AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Skal lage en kyllingrett og i oppskriften står det at jeg skal strø over finhakkede urter (én potte rosmarin og én potte timian). Men når det gjelder rosmarinen - bør jeg ta bladene av stilken? Og samme spørsmål for timian også, forsåvidt... Men stilken på rosmarinen er jo ganske stiv. Anyone?
onyx Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 En hel potte av hver av urtene? Det er veldig mye, men kanskje du lager gigantporsjon. Rosmarin bruker jeg å ta av stilken på før jeg finhakker siden den som regele er tjukk og kraftig. Timian kommer det an på hvor tykk stilken er. En tynn, myk timianstilk går fint å bare finhakke med bladene.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Takk. Det er i utgangspunktet til bare to personer, opprinnelsespersonen til oppskriften er ganske habil kokk, så jeg satser på at hun vet hva hun sier... Nå er det jo forskjell på pottene, også. Gidder forresten ikke hakke hele potta. Timianen hakket jeg med stilk, men stilkene ble liggende nakne igjen, så jeg pellet dem ut. Timian er noe træl, seige saker... Men tar av bladene, ja.
Gjest navnelapp Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Ei potte av kvar til to? Galskap. Det vil smake grønsåpe på grunn av furunålsaromaen til rosmarinen. Fjern kvistar både på rosmarin og timian.
Spiralis Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Mengden i oppskriften høres helt snål ut. Rosmarin er et ganske smakfullt krydder. På rosmarin er normalt den ytterste delen av stilken myk og grønn og den indre delen blir brun og treaktig. Dette varierer med sesongen og vekstvilkårene. Så lenge stilken er myk og grønn så kan du likegodt bruke stilken som bladene. Har du en rosmarinbusk så bare klipp av de grønne stilkene og ikke der stilken har blitt brun. Rosmarin er en plante som er vant å bli beitet på av geiter og tåler godt at de grønne skuddene blir trimmet, men sliter med å komme seg dersom du kutter de treete greinene.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Det skal være krydderurter både på kyllingen og på tilbehøret. Jeg tok ikke hele potter, følte også at det ble altfor mye. MEN, jeg hadde først kjøpt to små potter, de hadde sikkert holdt. Men de var så visne, så måtte ile og kjøpe nye. De var svære. Spiser om en halvtime, gjenstår å se om det smaker grønnsåpe...
Ulva Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Det lurer jeg og på, men jeg er også litt nysgjerrig på hva oppskrift det er og sånt lyst å dele?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå