AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #1 Skrevet 11. september 2010 Jeg har tenkt litt på dette med småbarnsforeldre som sier at de ikke har tid til noen ting, som f.eks rydde, vaske, ta vare på seg selv osv. Jeg har ikke barn selv, og kan ikke sette meg inn i situasjonen. Hvorfor har dere foreldre ikke tid til noe? Jeg vil tro at små barn sover stort sett hele dagen, og da får man jo tid? Dusje kan man vel gjøre sammen med barnet, og sminking/kle på seg tar ikke lange tiden mens ungen sitter/ligger ved siden av. Å holde en leilighet ryddig ka jeg heller ikke tenke meg at tar all verdens tid selvom man har barn. Mulig jeg er helt på viddene her. Hva er det som tar så mye tid at spesielt mødre aldri har tid til ting de skulle ha gjort?
Drømmejenta85 Skrevet 11. september 2010 #2 Skrevet 11. september 2010 Nå har nå mine unger blitt store snart 2,å 5 så nå føler jeg at jeg faktisk har mindre tid enn når de var mindre. Når ungene var små,lå de å sov ganske mye,å da hadde jeg tid til mere. Men vist småbarnsforeldre har barn som kanskje ikke sover så mye på natta,trenger også mødrene søvn på dagen sammen med barna,å da blir det ikke så mye tid til andre ting på dagene. Men nå er det ganske mye som skjer i forhold til barnehagen,jobb,fotball,turn osv,så derfor føler jeg at jeg har mindre tid til meg selv nå,enn når de var baby.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Du har ikke tatt tretthet/slitenhet/søvnmangel inn i regnestykket ditt... alt tar lenger tid i en slik tilstand, og de fleste nybakte mødre må benytte anledningen til å sove når babyen sover. Du havner derfor hele tiden på etterskudd.
Barcelone Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Du kan ikke ha mye erfaring med barn, har du vel? Jeg har jobbet som dagmamma i et par år, ikke at det går an å sammenlikne med å ha egne barn, men jeg kan godt se at småbarnsforeldre er slitne. Dessuten tror jeg at når man får barn så er ikke det første man tenker på sin egen forfengelighet.
Harlekin Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Små barn sover ikke hele dagen. Kanskje når de er svært små, nyfødte, men da anbefales det også at moren skal sove mens barnet sover. Det er ikke alltid enkelt verken å dusje eller sminke seg med barnet. I enkelte perioder har det ganske enkelt ikke vært mulig, da hun enten bare hyler, eller hun vil "være med" og jeg må holde henne. Dessuten er det mye ekstra som skal gjøres med barn - mating, stelling, soving, leking ... det tar fort omtrent all tid du har. Men det er jo ikke sånn at man absolutt ikke har tid til noe som helst annet - bare mindre tid (og mye mindre overskudd).
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Jeg skjønner at det f.eks kan være hektisk med en nyfødt baby for enkelte, men de fleste barn på f.eks 8 mnd kan fint krabbe rundt litt mens moren f.eks sminker seg. Det jeg derimot har full forståelse for er at det er slitsomt å ha små barn og være i full jobb. Jeg er ofte utslitt etter jobb selv og veldig glad for at jeg da ikke skal hente en sutrete unge, samt styre med middag til hele familien, handle og ha alt klar til matpakker, gymtøy, vaske huset osv.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Jeg skjønner at det f.eks kan være hektisk med en nyfødt baby for enkelte, men de fleste barn på f.eks 8 mnd kan fint krabbe rundt litt mens moren f.eks sminker seg. Jeg gleder meg til den dagen du selv blir mor å ser hvordan det er å ha en baby på 8 mnd krabbende fritt rundt i leiligheten mens du sminker deg. Du kommer til å gremmes over både denne tråden, gardinene dine som henger på halv tolv og de to vasene som rekker å gå i gulvet før du får klatta på deg mascaraen din
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Jeg gleder meg til den dagen du selv blir mor å ser hvordan det er å ha en baby på 8 mnd krabbende fritt rundt i leiligheten mens du sminker deg. Du kommer til å gremmes over både denne tråden, gardinene dine som henger på halv tolv og de to vasene som rekker å gå i gulvet før du får klatta på deg mascaraen din Hørt om å lukke baderomsdøra? Hallo, man kan vel tenke selv om man har barn?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 Svaret er at barn er forskjellige. Noen barn sover mye og sovner lett, andre barn må trilles for å sove og sover korte lurer. Noen barn er tålmodige av natur og kan vente litt mens mor tar en rask dusj eller setter på en maskin. Andre må bæres og ha full oppmerksomhet. Eldre barn roter en del og trenger følge når de skal ut og leke. Stell, pleie, mating tar tid. I tillegg kommer søvnsituasjonen. Å ha et barn som sover rundt fra det er født er litt annerledes enn et barn som våkner annenhver time for nattamming f.eks. Og så er mødre ulike også, hvor effektive de er å få ting gjort når de har mulighet. Noen klarer seg på lite søvn og funker fint, mens andre trenger mer søvn for å klare å fungere.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 Jeg gleder meg til den dagen du selv blir mor å ser hvordan det er å ha en baby på 8 mnd krabbende fritt rundt i leiligheten mens du sminker deg. Du kommer til å gremmes over både denne tråden, gardinene dine som henger på halv tolv og de to vasene som rekker å gå i gulvet før du får klatta på deg mascaraen din Hva med å ha en lekegrind barnet kan ligge å leike i? Noen ganger tror jeg småbarnsforeldre gjør ting vanskligere for seg selv enn man må. Noen jeg kjenner tar opp barnet med en gang det så vidt lager en lyd. La barnet ligge litt i lekegrind og lek for seg selv, ikke ta det opp med en gang det lager en lyd, da skjønner barnet at det bare kan ynke seg så kommer noen å løfter det opp. DA er det gjort! La barnet hyle litt, man hører jo forskjell på om det er trass eller om det har vondt!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Tilføyer et synspunkt jeg, hva er best for barnet da? Et skinnende rent og ryddig hus og en mor som aldri er tilstede i lek og samvær, eller en mor som stadig leker med barnet og gjør barnet til et sosialt vesen, men som kansje har et mindre ryddig hus. Vel, jeg har hatt en mor som bare ryddet,bare vasket og jeg ble vant med å sitte alene med fargeblyanter og ponnier. Jeg ble etterhvert fantasifull og illustratør, men sosialt var jeg sær og mye alene. I mitt tilfelle var heller ikke far spesielt sosial av seg, så det var ikke så mye øvelse jeg fikk der heller.
Gjest molte Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 Snakker du om mødre som er hjemme med små babyer, eller om folk med større barn når du sier småbarnsforeldre? Stor forskjell her. Alle babyer sover ikke. Og man skal ikke la en liten baby ligge og hyle lenge for seg selv. Jeg fikk akkurat kledd på meg om morgenen, akkopagnert av hyling, de første to månedene. Sminke var ikke prioritert akkurat da. Men kjenner du småbarnsforeldre som ikke dusjer?
Christina_ Skrevet 11. september 2010 #13 Skrevet 11. september 2010 Jeg har en på fire uker. Rekker så vidt å ta meg en dusj, sette på en vaskemaskin eller ta oppvasken. Sminke skulle jeg ønske jeg hadde tid til, men det er bare å drømme om! :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2010 #14 Skrevet 11. september 2010 Snakker du om mødre som er hjemme med små babyer, eller om folk med større barn når du sier småbarnsforeldre? Stor forskjell her. Alle babyer sover ikke. Og man skal ikke la en liten baby ligge og hyle lenge for seg selv. Jeg fikk akkurat kledd på meg om morgenen, akkopagnert av hyling, de første to månedene. Sminke var ikke prioritert akkurat da. Men kjenner du småbarnsforeldre som ikke dusjer? Men barnet har heller ikke vondt av å hyle litt? Man hører da forskjell på trass og vondt.
Gjest la barnet skrie Skrevet 11. september 2010 #15 Skrevet 11. september 2010 Tatt fra denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article508652.ece : "Skriker barnet for at han eller hun er syk, skal man selvsagt gå inn til barnet. Men skriker barnet fordi det er vant til å bli kjørt rundt i bil for å sovne, da er det bedre å la det skrike en to-tre kvelder inntil det har lært seg å sovne i senga, mener Sørensen. " Dette gjelder om kvelden/natten, men dette kan man overføre til når som helt på døgnet: "foreldrene går inn til barnet for det minste lille knyst, vil det forsterke den uønskede atferden, mener Sørensen."
Gjest molte Skrevet 11. september 2010 #16 Skrevet 11. september 2010 Men barnet har heller ikke vondt av å hyle litt? Man hører da forskjell på trass og vondt. Trass? Hos en nyfødt baby??
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #17 Skrevet 11. september 2010 Trass? Hos en nyfødt baby?? Barnet er da bare nyfødt et par måneder, TS prater om småbarnsforeldre, ikke nødvendigvis spedbarnsforeldre.
Gjest molte Skrevet 11. september 2010 #18 Skrevet 11. september 2010 Barnet er da bare nyfødt et par måneder, TS prater om småbarnsforeldre, ikke nødvendigvis spedbarnsforeldre. TS (?) svarte på mitt innlegg der jeg beskrev min tilværelse de to første månedene.
Gjest Glad i reiser Skrevet 11. september 2010 #19 Skrevet 11. september 2010 TS (?) svarte på mitt innlegg der jeg beskrev min tilværelse de to første månedene. Tror kanskje ikke det var TS. Men hadde vært fint om gjester og anonyme brukere identifiserer seg med TS eller trådstarter
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #20 Skrevet 11. september 2010 TS her Har ikke skrevet noe mer enn startinnlegget i tråden. Jeg mente hovedsakelig når mødrene er hjemmeværende, altså før barnet/-ene begynner i barnehage:) Det var absolutt ikke meningen å være frekk mot noen. Men rett og slett for å skjønne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå