Gå til innhold

Kan jeg strikke genser med rundpinne(r)?

Fortunatus

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å strikke en mariusgenser (http://todamer.no/?pageID=5&imgID=6037&itemID=6050&cPageID=208) til meg selv, men jeg er virkelig ikke en erfaren strikker.

Jeg kan strikke rett, men er ikke så veldig flink til å strikke vrang (og det tar så lang tid å lære seg det fort), men leste på nett at hvis man strikker med rundpinner så kan glattstrikk utføres med kun å strikke rett?

Og er det meningen man skal bruke rundpinner når man strikker genser?

post-21898-1284200285,2829_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

du kan strikke med rundpinner helt til du kommer opp til armene på gensern.. da kan det være bedre å bytte over til å strikke frem og tilbake, men det går jo også an å strikke helt i ring til du kommer til skulder, men da må du sy kantene skikkelig før du da klipper og syr på eller strikker rett fra kanten for å lage en erm. Jeg tror at det finnes en spesiell måte å strikke rundt hvor det skal klippes, kanskje noen andre kan tipse om hvordan? Men som sagt greit å strikke med rundpinne. :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant oppskriften på nett og der ser det ut til at det er brukt rundpinner (hurra)!

Oppskrift mariusgenser

Og på oppskriften ser det ut som man skal strikke hele genseren med rundpinner, strikke ermene og så sy sammen før man klipper opp hull til ermene? Er dette den enkleste måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker mariusgenser nå og jeg strikker hele med rundpinne. Når bolen er ferdig strikket klipper jeg hull til armene og syr rundt. Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har gjort dette før, men mamma skal vise meg hvordan jeg montere så fort jeg er ferdig med den siste armen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid strikket Mariusgensere og andre gensere på rundpinne. Det er opplagt det enkleste. (Evt. kan ermene festes med raglandsgelling - men ikke på Mariusgenser pga. mønsteret).

Strikk ferdig bolen - og strikk den sammen i "hullkanten" på skuldrene, sy rund åpningen til ermet før du klipper (veldig viktig å sy før klipping) - og fest armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tror kanskje jeg skal prøve å lage til min 2-årige nevø først ;) Så var det å finne et godt garn..

Jeg var på garnbutikk i går og da så jeg Peer-Gynt-garnet, men jeg synes det virket veldig grovt? Jeg lurer på om jeg skal prøve å strikke i toppull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peer Gynt virker grovt og det er litt grovt å strikke med, men det blir ganske mykt og greit når det blir vasket. Det er ikke superwash-behandlet og vil derfor kjennes grovere ut (før vask) enn f.eks. Smart. Hvis du vil ha noe som kan vaskes i maskin så kan du prøve Smart fra Sandnes, Karisma fra Drops eller en del andre. Det er en veldig vanlig tykkelse på garn.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved montering av genser strikket på rundpinne er det lurt å sy med tett søm på maskin (kjempestort knappehull om man vil) i hver side på genseren før man klipper og syr i ermene for hull.

Har gjort dette mange ganger, og det er like ekkelt hver gang man skal sette saksa i strikkeprosjektet.

Syns det er supert med rundsaler eller raglangfellinger jeg. Så slipper man også all syingen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en rundsal? Har jeg aldri hørt om..

Er mye å lære i denne strikkeverdenen skjønner jeg ;)

Jeg tror jeg blir å prøve å strikke denne genseren og så får jeg hjelp av min tante til å montere, hun er dyktig i både strikking og sying :) For den klippingen hørtes meget skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundsal er et annet ord for rundstrikket bærestykke, der du strikker sammen armer og "kroppen" på genseren. På den måten slipper du klippe opp og sy i ermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...