AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Hei. Jeg har en gående diskusjon med en venn om dette. Jeg mener at kalori-inn kalori-ut er det eneste som teller hvis man vil være slank. Bare å forbrenne mer enn man inntar. Hun påstår på sin side at man får en fleskete kropp med mye magefett osv. hvis man har mye karbohydrater i kosten. Altså at det gjør at kroppen produserer insulin og at insulin gjør deg fet. Jeg tror at det blir helt det samme så lenge man går i underskudd og at hvordan fettet osv. legger seg på kroppen er likt uansett. Jeg mener at f.eks 1900 kalorier med sjokolade per dag vil gi samme resultat som 1900 kalorier med kjøtt eller grønnsaker. Hun påstår at sjokolade-varianten vil gjøre at man muligens går ned i vekt, men fettlagrene konstant får næring og man blir mer fleskete. Hun sier at for å få stram kropp og flat mage må man spise sunt og holde seg unna f.eks pasta og sjokolade. Jeg derimot tror kun det handler om kcal-underskudd. Hva mener dere? Hvem har rett?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Hei. Jeg har en gående diskusjon med en venn om dette. Jeg mener at kalori-inn kalori-ut er det eneste som teller hvis man vil være slank. Bare å forbrenne mer enn man inntar. Hun påstår på sin side at man får en fleskete kropp med mye magefett osv. hvis man har mye karbohydrater i kosten. Altså at det gjør at kroppen produserer insulin og at insulin gjør deg fet. Jeg tror at det blir helt det samme så lenge man går i underskudd og at hvordan fettet osv. legger seg på kroppen er likt uansett. Jeg mener at f.eks 1900 kalorier med sjokolade per dag vil gi samme resultat som 1900 kalorier med kjøtt eller grønnsaker. Hun påstår at sjokolade-varianten vil gjøre at man muligens går ned i vekt, men fettlagrene konstant får næring og man blir mer fleskete. Hun sier at for å få stram kropp og flat mage må man spise sunt og holde seg unna f.eks pasta og sjokolade. Jeg derimot tror kun det handler om kcal-underskudd. Hva mener dere? Hvem har rett? Jeg er enig med din venninne. Jeg tror at man bør spise sunt. Det er best for kroppen. Man behøver ikke nødvendigvis å holde seg helt unna pasta, man kan velge fullkorns (eller uten gluten) og ha mindre mengder av dette på tallerkenen, og større mengder av grønnsaker og proteiner (kjøtt, fisk etc.)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Tydeligvis en lavkarbo freak, og de liker å komme med løgner som det. Jeg lever på høykarbo hver dag, og er slank, og holder meg slank. Greit nok, jeg går tur hver dag, på ca 2 timer, men jeg spiser også utrolig mye. Kjenner folk som ikke er så aktive som meg, får i seg mye karbo i kosten, og ingen av de har noen mage, bortsett fra en, som spiser litt mer enn han forbruker, men det er ikke snakk om en gigantisk "ølvom". Det farlige med karbohydrater er at man kan få et ustabilt blodsukker, noe som resulterer i at man blir mer sulten, man spiser mer, og ergo legger på seg. Merk deg, at dette gjelder ikke på kropper, så for folk flest så folk flest vil ikke merke noe til denne sulten. Jeg har ikke noe imot lavkarbo, men er lei av lavkarbo evangelistene som skal komme med løgn og tull "karbo er farlig", "karbohydrater skaper sykdom som for eks kreft" (ja, de påstår faktisk noe så dumt som det), osv. Når det er sagt, så må jeg bare påpeke at det å gå ned med kun sjokolade er utrolig dumt, og man kan ende opp med å få mangelsykdommer pga. det. Så du kan fint be venninen din om å ta seg en bolle.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Jeg mente selvsagt "at det ikke gjelder på ALLE kropper", hehe.
Gjest Rosemor Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 (endret) Jeg er enig med din venninne. Jeg tror at man bør spise sunt. Det er best for kroppen. Man behøver ikke nødvendigvis å holde seg helt unna pasta, man kan velge fullkorns (eller uten gluten) og ha mindre mengder av dette på tallerkenen, og større mengder av grønnsaker og proteiner (kjøtt, fisk etc.) Glutenfri pasta er full av raske karbohydrater og stivelse, så den er absolutt ikke bedre enn vanlig pasta... Jeg er enig med begge, at 1900 kcal er 1900 kcal, uansett hvor de kommer fra, når det kommer til vekt, men hvis man snakker ernæring, sier det seg selv at 1900 kcal fra sunne matvarer er mer nyttig, enn 1900 kcal uten næring. Jeg mener også at man bør spise sunt i hverdagen, men jeg tenker også at raske karbohydrater har sin plass i et balansert kosthold, men da er det snakk om moderate mengder, litt av og til. Endret 11. september 2010 av Rosemor
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Glutenfri pasta er full av raske karbohydrater og stivelse, så den er absolutt ikke bedre enn vanlig pasta... Jeg er enig med deg, at 1900 kcal, er 1900 kcal, uansett hvor de kommer fra når det kommer til vekt, men hvis man snakker ernæring, sier det seg selv at 1900 kcal fra sunne matvarer er mer nyttig, enn 1900 kcal uten næring. Jeg mener også at man bør spise sunt i hverdagen, men jeg tenker også at raske karbohydrater har sin plass i et balansert kosthold, men da er det snakk om moderate mengder, litt av og til. Ettersom jeg har fortstått det må du spise ekstemt mye grønnsaker for å få i deg 1900 kcal, men kvoten er mye raskere å fylle med sjokolade. Jeg tror heller ikke man skal være alt for redd karbohydrater, men begrense er selvsagt smart.
Gjest Rosemor Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Ettersom jeg har fortstått det må du spise ekstemt mye grønnsaker for å få i deg 1900 kcal, men kvoten er mye raskere å fylle med sjokolade. Jeg tror heller ikke man skal være alt for redd karbohydrater, men begrense er selvsagt smart. Det viktigste er å skille mellom raske karbohydrater og langsomme karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Det viktigste er å skille mellom raske karbohydrater og langsomme karbohydrater. Ja, så klart, men det trodde jeg var underforstått at det var snakk om raske karbohydrater her
Gjest Rosemor Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 Ja, så klart, men det trodde jeg var underforstått at det var snakk om raske karbohydrater her Det var bare ment som en bekreftelse, ikke som et argument.
Meridian Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 (endret) Vet ikke hvem jeg er enig med, fordi alle kropper er jo forskjellig. Vi er bygd opp forskjellig, så det som er rett for en kropp blir feil for en annen kropp. Da tenker jeg på at noen tåler hva som helst eller legger ikke på seg, mens andre blir syke eller feite. Selv har jeg mest tro på det din venninne sier, for ja, man får stram, slank, sunn og frisk kropp av å spise proteiner og sundt fett (en-og flerumettet fett) i tillegg til å skoffe innpå med frukt og grønt og vann. Karbohydrater gjør at man blir slapp i sluffen for å si det sånn. Nei, jeg følger ikke atkinson-dietten. Jeg spiser vel mer steinalderkost. Store deler av kosten min inneholder fet fisk, nøtter, avokado osv ... Har prøvd meg litt på RAW-food også. Steinalderkost og RAW-food gjør underverker for hud og hår og hjerne og sinn. Har forresten Cøliaki, så må spise glutenfritt og melkefritt, men de glutefrie produktene er like usundt som hvit mel og sukker så det spiser jeg ikke! Man skal ikke tenke kalorier, man skal tenke fett og proteiner. Mange som tror det er farlig å kutte ut karbohydrater og stivelse, men så lenge du passer på å få i deg fett og proteiner og grønt så er ikke det farlig. Det er bare helsebringende. Når det gjelder 1900 kcal, så er 1900 kcal 1900 kcal, men det spørs hva disse 1900 kcal er da. Litt forskjell på å spise 1900 kcal sjokolade og 1900 kcal grønnsaksuppe, liksom :gjeiper: Noen klarer fint å forbrenne sjokolade, mens andre klarer det ikke, rett og slett. Men vil si kroppen har bedre av grønnsaksuppe enn sjokolade, det har tennene også Endret 11. september 2010 av meridian
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Glutenfri pasta er full av raske karbohydrater og stivelse, så den er absolutt ikke bedre enn vanlig pasta.... Greit nok, men poenget var vel å forsyne seg av små mengder og at det ikke var helt forbudt.
Gjest Rosemor Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 Greit nok, men poenget var vel å forsyne seg av små mengder og at det ikke var helt forbudt. Jeg forsto det slik at brukeren sa at glutenfri pasta (sammen med fullkornspasta) var et sunnere alternativ til vanlig pasta. Man behøver ikke nødvendigvis å holde seg helt unna pasta, man kan velge fullkorns (eller uten gluten) og ha mindre mengder av dette på tallerkenen, og større mengder av grønnsaker og proteiner (kjøtt, fisk etc.)
hypergirl Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Vet ikke hvem jeg er enig med, fordi alle kropper er jo forskjellig. Vi er bygd opp forskjellig, så det som er rett for en kropp blir feil for en annen kropp. Da tenker jeg på at noen tåler hva som helst eller legger ikke på seg, mens andre blir syke eller feite. Selv har jeg mest tro på det din venninne sier, for ja, man får stram, slank, sunn og frisk kropp av å spise proteiner og sundt fett (en-og flerumettet fett) i tillegg til å skoffe innpå med frukt og grønt og vann. Karbohydrater gjør at man blir slapp i sluffen for å si det sånn. Nei, jeg følger ikke atkinson-dietten. Jeg spiser vel mer steinalderkost. Store deler av kosten min inneholder fet fisk, nøtter, avokado osv ... Har prøvd meg litt på RAW-food også. Steinalderkost og RAW-food gjør underverker for hud og hår og hjerne og sinn. Har forresten Cøliaki, så må spise glutenfritt og melkefritt, men de glutefrie produktene er like usundt som hvit mel og sukker så det spiser jeg ikke! Man skal ikke tenke kalorier, man skal tenke fett og proteiner. Mange som tror det er farlig å kutte ut karbohydrater og stivelse, men så lenge du passer på å få i deg fett og proteiner og grønt så er ikke det farlig. Det er bare helsebringende. Når det gjelder 1900 kcal, så er 1900 kcal 1900 kcal, men det spørs hva disse 1900 kcal er da. Litt forskjell på å spise 1900 kcal sjokolade og 1900 kcal grønnsaksuppe, liksom :gjeiper: Noen klarer fint å forbrenne sjokolade, mens andre klarer det ikke, rett og slett. Men vil si kroppen har bedre av grønnsaksuppe enn sjokolade, det har tennene også Kjenner jeg blir direkte provosert når folk uttaler seg så bombastisk om ting og fremstiller det som om de vet hva de snakker om, og så er det muligens helt feil. Kroppen trenger BÅDE karbohydrater, fett og proteiner. Det er IKKE bra å KUTTE UT noe av de 3 energikildene. Det vil på langt sikt være skadelig for kroppen. Selv om det går bra en periode vil det ikke være bra på lang sikt HVOR MYE av hver av de 3 energikildene man trenger, er en annen sak. Her kommer det ann på aktivitetsnivå, type aktivitet, forbrenning og individuelle forskjeller. Man må helt klart tenke kalorier, samtidig som man tenker kilde. Får man i seg for mye kaloerier, vil man legge på seg, uannsett hvor det kommer fra. Alt energioverskudd lagres i kroppen som fett uavhengig av om det ble inntatt som fett, protein eller karbohydrat.
Ringdal Skrevet 12. september 2010 #14 Skrevet 12. september 2010 Hei. Jeg har en gående diskusjon med en venn om dette. Jeg mener at kalori-inn kalori-ut er det eneste som teller hvis man vil være slank. Bare å forbrenne mer enn man inntar. Hun påstår på sin side at man får en fleskete kropp med mye magefett osv. hvis man har mye karbohydrater i kosten. Altså at det gjør at kroppen produserer insulin og at insulin gjør deg fet. Jeg tror at det blir helt det samme så lenge man går i underskudd og at hvordan fettet osv. legger seg på kroppen er likt uansett. Jeg mener at f.eks 1900 kalorier med sjokolade per dag vil gi samme resultat som 1900 kalorier med kjøtt eller grønnsaker. Hun påstår at sjokolade-varianten vil gjøre at man muligens går ned i vekt, men fettlagrene konstant får næring og man blir mer fleskete. Hun sier at for å få stram kropp og flat mage må man spise sunt og holde seg unna f.eks pasta og sjokolade. Jeg derimot tror kun det handler om kcal-underskudd. Hva mener dere? Hvem har rett? Hei det er faktisk flere og flere stemmer som påstår at en skal være uten såkalte di- og multisakkarider hvis en ønsker å slanke seg, og da kan en bare glemme alt som hetter kalorier og spise masse fedt men ikke noen sukker. Det en skal la være å spise er da: alt av kornmatpoteter, ris og maislaktoseprodukteralt som inneholder sukker Jeg kommer ikke på hva annet som skal være inne i denne listen men kikk på siden Monosugar den har mye verdifull info om sunn mat... hmm ikke så mange oppskrifter men da er det bare å sette i gang å sende inn oppskrifter der..
Ringdal Skrevet 12. september 2010 #15 Skrevet 12. september 2010 Her er listen fra Monosugar: Milk and dairy products, except for home made yogurt and butter - see recipies Potatoes, yams, parsnips, okra, turnips Peas and beans Grains of all type, including rice, corn, oat, spelt etc. Sugar; white sugar and all other type of sugar (honey is allowed) Processed food such as hot dogs, spiced ham, canned food (except canned fruit, packed in own juice), smoked food (includes sugar). Bacon can be used. Alcohol and wines (only very dry wine is allowed in moderate volume) Det vil si en kan spise masse fårikål inkludert fedt så lenge en holder seg vekk fra alt som har sukkerarter...
Wiggins Skrevet 12. september 2010 #16 Skrevet 12. september 2010 (endret) Hun påstår på sin side at man får en fleskete kropp med mye magefett osv. hvis man har mye karbohydrater i kosten. Altså at det gjør at kroppen produserer insulin og at insulin gjør deg fet. Det er som kjent umulig å punktslanke seg. Det er også bortimot umulig å legge på seg punktvis også, den eneste måten jeg vet om som det går an å legge på seg mest på magen er hvis man av en eller annen grunn har for mye av stresshormonet kortisol. Kortisol dannes i binyrene, og det fins forskjellige tilstander/sykdommer der kroppen produserer for mye av det. Da vil man gjerne få ekstra fettdepot på magen og kinnene. Derimot så vil energioverskudd, enten det kommer fra fett eller karbohydrater, gjøre at kroppen lagrer overskuddet i form av fett. Jeg tror at det blir helt det samme så lenge man går i underskudd og at hvordan fettet osv. legger seg på kroppen er likt uansett. Jeg mener at f.eks 1900 kalorier med sjokolade per dag vil gi samme resultat som 1900 kalorier med kjøtt eller grønnsaker. Det er her forskjellen på karbohydratene kommer inn. Rørsukker, som det er mye av i sjokolade, gir et ustabilt blodsukker, som gjør at du raskt føler deg sulten igjen, og det blir lettere til at du småspiser. Hvis du har virkelig disiplin og ikke småspiser samt forbruker like mye energi (dvs. mosjonerer), så vil vekten være ganske så lik i de to tilfellene. Derimot så vil du raskt få mangelsykdommer med et kosthold bestående av bare sjokolade... Hun påstår at sjokolade-varianten vil gjøre at man muligens går ned i vekt, men fettlagrene konstant får næring og man blir mer fleskete. De får da konstant like mye næring om man får i seg like mye energi fra grønnsaker. Hun sier at for å få stram kropp og flat mage må man spise sunt og holde seg unna f.eks pasta og sjokolade. Jeg derimot tror kun det handler om kcal-underskudd. Pasta er en mye brukt middag blant utholdenhetsutøvere, særlig syklister, siden det er en god kilde til karbohydrater. Har du noengang sett en syklist på høyt nivå med fleskemage? (Nuvel, Jan Ulrich hadde det på våren, men det var fordi han proppet seg med sjokolade om vinteren [EDIT: Han proppet seg med sjokolade i tillegg til annen mat], så trente han den av seg fram til Tour de France.) De fleste syklister på høyt nivå har ensifret fettprosent, nettopp fordi de trener så mye at de bruker opp energien i stedenfor å lagre den som fett. Endret 12. september 2010 av Lance
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #17 Skrevet 13. september 2010 Det er som kjent umulig å punktslanke seg. Det er også bortimot umulig å legge på seg punktvis også, den eneste måten jeg vet om som det går an å legge på seg mest på magen er hvis man av en eller annen grunn har for mye av stresshormonet kortisol. Kortisol dannes i binyrene, og det fins forskjellige tilstander/sykdommer der kroppen produserer for mye av det. Da vil man gjerne få ekstra fettdepot på magen og kinnene. Derimot så vil energioverskudd, enten det kommer fra fett eller karbohydrater, gjøre at kroppen lagrer overskuddet i form av fett. Det er her forskjellen på karbohydratene kommer inn. Rørsukker, som det er mye av i sjokolade, gir et ustabilt blodsukker, som gjør at du raskt føler deg sulten igjen, og det blir lettere til at du småspiser. Hvis du har virkelig disiplin og ikke småspiser samt forbruker like mye energi (dvs. mosjonerer), så vil vekten være ganske så lik i de to tilfellene. Derimot så vil du raskt få mangelsykdommer med et kosthold bestående av bare sjokolade... De får da konstant like mye næring om man får i seg like mye energi fra grønnsaker. Pasta er en mye brukt middag blant utholdenhetsutøvere, særlig syklister, siden det er en god kilde til karbohydrater. Har du noengang sett en syklist på høyt nivå med fleskemage? (Nuvel, Jan Ulrich hadde det på våren, men det var fordi han proppet seg med sjokolade om vinteren [EDIT: Han proppet seg med sjokolade i tillegg til annen mat], så trente han den av seg fram til Tour de France.) De fleste syklister på høyt nivå har ensifret fettprosent, nettopp fordi de trener så mye at de bruker opp energien i stedenfor å lagre den som fett. Flott innlegg! Masse kunnskap. Jeg tolker det du skriver som at: 1. Hvis to eneggede tvillinger spiser 1900 kalorier daglig, og trener nøyaktig like mye og den ene spiser 1900 kcal med pasta og sjokolade og den andre 1900 kcal med kjøtt så vil ikke den med karbo-versjonen bli dvaskere eller få mer magefett? De vil bli like stramme og slanke? 2. Hvis man veier lite og har lav BMI og fortsatt litt magefett er fettet kommet for å bli og ikke mulig å fjerne ved å spise ditten og datten??
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #18 Skrevet 13. september 2010 Jeg tror man må enten trappe ned på karbohydrater eller fett for å slanke seg, ikke begge deler. Men jeg opplever at å slanke seg på lavkarbo er lettest, fordi jeg er ikke sulten og føler meg altid tilfredstillt i matveien. OG jeg blir mye "finere" slank enn da jeg slanket meg på fettfattig diet. Jeg blir får mye strammere kropp av det :D har prøvd å slanke meg på alle mulige måter... hehe. er endelig fornøyd!
Atdetvar Skrevet 13. september 2010 #19 Skrevet 13. september 2010 Eventuelt spise normalt og trene. Hvorfor er dét en dårlig løsning egentlig?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #20 Skrevet 13. september 2010 går ikke ned i vekt av å spise "normalt" og trene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå