Gå til innhold

Hvor ofte pusser du tenner, klipper negler & renser ører på din hund?

Gjest Aria.

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig? Hvor ofte trenger man å pusse tenner, rense ører, klippe negler osv. ?

Jeg pusser vel tenner annenhver dag, klipper negler annenhver uke, renser ører når jeg ser det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenner annen hver dag er vel litt sjeldent. Pusser dem hver kveld og har aldri hull. Neglene kan taes etter behov siden de kan gro mer på sommeren eller etter kosthold(det gjør de på meg) Ørene tar jeg når de klør eller et par/tre ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er litt redd for at det skal bli for mye. Hunden min liker ikke noen av disse tingene (men det er vel normalt), men syns jo litt synd på han når jeg "tvinger" han til dette hele tiden. Er det OK at de får i seg en del av den tannkremen (tannkrem for hund) hver dag? Min svelger jo en del, da den smaker godt.

Bruker dere ørerens når dere tar ørene? Eller bare papir til å tørke av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herregud, var det kjæledyrforumet :skratte:

Det så jeg ikke da jeg svarte! Trodde du mente på deg selv!

Nei, da blir det mye sjeldnere!

Tenner - dårlig samvittighet. Kanskje en gang per uke.

Ørene - sjelden. Har spisshund med greie ører. Tas kanskje annenhver måned, som regel bare med papir. Ørerensevæske kun innimellom.

Negler - aldri. Hunden sliter dem fint selv, sommer og vinter, så det er aldri nødvendig.

Endret av Spinell
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pusser tennenene hver dag.

Klipper negler ca. en gang i uken,da klipper jeg så langt inn jeg tørr,å så filer jeg resten. Er redd for at hun skal få for lange nerver,da får man jo aldri korte negler igjen.

Ørene tar jeg ved behov egentlig. Har hatt ørerens på henne to ganger,de andre gangene fukter jeg litt bommull og tørker. (Hun er bare 4,5måned,så er ikke så kjeeeempemange ganger vi har gjort det enda.

Hun liker ikke at jeg klipper neglene(blir ikke hysterisk eller noe),men det er jo noe som må bli gjort,jeg må bare gjøre det forsiktig så hun ikke får noen dårlige minner,og gir henne masse kos og godtbiter imens.

Hun liker heller ikke når vi sprøyter ørerens ned i ørene,men nyyyyter når jeg gnikker en våt bommullsdott nedi øret :fnise:

Bare pass på å ta tannkrem på størrelse med en ert på tannkosten,så er du sikker på at det ikke blir for mye :) Tviler på at det er noe farlig om hunden får i seg en del,men alt med måte :jepp:

Endret av Twinkle*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mente på meg selv! Har ikke hund, men katt og han ordner det selv :sjenert:

Til saken (gremt) Jeg har hatt hund i mange år og pusset aldri tennene hans. Det var ikke nødvendig. Han fikk tyggebein som var bra for tennene og jevnlig hos dyrlegen for tannstein.

Kjenner at jeg er litt flau nå.............

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mente på meg selv! Har ikke hund, men katt og han ordner det selv :sjenert:

Til saken (gremt) Jeg har hatt hund i mange år og pusset aldri tennene hans. Det var ikke nødvendig. Han fikk tyggebein som var bra for tennene og jevnlig hos dyrlegen for tannstein.

Hvis man er flink til å pusse tennene,så slipper man bruker penger på fjerning av tannsten i det heletatt. Og det varierer utrolig mye mellom rasene. Små hunder får fortere tannstein enn store f.eks.

Vet om flere hunder som har måttet trekke mange tenner pga. eier er for lat til å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg tror h*n første også trodde det gjalt en selv.

Jeg syns også det er vannskelig å klippe negler, men det går. Gir også masse kos og godbiter, og lar saksa ligge fremme, så det ikke blir noe skummelt når jeg tar den frem. Jeg tar nok alt for lite, er veldig redd for å ta nerven.

Jeg bruker ikke ørerens på min. Bare papir/ bomull. Han liker også det, tror det klør litt nedi der :fnise:

Jeg bruker MYE mer en erte-størrelse med tannkrem, får vel bruke litt mindre.

Min er nesten like gammel som din, hva slags rase har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er flink til å pusse tennene,så slipper man bruker penger på fjerning av tannsten i det heletatt. Og det varierer utrolig mye mellom rasene. Små hunder får fortere tannstein enn store f.eks.

Vet om flere hunder som har måttet trekke mange tenner pga. eier er for lat til å forebygge.

Jeg spurte dyrlegen om jeg burde pusse og han sa det ikke var nødvendig. Det var så lite tannstein og tennene var alltid fine. De var det helt til han døde 15 år gammel :) Var nøye med han og hos dyrlegen og sjekket det aller minste som kunne være galt. Dette var en stor hund. Det er nok forskjell på rasene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dachs :) Du da?

Jeg synes det er deilig å klø meg i ørene med Q-tips,så forstår at de synes det er godt :ler:

Har din begynt å miste tennene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det kunne jo like gjerne vært for mennesker. Skjønner godt du syntes det var lite med å pusse tenner annenhver dag på en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har engelsk staffordshire bullterrier :) Det er nok mer tannproblemer med små hunder, flere som har sagt det.

Ja, han har mistet nesten alle, og fått nye. Noen er bare bittesmå enda :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til den rasen :sjenert: Men de er kjempegode å snille med meg,men har opplevd noe veldig skummelt en gang jeg var ute med min hund. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke "dra alle under samme kam",men er litt redd dem etter det.

Så vær flint til å sosialisere hunden! :opplyser::bond::biggrin:

Min har bare misstet tennene forran,deilig! Merker valpebitingen nesten er borte :laugh: Så nå ser jeg ikke lenger ut som en selvskader :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke pusser tennene på hunden daglig er hensikten borte med noen unntak, rutiner er til for å brytes...

Jeg hadde en stor hund for noen år siden og jeg pusset aldri tennene på henne, men brukte en mynt til å skrape bort plakk. Aldri noen problemer med tennene men det er viktig å skrape det bort før tannkjøttet blir skadet. Gjorde det en eller høyst to ganger i uka. Antar jeg ikke ville pusset tennene på en stor hund, men på en liten miniatyr ville jeg gjort det daglig. Mange raser er plaget av dårlig hjerte og eldre hunder med evt hjerteproblemer, kan dø av å få narkose bare for å få stelt tennene sine selv om de er friske og raske ellers og har livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja er nok en del som er skeptiske. Desverre! Er nok en del folk som har den type hun, som aldri skulle hatt hund i det hele tatt. Men du skjønte at det var engelsk og ikke amerikans staff? Er litt forskjell på de to :)

De fleste jeg kjenner har den som familiehund, og er kjempefornøyde.

Han er verdens snilleste så langt. Og ja; han blir sosialisert, allerede vært på valpekurs, og igang med kurs nr. 2.

Deilig at bitingen er over ja. Min bet aldri noe særlig i mennesker, ikke opptatt av å leke med hender osv. Heldig sånn sett :) men har syns det var veldig stas å bite i alt annet, som møbler, dyner osv. Men han begynner å gi seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er engelsk jeg snakker om ja :) Ja de er visst en av to raser som man kan stole på 100% rundt barn,d sier jo litt hvor bra de er som familiehund :) Er somregel bare andre hunder de angriper hvis de angriper noe.

Er utrolig fine og gode hunder,bare synd at noen eiere ikke sosialiserer dem nok eller ikke gir dem regler.

Mi synes det var kjempekjekt å bite i hendene våre. Ble fort lei det for å si det slik :filer: . Men nå bare nibbler hun litt,å det er ikke i nærheten av ubehagelig for oss og da er det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er deilig når valpe-tiden begynner å gi seg litt. :enig:

Det er synd du, og din hund? har hatt en dårlig opplevelse med staff. Det er så dumt at noen skal få ødelegge for alle. Håper ikke hunden din blir redd for slike i fremtiden. Det kan jo noen ganger skje, vi hadde en da jeg var liten som var livredd rottweilere, veldig synd :sukk:

Jeg har i alle fall bare opplevd positive sider ved staff'ene. :) Men merker at folk er litt skeptiske ja. De tror liksom han er så tøff og sinna, så er han vel heller litt pysete av seg :fnise: Idag tidlig var han livredd da det lå noen kataloger utafor døra, veldig skummelt :overrasket:

Er din husren enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...