Gå til innhold

Dyrke mynte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei :)

Har vært på butikken og kjøpt meg en mynte-plante. Har lyst å plante den, men vet ikke hvordan... Kan jeg bare bruke vanlig hage-jord? Eller må jeg kjøpe blomster-jord?

Hva slags krav har den til stell og plassering?

Håper noen kan hjelpe meg, har dessverre ikke disse grønne fingrene, som jeg ønsker meg :sjenert:

-Lotte

Skrevet (endret)

Mynte gror nesten av seg selv. Du trenger bare å vanne den omtrent.

De som du kjøper ferdig i matbutikken har en tendens til å dø ganske fort, men du kan så mynte selv. Du kan jo forsøke innendørs eller i drivhus hvis du har? Ellers ville jeg ventet til neste vår med å så mynte utendørs.

Endret av Forever :)
Skrevet

Jeg har butikkmynte og -peppermynte. Tåler det meste, men foretrekker sandholdig og veldrenert jord. Bruk en stor potte du skjærer bunnen av og plant den oppi den i jorda, med kanten en cm eller to over jorda, ellers har du snart mynte på uønskede steder - i store mengder. Krafs opp litt i rotklumpen hvis den gror i ring, resten ordner den selv.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Hvordan trives den, om den blir flyttet på og holdt innendørs til våren evt? (stå i vinduet..)

Skrevet

Hvis du har kjøpt den i potte i matbutikken, er grunnen til at den dør rett og slett plassmangel. For å gi dem et langt og godt liv, kan du "åpne" hele potta - det er nesten ikke jord igjen, bare røtter! - og ta to til fire stilker med røtter og plante de for seg i potta, med ny jord. Såpass med plass trenger de for å overleve, så det er ikke rart de dør etter bare noen dager i de tette butikkpottene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...