Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #1 Skrevet 5. oktober 2003 Klesprodusenter som lager klær? Hvilke rettningslinjer har de å gå ut i fra når de setter på størrelsen på klærne?? På den ene butikken eller på en type klesplagg er f.eks Str.M passe for meg, mens på en annen plass eller et ennet klesplagg må jeg oppe i Str.XL for at det skal bli passe. Er det virkelig slik at mange av klærne er laget slik at de skal være for små??
bluebird Skrevet 5. oktober 2003 #2 Skrevet 5. oktober 2003 Er det virkelig slik at mange av klærne er laget slik at de skal være for små?? Ja, det virker nesten sånn. I min garderobe er det klær i både S og M og L og X-L. Og alt fra 36 til 44. :o
Floga Skrevet 5. oktober 2003 #3 Skrevet 5. oktober 2003 Hvilke størrelse som passer i de forskjellige plagg kommer også an på kroppsfasongen ens, og de fleste klesprodusenter lager klær etter den innsvingte, små hofter og lite pupper -fasongen, slik at om man har litt store pupper må man 3 størrelser over det man bruker ellers pga plassmangel akkurat der, osv. Irriterende?
Catzy Skrevet 5. oktober 2003 #4 Skrevet 5. oktober 2003 Det går vel litt på hvor man handler. Italienske str er 4 siffer høyere enn norske str. Det betyr at en kjole i italiensk str 44 = norsk str 40 osv. Du føler deg litt dum når du tar med en kjole i italiensk str 38 inn i et prøverom, og du får den ikke over hodet en gang... Benetton og Sisley er italienske. Franske str er vel heller ikke helt som norske. I tillegg er de jo laget for et folk som ofte er lavere og gjerne spinklere enn norske damer, så da blir det jo feil. Og butikker som JC og Miss Sixty lager klær for uferdige jentekropper, så der vil det jo alltid være mindre plass til rumpe, lår og pupper. Det greieste er å ta en titt på klærne før du tar de med i prøverommet. Ser 38 / M ut som noe jeg får på meg, eller kan jeg se at dette blir for knapt? I så fall så får jeg bare svelge stoltheten, plukke opp en i str 42 / L og heller klippe av merkelappen når jeg kommer hjem, hvis det skulle passe. Catzy
Champagne Skrevet 5. oktober 2003 #5 Skrevet 5. oktober 2003 Synes også det er sykt med de størrelsene. Jeg har en Sand skjorte i størrelse xs, og den er STØRRE enn en skjorte jeg har fra Sophie Farroh i str xl! Det er sykt!!!!! Blir så provosert når butikkene kun tar inn små størrelser, er så utrolig teit. Gidder ikke handle i sånne butikker jeg (f.eks. BikBok).
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #6 Skrevet 5. oktober 2003 Produsenter har bevist krympet str. Dette gjelder særlig de litt dyre moteklær. Grunnen er at de vil ikke at en 40 åring skal gå inn i klaær som er beregnet på en 18 åring. De store kjedene har beg. med det samme. Bare at der er det litt enklere. Brukte du 38 før så må de gjerne opp i 40 nå. Str. sier ingen ting lengre om hvor stor/liten du er som det var før.
jordbær Skrevet 6. oktober 2003 #7 Skrevet 6. oktober 2003 Hvordan tror dere det er for en som vanligvis bruker str 44? Og sjelden 46.. som ikke kommer inn i sin størrelse på BiB på H&M men drukner i en bukse i str 46 på Cubus? Burde få et standardsystem for klesstørrelser. Slikt ødelegger iallefall min handletur.. "UPS! Nå har man gått opp TO klesstørrelser siden siste shoppingtur, ja"
-ida- Skrevet 6. oktober 2003 #8 Skrevet 6. oktober 2003 Ja har du prøvd klær på Bikbok? Det er tragisk jeg kommer ikke inn i noen klær der og jeg er ikke så stor.
ivanka Skrevet 6. oktober 2003 #9 Skrevet 6. oktober 2003 størrelsene 36/38/40/ 42 osv er i utgangspunktet basert på antall tommer rundt bryst/ hofter (dvs er du 38 tommer i omkrets rundt brystet skulle du egentlig passe i str 38). men sånn er det ikke, størrelsene blir trikset med ut fra hvilken målgruppe klærne er ment til. så, det var utgangspunktet. personlig vil jeg si: drit i hvilken størrelse som står på klærne så lenge de passer. har selv tøy fra x-small damestørrelse til x-large herrestørrelse jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå