flyttet hun til Oslo og tok opp igjen seks av fagene fra videregående som privatist. Et halvt års intens lesing, og hun besto alle eksamenene. Men vekten føk i været – 20 kilo opp.

- Sånn gikk det da jeg flyttet inn rett ved Bislett Kebab. Jeg nedprioriterte treningen og konsentrerte meg om lesingen. Jeg fikk mye dårlig samvittighet og følte meg mislykket. Så spiste jeg enda mer fordi jeg syntes synd på meg selv. Men jeg var overlykkelig og stolt over å klare eksamenene.>>

Mobbing er stygt uansett grunn! Men på rent person nivå, virker det som hun er litt naiv hvis du leser de to paragrafene ovenfor. Håper hun får den hjepen hun trenger fra helsevesnet. Å mobbe folk fordi de er sterkt overvektige blir bare for dumt for meg.

Skrevet

Hun ble ikke "kastet av" Det var en medpassasjer som slengte en teit kommentar «Det blir plass til flere hvis du går av, for du er jo så tykk. Du må ut.»

Det står også at hun ble dyttet ut av bussen av denne passasjeren.

Skrevet

Tror vi kan være enige om at det var en stygg kommentar fra en medreisende. Jeg ville aldri ha sagt noe sånt og ei heller tenkt.

Stygge kommentarer fra ulike mennesker kommer i ulike innpakninger og i ulike sammenhenger. Jeg har opplevd at et voksent menneske ropte over en halv fotballbane om jeg ikke ga sønnen min nok mat. Joda, han var spinkel og lav av vekst. Han slet mer enn nok om det ikke skulle komme en sånn kommentar. Jeg ble så perpleks at jeg ikke klarte å svare på tiltale. Hører til at hun som sa det var mer enn stor nok.

Ser i artikkelen at det ble nevnt studier, lesing og Kebabhouse. Nødvendig eller unødvendig med det siste?

Jeg tror at mange som slitter med overvekt burde ta en runde hos psykolog. Rett og slett fordi å se på hvorfor de spiser som de gjør. Er mye psykologi bak dette.

Selv er jeg motsatt. I dårlige perioder spiser jeg mindre. Andre ville sikkert ha trøstespist i stedet. Mitt "valg" gjør at jeg går fri for ufine kommentarer.

Å si at sykdom ofte er årsak til overvekt er å ta for hardt i. Så mange syke finnes det ikke hvor sykdommen gir utslag på vekta.

Har selv en samboer som har en bmi på over 30. Jeg ser hvorfor. Er det mer middag igjen så spiser han det opp. Kosekveld betyr en pose potetgull og masse smågodt. Mens jeg tar en vanlig sjokolade så spiser han en stor en.

Ubi

Skrevet

Var kanskje ikke så snilt gjort å komme med en slik kommentar, men jenta får ellers ingen medfølelse fra meg. Alt hun sier i artikkelen oser jo av at hun har lagt opp til dette problemet selv, og ikke gidder å gjøre så altfor mye for å fikse problemet. Det er heller vi andre som må fikse det for henne.

Er det rart mange har fordommer mot de som er overvektige?

Skrevet

Var kanskje ikke så snilt gjort å komme med en slik kommentar, men jenta får ellers ingen medfølelse fra meg. Alt hun sier i artikkelen oser jo av at hun har lagt opp til dette problemet selv, og ikke gidder å gjøre så altfor mye for å fikse problemet. Det er heller vi andre som må fikse det for henne.

Er det rart mange har fordommer mot de som er overvektige?

Så du synes det er greit å bli dyttet av bussen hvis man har en uvane man har lagt opp til selv? Neste gang det stiller seg en person ved siden av meg som oser av røyk, vet jeg kanskje hva jeg bør gjøre? Det plager meg i hvert fall adskillig mer enn om en tjukkas stiller seg ved siden av.

Skrevet

Jeg skrev jo at det ikke er greit å komme med en slik kommentar, det var unødvendig, men resten av tingene denne jenta klager over i artikkelen er noe hun kan fikse. Det hjelper ikke å gå rundt å syte over at alle andre er tynne og ikke vet hvordan hun har det. Gjør som en annen som kommenterte her, ta seg selv i nakken og kom i form.

Kan gjerne dytte en stinkende røyker av bussen for min del. Hadde bare smilt av det.

Skrevet

De fleste problemer forventes jo å bli fikset av "oss andre", så hvorfor ikke overvekt også? Folk får jo hjelp fra det offentlige for alkoholisme, narkomisbruk, anoreksi/bulimi, selvmordstanker og til og med sexavhengighet. Hvorfor kan ikke de med anoreksi se til å begynne å spise ordentlig og slutte å spy opp maten sin? Hvorfor kan ikke alle disse gruppene ta seg sammen og gjøre noe med problemene sine selv? Jo kanskje fordi årsakene er litt mer sammensatte enn bare latskap og selvmedlidenhet, og krever hjelp utenfra?

Dessverre later enkelte her på KG til å ha problemer med å tenke utenfor sin egen lille boble av forutinntatthet.

Skrevet

Etter oppholdet på Helgelandsmoen flyttet hun til Oslo og tok opp igjen seks av fagene fra videregående som privatist. Et halvt års intens lesing, og hun besto alle eksamenene. Men vekten føk i været – 20 kilo opp.

- Sånn gikk det da jeg flyttet inn rett ved Bislett Kebab. Jeg nedprioriterte treningen og konsentrerte meg om lesingen. Jeg fikk mye dårlig samvittighet og følte meg mislykket. Så spiste jeg enda mer fordi jeg syntes synd på meg selv. Men jeg var overlykkelig og stolt over å klare eksamenene.>>

Den her Christine prøver å skylde på SAMFUNNET for at hun er tykk. Men hun innrømmer sjøl at hun har vært på Bislett Kebab og spist seg tjukk igjen i stedet for å fortsette med det hun hadde lært på Helgelandsmoen.

Det er frivillig å gå inn på Bislett Kebab.

Det er ingen unnskyldnig for å overspise at det er en kebabkiosk i nabolaget.

Jeg tror Christine bare er så selvsentrert og selvmedlidene at hun FØLER at alle stirrer, og biter seg mere merke i kommentarer på bussen enn andre ville ha gjort...

Jeg tror heller ikke samfunnet gjør folk tykke. Matvalget gjør derimot folk tykke, og det fins sunn mat å få kjøpt i alle butikker.Men når folk velger grandiosa, pølser, sjokolade, chips og cola før de setter seg foran PC/TV, er fedmen deres egen feil.

Dessverre.

Christine som skylder på samfunnet for fedmen sin blir som om en alkoholiker skulle gjøre det samme og si at alkoholmisbruket hans er samfunnets feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...