AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 I det siste har gutten vår begynt å slå, både med hendene og med leker. Vi sier "nei" i en bestemt tone og hvis han fortsetter etter flere "nei" så må vi noen ganger bare ta tingene fra han. Hvis han er blant andre barn kan han jo skade dem. Når vi gjør dette så ler han bare, evt. blir skikkelig fornærmet fordi vi tar den bort. Vi forklarer alltid og sier at "mamma/pappa må ta den vekk når du slår" (vet ikke hvor mye han forstår av det, men synes det alltid er greit å bli vant til å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør). Det jeg lurer på er om det er normalt at barn i den alderen ler når de blir irettesatt på den måten. Evt. hva gjør vi feil? Er jo redd for mangel på empati, men det er kanskje litt mye forlangt i og med at han bare er 17 måneder. Eller? Råd og tips tas imot med STOR takk!
Marcia Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Min datter ler også hvis vi sier strengt nei og prøver å se litt sinte ut, men jeg tror ikke et sekund at det har noe med mangel på empati å gjøre. Jeg tror bare hun ikke har fjerneste anelse om hva jeg holder på med og hva det skal bety. Det hender jo at vi tuller med henne ved å skjære grimaser og snakke med tilgjort stemme, og kanskje er det det hun tror vi holder på med når vi forsåker å være strenge også. Alternativt blir hun faktisk litt usikker når vi gjør det og forsøker å løse opp i situasjonen ved å le. Akkurat det gjør jo vi voksne også når vi merker at noen blir sinte på oss også; ler litt usikkert, vrir oss litt og sier noe sånn som "he he, nei det var ikke sånn ment, da, he he...", hvis du forstår hva jeg mener. Jeg har ikke noe forslag til bedre måte å gjøre ting på, men jeg tror ikke du skal problematisere den latteren alt for mye, i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 "Per får vondt når du slår". Når han slår seg selv når han faller eller noe slikt "huff, det var vondt!" Før eller senere kobler han det sammen.
Caramba Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Han er litt for liten til å forstå dette enda. Bare fortsett det dere gjør, det går inn etterhvert.
Donpedro Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Vår kastet en periode leker rundtomkring. Vi tok dem vekk umiddelbart, til skrik og hyl. Han lærte raskt.
mousepad Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Vi fikk et veldig bra tips av helsesøster da vi hadde samme problem med vesla da hun var 10 måneder . Vi prøvde også først med nei ikke slå , stryke uten de helt store resultatene . Helsesøster sa at vi burde prøve å se lei oss ut når hun slo , dvs sette opp et overdrevent lei seg utrykk og også si at når du slår , så blir det auau/vondt for mamma/p og da blir mamma/p lei seg . HS sa at dette skulle hjelpe med å utvikle empatien . Tror hun slo bare 2 ganger til etter dette og så slutten hun og hun har heller aldri senere hatt de "vanlige" uvanene som mange barn får feks biting , lugging , klyping ol:) .
Kara W Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Det er ganske vanlig oppførsel, ja. Evnen til empati kommer mye senere. Men jeg ville nøyd meg med maks ett "Nei" før dere fjerner leken, evt. fjerner gutten fra situasjonen. Selv så små barn kan lære sammenhengen "Jeg slår = kjip konsekvens", selv om de ikke forstår hvorfor konsekvensen oppstår. Alikevell er jeg enig i at det er en god vane å forklare hvorfor. Før eller senere skjønner de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå