Gå til innhold

Krever jeg for mye av samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har en sykdom som gjør at han flasser ganske mye. Dette fører til at det ligger hudrester overalt hvor han har vært, i sengen, i sofaen, på gulvet osv osv. Han kan såklart ikke noe for at det er slik, men jeg blir gal av å ha dette overalt til enhver tid. Hvis man f.eks. går barbeint på gulvet, får man masse "smuler" under føttene. Vi har mørkt gulv så de hvite flakene syns veldig godt også. Jeg har derfor sagt at han får støvsuge gulvene hver dag, samt riste sengtøyet. Sambo synes det er litt drøyt, men jeg mener det bare er rett og rimelig. Jeg kan faktisk ikke bo her hvis det ikke støvsuges en gang til dagen. Nå skal det i tillegg nevnes at jeg står for all klesvask, bretting av tøy og vasking av bad (dette liker ikke han noe særlig). Det resterende deler vi på, men nå mener altså jeg at han må stå for støvsugingen en gang per dag. Er dette å kreve for mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er jo fælt å innrømme, men det tror jeg faktisk ikke jeg hadde orket. Jeg ville syntes det var utrolig ekkelt. Skjønner at du reagerer.

Det er sikkert sårt for ham, og han synes sikkert ikke at det er så ille, for han har jo vokst opp med det, men jeg synes han skal respektere deg på dette.

Jeg ville ikke funnet meg i å være den som vasket alt dette, men jeg er litt fin på det altså.

Skrevet

Jeg synes ikke du krever for mye! Spesielt siden du står for all klesvask, bretting og vasking av badet. Vasking av bad skjer vel en gang eller to i uken, og det blir fort endel klesvasking i løpet av en uke.. Å støvsuge en gang for dagen er ikke drøyt da. Mange menn vet ikke hvor mye "arbeid" som ligger bak de brettede skjortene i skapet og bør kanskje få en liten vekkelse?

Mørke gulv bør støvsuges ofte uansett, siden ALT av støv og pjusk lett vises...

Skrevet

Følte for å svare deg på dette. Jeg har da vært samboer med en mann nå i snart 7 år,med 2 unger sammen. Utifra det du forteller så har min samboer det samme hudsykdommen,å det flasser veldig av når han klør å sånt. Jeg har blitt vant til dette,å støvsuger & rister sengetøyene når det blir for mye av det. Jeg vet at det plager han,å han ikke skulle ønske det var slikt.

Jeg syns jeg selv ville krevd for mye vist han skulle måtte støvsuge hver dag. Jeg vil gjerne hjelpe han med dette,å gjør alt for at det skal bli bedre. Slik at det slipper å flasse så av,ikke for min del men for sambo sin del. Jeg er den som gjør mesteparten hjemme,men han hjelper til så godt han kan. Å når jeg spør om hjelp,så får jeg alltid et ja.

Håper dere kommer fram til en løsning som er bra for dere begge.

Skrevet

Går han naken rundt i stua siden det havner så mye på gulvet eller?

Han får jo ta ansvar han også, ikke at han kan noe for at han har sykdom, men det er tross alt han som har den, så da må han jo prøve å holde det rent..

Skrevet

Jeg syns du krever for mye. Det er tross alt du som ikke orker å leve i det, da får du også ta ansvaret for å gjøre rent. Selvsagt er det fint at dere fordeler oppgaver mellom dere på den måten som dere gjør, men hadde min kjære krevd av meg at jeg skulle støvsuge hver eneste dag hadde jeg nok dessverre bare ledd hånlig. Man må enten tåle litt fra dem man er glad i, eller ordne opp i det selv. Jeg skjønner at det er litt ekkelt, og at du er opptatt av å ha det rent. Det er jeg helt enig med deg i, men å støvsuge en leilighet hver eneste dag er mye jobb.

Skrevet

Jeg synes ikke du krever for mye, men kanskje litt feil? Når du gjør såpass mye annet så er det ikke feil å forvente at han også gjør en del i huset, men jeg synes det blir feil å forlange at han skal støvsuge hver dag pga. den sykdommen han har. Sykdommen er ikke noe han har valgt selv, men du har valgt ham med hud og hår (bokstavelig talt). Hvis det er du som mener det må støvsuges hver dag så burde du være med og dele på den jobben. Men for å jevne ut så burde i tilfelle han overta noe av "dine" oppgaver. Men jeg antar dere har diskutert arbeidsfordelingen i hjemmet og hvis han heller støvsuger enn å gjøre noen av dine oppgaver så er det vel greit nok. (Er forresten han enig i at det skal støvsuges så ofte?)

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Støvsuge en gang om dagen, det syns jeg er å kreve altfor mye! Han kan ta ikke noe for sykdommen sin, og jeg syns det grenser til vanvidd å kreve at han skal støvsuge 365 ganger i året!

Skrevet

Støvsuge en gang om dagen, det syns jeg er å kreve altfor mye! Han kan ta ikke noe for sykdommen sin, og jeg syns det grenser til vanvidd å kreve at han skal støvsuge 365 ganger i året!

Signerer. Alle flasser litt og da vises det ikke like tydelig men siden alle flasser og har hudavfall og senga full av midd, synes jeg det er storforlangende å kreve daglig støvsuging. Jeg ville heller vurdert å legge nytt gulv og kjøpe en ny sofa. :kaffekopp:

Skrevet

Takk for tilbakemelding!

Nå er det ikke slik at han flasser litt. Det er veldig ille. Og nei, han går ikke rundt naken, men denne sykdommen kan slå ut overalt på kroppen, f.eks. i hodebunnen, på hender osv. Selvfølgelig dekker han seg ikke til der. Han går til behandling hos hudspesialist 3 ganger i uken, noe som tilsier at det ikke bare er småtterier.

Jeg er mer opptatt av å ha det rent og ryddig enn det han er og jeg ser den at det kanskje er litt mye forlangt å la han gjøre dette "for min skyld". Samtidig synes jeg at det å støvsuge hver dag i vår lille leilighet (50kvm), noe som tar rundt 5 min, ikke er så ille. Selvfølgelig er det tåpelig å regne i tid, men for å gjøre det likevel bruker jeg minst like mye tid sammenlagt på å vaske, brette tøy og vaske bad i uken som han bruker på å støvsuge.

Vi har i tillegg et lite barn som kryper rundt og da synes jeg det er ekstra viktig å holde det på et normalt nivå.

Å legge nytt gulv og kjøpe ny sofa fjerner ikke akkurat problemet....

Han kan ikke fordra å vaske badet så det gjør jeg. Han er heller ikke glad i å sortere og vaske klær og det verste han vet er å brette tøy. Jeg fikser alt dette og klærne han kaster i skittentøyskurven blir vasket, brettet (strøket hvis nødvendig) og lagt på plass i skapet hans. Resten deler vi på.

Jeg må i tillegg legge til at det ikke er så ille hele året. I perioder er han veldig bra og "normal", noe som medfører at vi ikke trenger å støvsuge hver dag. Og så glemte jeg å si at han ikke klager på denne ordningen, selv om han personlig ikke synes det er så ille å bare støvsuge annenhver dag f.eks. Jeg spurte fordi jeg lurer selv på om det er for mye å be om....

Skrevet

Kjøp deg en roomba robotstøvsuger! Da kan du ha den stilt inn til å støvsuge mens dere er på jobb, og komme hjem til rent gulv hver dag. :jepp:

Det er litt for mye å be han støvsuge hver dag, etter min mening, så jeg hadde virkelig vurdert en roomba som hjelpemiddel her.

Skrevet

Dette med flassing er en del av deres hverdag. Altså blir det en del av det som må gjøres i heimen. Akkurat som de som har dyr som røyter. Jeg hadde ikke sett på hvem som gjorde hva, men at det var en rimelig arbeidsfordeling mellom dere to.

Skrevet

jeg mener det er en selvfølge at han skal ta ekstra del i husarbeid.

han gjør jo faktisk nå veldig lite......

nå skal jeg IKKE sammenlikne, men jeg har en sykdom som gjør at jeg mister endel hår.

dette mener jeg selv ikke er spesielt delikat, så jeg fjerner jo alt hver eneste dag fra dusj/vask/der hvor jeg steller og vasker hår.

det ville jo være ganske ekkelt om samboeren skulle kommet in på badet etter meg når vannet står stille i badekaret pga tett sluk i tillegg til alt håret som ligger strødd over og i hele vasken.

i tillegg har jeg med en rull som jeg tar over kontorstolen/klærne mine på jobb - for syns skyld.

jeg synes ikke det er mye å forlange at han tar del i husarbeidet, dette burde han gjort selv uten denne hudsykdommen.

hadde dette vært meg hadde jeg støvsugd MINST en gang om dagen, hadde følt meg ganske kjip av å la være.

Skrevet

Nei, vet du hva! Hvis jeg hadde hatt en sånn sykdom, så hadde jeg ikke forlangt at familien min skulle tåle å vasse rundt i flasset mitt! Så lenge jeg ikke var invalid el.l., så hadde det vært en selvfølge for meg at jeg støvsugde etter meg og sørget for at sykdommen min var til minst mulig ulempe for de andre!

Jeg skjønner deg godt, TS! Og hvis han nekter å fjerne flasset etter seg, så får han vurdere å bruke lue og hansker inne! Ser det slik ut etter han på jobben hans også?

Skrevet (endret)

Jeg forstår deg, og jeg forstår ham. Han kan ikke noe for det, men det unnskylder han ikke fra å ta ansvar. Samtidig så virker det som det er et større problem for deg enn for ham, og da mener jeg at du får heller støvsuge mer om det faktisk er et så stort problem for deg. Selvsagt bør han bidra i hjemmet, men å forlange at han skal støvsuge hver dag fordi du ikke tåler flasset, blir i mine øyne feil. Enkelt og greit.

mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er mange for og imot her. Noe som fikk meg til å vippe over på din side er at dere har en liten som krabber rundt og putter da alt i munnen. Men selv om leiligheten bare er 50kvm er det fortsatt ett ork å dra frem støvsugeren, plugge inn osv. Kanskje en greiere løsning hadde vært å støvsugd hver 2 dag og i tillegg hatt en kost med brett stående, slik at det går ann å bare ta kosten og koste opp det verste her og der utenom.

Skrevet

Å si at det er hun som plages av det, så hun får støvsuge det opp, blir jo bare feil. Det er ikke normalt å synes det er greitt å sitte og krype og går rundt i andres flass!

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Å si at det er hun som plages av det, så hun får støvsuge det opp, blir jo bare feil. Det er ikke normalt å synes det er greitt å sitte og krype og går rundt i andres flass!

Ingen som har sagt at hun skal støvsuge hele tiden, men syns det er i overkant mye å kreve at han skal støvsuge hver eneste dag.

Jeg ser også for meg at det blir like mye flass bak der han akkurat har støvsuget hvis det er såpass ille.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du har et problem med det. Det har ikke han.

Derfor synes jeg det er du som bør støvsuge, fordi han faktisk har akseptert sykdommen sin og problemene den medfører. Jeg synes du krever for mye.

Hvis du absolutt må ha det støvsugd hver dag, kan dere bytte på. Annahver dag/annahver uke/annahver måned eller noe. Men likt fordelt.

Skrevet

Har en lignende case her i heimen, vi støvsuger 2-3 ganger i uka, også sveiper vi over gulvet rett som det er med en tørrmopp (sånn microfiber greie) Funker fint, tar meg selv i å gjøre det automatisk når jeg snakker i telefonen ol...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...