Gjest Serena Skrevet 11. september 2010 #1 Del Skrevet 11. september 2010 Hva er forskjellen på frem og fram. Og ovenfor og overfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss daisy Skrevet 11. september 2010 #2 Del Skrevet 11. september 2010 Ovenfor - høyere oppe enn Overfor - midt imot / vis-à-vis Frem og fram er det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 11. september 2010 #3 Del Skrevet 11. september 2010 Da jeg gikk på barneskolen fikk vi beskjed om at 'frem' skulle moderniseres til 'fram', så alle måtte gå over til å skrive det. Jeg skriver/sier fortsatt frem, da. Synes det høres mer riktig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hmrk Skrevet 15. november 2011 #4 Del Skrevet 15. november 2011 Enig med Antlers, sikkert siden jeg er dansk og vi bruker 'frem'. Men ser flere steder at det blir brukt 'fram' og har prøvd å finne ut om det finnes regler når man bruker det ene eller det andre, men det virker som om det går på personen. Altså på hva vedkommende velger. Så hvorfor finnes det ingen spesifikke regler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 15. november 2011 #5 Del Skrevet 15. november 2011 Enig med Antlers, sikkert siden jeg er dansk og vi bruker 'frem'. Men ser flere steder at det blir brukt 'fram' og har prøvd å finne ut om det finnes regler når man bruker det ene eller det andre, men det virker som om det går på personen. Altså på hva vedkommende velger. Så hvorfor finnes det ingen spesifikke regler? Det har med historien til det norske språket å gjøre. Dagens bokmål er jo i hovedsak en fornorsket versjon av dansk skriftspråk. "Frem" er opprinnelig dansk, mens "fram" er mer opprinnelig norsk. Men ettersom man ønsker at skriftspråket til en viss grad skal gjenspeile talespråket, og ettersom talespråk gjerne blir påvirket av skriftspråk, er det mange som har "frem" som en del av dialekten sin (til tross for at det opprinnelig er dansk). Så dermed blir det naturlig for Språkrådet å godkjenne begge variantene som korrekt bokmål. Det samme gjelder haugevis av lignende par, som f.eks. antakelig/antagelig, ga/gav, handa/hånda/hånden, osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. november 2011 #6 Del Skrevet 15. november 2011 Det har med historien til det norske språket å gjøre. Dagens bokmål er jo i hovedsak en fornorsket versjon av dansk skriftspråk. "Frem" er opprinnelig dansk, mens "fram" er mer opprinnelig norsk. Men ettersom man ønsker at skriftspråket til en viss grad skal gjenspeile talespråket, og ettersom talespråk gjerne blir påvirket av skriftspråk, er det mange som har "frem" som en del av dialekten sin (til tross for at det opprinnelig er dansk). Så dermed blir det naturlig for Språkrådet å godkjenne begge variantene som korrekt bokmål. Det samme gjelder haugevis av lignende par, som f.eks. antakelig/antagelig, ga/gav, handa/hånda/hånden, osv. Du Ludovie, som er utdannet språkekspert, er du enig med meg i at "framtiden" lyder rart? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. november 2011 #7 Del Skrevet 16. november 2011 Du Ludovie, som er utdannet språkekspert, er du enig med meg i at "framtiden" lyder rart? Ja, det er klart. For "fram", samt hunkjønnsform når det gjelder det aktuelle ordet, er nynorsk/samnorsk/radikalt bokmål, mens både "frem" og hankjønnsform er konservativt bokmål/riksmål. Dermed blir det naturlig at "fram" hører sammen med hunkjønnsform, mens "frem" hører sammen med hankjønnsform. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #8 Del Skrevet 16. november 2011 Det har med historien til det norske språket å gjøre. Dagens bokmål er jo i hovedsak en fornorsket versjon av dansk skriftspråk. "Frem" er opprinnelig dansk, mens "fram" er mer opprinnelig norsk. Men ettersom man ønsker at skriftspråket til en viss grad skal gjenspeile talespråket, og ettersom talespråk gjerne blir påvirket av skriftspråk, er det mange som har "frem" som en del av dialekten sin (til tross for at det opprinnelig er dansk). Så dermed blir det naturlig for Språkrådet å godkjenne begge variantene som korrekt bokmål. Det samme gjelder haugevis av lignende par, som f.eks. antakelig/antagelig, ga/gav, handa/hånda/hånden, osv. Ok ,takk. Men jeg synes dere burde ha/have deres egen måte å skrive på. Å opprette deres eget språkbruk, som KUN gjelder nordmenn. Men det er meg.... (PS rett opp i de/dem!!! Det lyder grimt og ser stygt ut når folk skriver det feil!!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. november 2011 #9 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Ok ,takk. Men jeg synes dere burde ha/have deres egen måte å skrive på. Å opprette deres eget språkbruk, som KUN gjelder nordmenn. Men det er meg.... Vi har vår egen måte å skrive på. Bokmål - og riksmål også - er jo så definitivt forskjellig fra dansk. (PS rett opp i de/dem!!! Det lyder grimt og ser stygt ut når folk skriver det feil!!!!) Enig i at det ser stygt ut. Men det kommer nok før eller siden til å bli sånn at "de" også blir tillatt som objektsform. Det er for eksempel allerede tillatt før "som" (eks.: "jeg tenker på de som ..."). Og det er nå en gang bare slik at nye talemåter høres stygt ut; det er bare slik vi er. Endret 16. november 2011 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. november 2011 #10 Del Skrevet 16. november 2011 (endret) Ja, det er klart. For "fram", samt hunkjønnsform når det gjelder det aktuelle ordet, er nynorsk/samnorsk/radikalt bokmål, mens både "frem" og hankjønnsform er konservativt bokmål/riksmål. Dermed blir det naturlig at "fram" hører sammen med hunkjønnsform, mens "frem" hører sammen med hankjønnsform. Dette mener jeg også. Jeg grøsser når jeg hører på tv for eksempel at noen snakker om "framtiden", eller leser det i avisen. "Fremtida" har jeg også faktisk hørt noen si. Noe annet jeg irriterer meg over, som ikke har noen sammenheng med spørsmålet om "frem" og "fram". Det er "både det blablabla - men også blablabla". Det heter vel fremdeles "både-og", og "ikke bare-men også". Endret 16. november 2011 av Belladonna 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #11 Del Skrevet 16. november 2011 Vi har vår egen måte å skrive på. Bokmål - og riksmål også - er jo så definitivt forskjellig fra dansk. Enig i at det ser stygt ut. Men det kommer nok før eller siden til å bli sånn at "de" også blir tillatt som objektsform. Det er for eksempel allerede tillatt før "som" (eks.: "jeg tenker på de som ..."). Og det er nå en gang bare slik at nye talemåter høres stygt ut; det er bare slik vi er. Siden dere ikke kan bestemme dere, virker det ikke som om dere HAR deres egen skrivemåte. Simpelthen, sorry! Mitt poeng er at man i div dialekter blander de og dem. Fex 'Dem har gjort så og så' og det blir bare SÅ feil! Og grimt/stygt. 'Dem lyder mindre intelligente'. Ser du/dere poenget?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. november 2011 #12 Del Skrevet 16. november 2011 Siden dere ikke kan bestemme dere, virker det ikke som om dere HAR deres egen skrivemåte. Simpelthen, sorry! Hehe. Men saken er altså at vi i mange tilfeller har flere tillatte skrivemåter. Bokmål er dessuten en fornorsket versjon av dansk skriftspråk, så dermed blir det nødvendigvis en rekke likhetspunkter mellom disse to. Mitt poeng er at man i div dialekter blander de og dem. Fex 'Dem har gjort så og så' og det blir bare SÅ feil! Og grimt/stygt. 'Dem lyder mindre intelligente'. Ser du/dere poenget?! Hehe, igjen. Nei, akkurat her ser jeg ikke poenget. For saken er at i mange norske dialekter er "dem" også subjektsform, sånn at det er korrekt å si "dem har gjort ..." For øvrig har dansk, i motsetning til norsk, normalisert talespråk, så det er kanskje derfor du blir så forarget når du hører former som avviker fra skriftspråket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. november 2011 #13 Del Skrevet 16. november 2011 Siden dere ikke kan bestemme dere, virker det ikke som om dere HAR deres egen skrivemåte. Simpelthen, sorry! Mitt poeng er at man i div dialekter blander de og dem. Fex 'Dem har gjort så og så' og det blir bare SÅ feil! Og grimt/stygt. 'Dem lyder mindre intelligente'. Ser du/dere poenget?! Dette har jeg påpekt flere ganger. "De" er nominativ, subjektsform. "Dem" er akkusativ, objektsform. Heller ikke er det sjelden å se "henne" brukt som subjekt, og "hun" som objekt. Eks.: Henne kommer snart. Har du sett hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 16. november 2011 #14 Del Skrevet 16. november 2011 Mitt poeng er at man i div dialekter blander de og dem. Fex 'Dem har gjort så og så' og det blir bare SÅ feil! Og grimt/stygt. 'Dem lyder mindre intelligente'. Ser du/dere poenget?! Jeg blir for øvrig veldig forundret hver gang jeg ser holdninger som dette, og det er forresten noe jeg har sett veldig mye her på KG. For man kan jo synse og mene en masse ting om språk - man kan synes at enkelte dialekter eller språk er stygge eller vakre, man kan synes at noen ord eller uttrykksmåter er irriterende eller nydelige, man kan synes at dét og dét høres uintelligent ut, osv. Og det er selvfølgelig helt greit, for alle, inkludert meg selv, synser om språk, på samme måte som man kan synse om farger, klær, kunst, musikk, osv. Men en ting som ser ut til å være litt særegent for synsing om språk, er at mange ser ut til å mene at deres personlige preferanser, og hva som f.eks. høres "stygt" ut, og hva som er "feil" skal danne basis for en slags normativitet. Og dette kan jeg bare ikke være med på. For det er jo en viss forskjell mellom det å synes at rødt er en fæl farge, til å mene at det er en fæl farge, rent objektivt sett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. november 2011 #15 Del Skrevet 16. november 2011 Hehe, igjen. Nei, akkurat her ser jeg ikke poenget. For saken er at i mange norske dialekter er "dem" også subjektsform, sånn at det er korrekt å si "dem har gjort ..." For øvrig har dansk, i motsetning til norsk, normalisert talespråk, så det er kanskje derfor du blir så forarget når du hører former som avviker fra skriftspråket. Det er vel ingen som snakker akkurat som man skriver, og det er et virvar av dialekter. Der jeg er født og oppvokst, var "dom" (de) brukt både som subjekt og objekt. Jeg oppfattet det som at "hmrk" mente at det var feil å skrive "dem" istedenfor "de". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hmrk Skrevet 16. november 2011 #16 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg blir for øvrig veldig forundret hver gang jeg ser holdninger som dette, og det er forresten noe jeg har sett veldig mye her på KG. For man kan jo synse og mene en masse ting om språk - man kan synes at enkelte dialekter eller språk er stygge eller vakre, man kan synes at noen ord eller uttrykksmåter er irriterende eller nydelige, man kan synes at dét og dét høres uintelligent ut, osv. Og det er selvfølgelig helt greit, for alle, inkludert meg selv, synser om språk, på samme måte som man kan synse om farger, klær, kunst, musikk, osv. Men en ting som ser ut til å være litt særegent for synsing om språk, er at mange ser ut til å mene at deres personlige preferanser, og hva som f.eks. høres "stygt" ut, og hva som er "feil" skal danne basis for en slags normativitet. Og dette kan jeg bare ikke være med på. For det er jo en viss forskjell mellom det å synes at rødt er en fæl farge, til å mene at det er en fæl farge, rent objektivt sett. Du har et poeng i det. Men jeg synes ikke hva jeg synes mindre av den grunn Og som født dansker som kom hertil som voksen tilpasser jeg meg det norske språk basert på den første dialekt jeg hørte (oslo nesten-vest! ) så jeg kan bare basere meg på hva andre har lært (språklig korrekt?) og fortalt/'vist' meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2011 #17 Del Skrevet 16. november 2011 Hva er forskjellen på frem og fram. Jeg sier frem og det gjør flesteparten her i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå