Gå til innhold

Holdbarhet på skyr i romtemperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge holde skyr (og eventuelt yoghurt) seg i romtemperatur? Jeg tenker selvfølgelig på uåpnede begre. Jeg pleier å ha med meg for å spise i løpet av dagen, og da går det noen ganger 8-10 timer før jeg spiser den. Kan den ha blitt dårlig da? Og er det dumt hvis det går enda lengre tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skýr burde nok tåle det, men jeg er litt usikker på hvordan den norskproduserte oppfører seg kontra ekte islandsk skýr. Uansett - jeg har hatt med meg skýr på jobb mange ganger, og da har den ligget i veska ihvertfall en 4-6 timer før den har blitt spist, smaker fortsatt toppers :)

(Og nerdefakta: det uttales "skir" med tydelig k (ikke noe skj-lyd) og ikke "skyr" som de sier i reklamen... :sjenert: )

• Liker 1
Skrevet

Ok, da satser jeg på at den holder seg en del timer utenfor kjøleskapet.

Jeg har alltid sagt "skyr" (uten skj-lyden), får prøve å si "skir" i stedet :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hei,

jeg er oppvokst med skyr og mener at den ikke skal oppbevares utenfor kjøleskap. Den får fort en kjedelig ekstra smak hvis du gjør det. Den bør oppbevares i kjøleskap.

Siden vi snakker om skyr... slik den selges i butikker i Norge, gjør den ikke den rett jeg mener den har når servert slik jeg oppvokst med den. Men her har vi en nydelig oppskrift til skyrterta;

1 boks skyr

2,5 dl kremfløte

2 dl sukker

1 pk havrekjeks

2 tsk kanel

smeltet smør (så mye du ønsker)

Blåbærsyltetøy

Kvern kjeksen i plastpose slik den blir i meget små biter, bland inn kanel og smør og trykk altsammen ned i kakeform. Bland deretter vispet krem, sukker og skyr sammen og sett ovenpå. Smør til slutt blåbærsultetøy ovenpå herligheten og oppbevar i kjøleskap til du skal servere denne. Kjapt og godt.

• Liker 1
Skrevet

Obs..

men sånn det er sagt... så blir skyr ikke farlig av å vente utenfor kjøleskap i noen timer.. bare får verre smak...

Skrevet

Ok ;) Den oppskriften må prøves en gang, takk!

• 2 år senere...
Skrevet
Snakker man om holdbarhet til maten er dårlig og ikke kan spises, eller til den får forringet smak og konsistens?
Generelt bør yoghurt og andre surmelksprodukter oppbevares så kjølig som mulig uten at det fryser. Smaken blir bedre og holdbarheten lengre. MEN! Før man hadde kjøleskap, var det å syrne melken en konserveringsmetode i seg selv! Det er ikke noe i veien for at yoghurt kan lagres noen dager i åpnet påkning i romtemperatur. I lukket pakning kanskje til og med i uker (dog, anbefales ikke!) Du ser når den blir grønn! I kjøleskap kan yoghurt holde seg i mange måneder over datostemplingen, men visse frukttilsetninger holder seg kortere (f.eks jordbær). Bruk sunn fornuft kobinert med sansene: se, lukt og smak!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...