Helly Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Hei! Jeg kunne for øyeblikket tenke meg å utdanne meg til hundefører i militæret. Ikke nødvendigvis som MP, men først og fremst hundefører. Det jeg lurer på er om noen vet om en automatisk blir befal, eller hva som blir denne evt stillingen din hvis en får jobb som hundefører etter førstegangstjenesten? Tenker litt i forhold til evt lønn som utdannet hundefører. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelinger/fhsk/hf/
Envy Skrevet 11. september 2010 #3 Skrevet 11. september 2010 Åh! Jeg har nettopp fått avslag fra fengselsskolen for første gang, men nå vet jeg jammen hva jeg skal prøve å komme med på i mellomtiden!! Det så jo kjempespennende ut!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 Må vel gå førstegangs tjenesten før du evt søker deg videre på befal skolen ja, men for å være hunde trener skal du ha en fantastisk kondis, enklelte sier at du skal kunne klare å holde følge med bikkja di når dere løper
Inx Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Det tror jeg er en skikkelig givende utdannelse fra forsvaret En annen ting er at disse hundeførerne er noen kondis-djevler ut av helvete, så regn med å komme i god form
feuerstein Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Må vel gå førstegangs tjenesten før du evt søker deg videre på befal skolen ja I utgangspunktet nei, befalsutdanning kan søkes fra helt sivil bakgrunn. Vervede, altså personell som er militært ansatt i forsvaret uten å ha befalsutdanning, kan imidlertid få tilbud om et ekstra kort befalskurs med full lønn for å gjøre dem kvalifisert til å være ledere på sitt fagfelt. Dette korte kurset har i mange år vært praktisert i sjøforsvaret, f.eks. førstegangstjeneste som sambandsoperatør -> ansettelse som vervet (menig) sambandsoperatør -> befalskurs -> ansettelse som sambandsoffiser. I nyere tid har det også kommet inn i hæren, hvor f.eks. vervede geværsoldater i Telemark Bataljon kan bli tilbudt befalskurs og ansettes som lagfører for geværlag. I hæren heter kurset GBK. Befalsskole (vanlig): kan søkes uten militær erfaring, i/etter førstegangstjenesten og dessuten når man er ansatt som vervet. Vanligvis 1 skoleår og mottar betaling omtrent som en korporal i førstegangstjeneste. GBK: kan søkes av vervede. Vanligvis 3 måneder, betales likt som lønn for vervede.
Inx Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 I utgangspunktet nei, befalsutdanning kan søkes fra helt sivil bakgrunn. Vervede, altså personell som er militært ansatt i forsvaret uten å ha befalsutdanning, kan imidlertid få tilbud om et ekstra kort befalskurs med full lønn for å gjøre dem kvalifisert til å være ledere på sitt fagfelt. Dette korte kurset har i mange år vært praktisert i sjøforsvaret, f.eks. førstegangstjeneste som sambandsoperatør -> ansettelse som vervet (menig) sambandsoperatør -> befalskurs -> ansettelse som sambandsoffiser. I nyere tid har det også kommet inn i hæren, hvor f.eks. vervede geværsoldater i Telemark Bataljon kan bli tilbudt befalskurs og ansettes som lagfører for geværlag. I hæren heter kurset GBK. Befalsskole (vanlig): kan søkes uten militær erfaring, i/etter førstegangstjenesten og dessuten når man er ansatt som vervet. Vanligvis 1 skoleår og mottar betaling omtrent som en korporal i førstegangstjeneste. GBK: kan søkes av vervede. Vanligvis 3 måneder, betales likt som lønn for vervede. Grunnleggende befals kurs? Vi hadde det samme i hæren før for de av oss som jobbet som grenaderer, gikk sammen med UB kullene, fikk full lønn og ble sjersjanter i stedet.
feuerstein Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Grunnleggende befals kurs? Vi hadde det samme i hæren før for de av oss som jobbet som grenaderer, gikk sammen med UB kullene, fikk full lønn og ble sjersjanter i stedet. Tror det er det forkortelsen står for ja. Har hørt hæren har hatt diverse løsninger, snakket med en grenader som hadde gått første halvdel av ettårig befalsskole, så gikk han tilbake til avdeling da medelevene begynte på linjespesialisering. Det tåpelige med det er jo at man må gjennom grunnopplæring på "alt", og har man vært geværmann 2 i 4 år, inkludert to deployeringer til Afghanistan, så føles det litt meningsløst å lære øyeblikkelig handling 1 og 2 av en som var russ for 15 mnd siden og aldri har praktisert i en skarp situasjon. Den nye løsningen (eller, den løsningen sjø har hatt i alle år og nå er lansert som noe nytt av hæren) er et kurs som for det aller meste går på lederskap, pedagogikk og sikkerhet og forutsetter at man behersker grunnleggende soldatferdigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå