AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Hvordan (og hvor mye) pleier dere å tipse stuepikene?
Purple Basil Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Det spørs jo hvor jeg er da, men har jeg noen lapper av den lokale valutaen til overs så legger jeg pengene på en hvit lapp hvor jeg har skrevet en "hilsen". Da jeg var i New York ga vi vel 5-6 dollar hver dag.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Hvordan (og hvor mye) pleier dere å tipse stuepikene? Jeg tipser dem ikke. Jeg henger alltid ikke forstyrr-skiltet på døren, da jeg helst ikke vil ha folk på rommet mens jeg er borte. Ser heller ikke poenget med å få sengen redd opp og nye håndklær hver dag når jeg stort sett bare bor maks 3 netter på hotellene.
Glitnir Skrevet 11. september 2010 #5 Skrevet 11. september 2010 Jeg tipser ingenting i Norge. Dersom jeg er i fattige land eller land hvor det er forventet (særlig USA) legger jeg igjen noen småpenger i lokal valuta.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Legger igjen myntene når vi reiser, så lenge det er en del av tipskulturen i landet.
Gjest Airi Chikako Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Jeg tipser noen euro/dollar/lokal valuta. Har aldri hatt behov for hotell i Norge, men det hadde vel blitt det samme
Vibi Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Jeg ser på det som en selvfølge å tipse stuepikene på hotellene hvor jeg bor, med mindre de har gjort noe veldig galt! Ta et land som Egypt, eksempelvis - mange nordmenn besøker jo det. Her får ofte ikke stuepikene vanlig lønn i det hele tatt, og om de får er den veldig lav. De lever av tipsen gjestene legger igjen - og dette er ofte oppgitt i hotellets infokatalog som ligger tilgjengelig på rommene. Dette er også utbredt i store deler av den ikke-vestlige verden. Sier ikke at man trenger å blakke seg på tips til de som vasker rommet, men det er da vanlig høflighet å legge igjen litt, på samme linje som man tipser taxisjåfører, kelnere, guider og pikkoloer. Rart at et av de rikeste landene i verden skal være så gjerrige på slikt, om det inntrykket man får i denne tråden stemmer.
Kate Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Jeg tipser stuepiken 2 euro pr dag. Det koster så lite for meg - jeg mener, hva er 16 kroner for en nordmann - men kan bety ganske mye for stuepiken. Til gjengjeld får vi alltid god service. Har aldri opplevd å måtte etterlyse toalettpapir, shampoo osv., som andre i reisefølget som ikke tipser, har måtte gjort. Ofte får vi også en liten ekstrahilsen, som f.eks noen pene blomster på bordet.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Til gjengjeld får vi alltid god service. Har aldri opplevd å måtte etterlyse toalettpapir, shampoo osv., som andre i reisefølget som ikke tipser, har måtte gjort.Ofte får vi også en liten ekstrahilsen, som f.eks noen pene blomster på bordet.Men kjære vene, at rommet er i orden og ikke mangler det lille som skal være der inne; det er jo det jobben deres går ut på, og som de antageligvis får betalt for. Helt greit at en gir litt ekstra i vanskeligstilte land, men i norge?? Og har en fått ekstra sørvis er det jo selvfølgelig, men...en så vidunderlig opplevelse av å ligge på hotell har ikke jeg hatt, at jeg føler for å betale ekstra for allerede dyr overnatting.
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 Hvis en er fornøyd med servicen, synes jeg man bør legge igjen driks. I en del fattige land pluss USA består lønna mye i tips. Og som en over meg sier; få kroner for oss, kan utgjøre svært mye for arbeidstakeren der. Jeg pleier å tipse rundt 10-20 dollar (60-120 kr) når jeg drar fra hotellet om jeg føler at rengjøringen har vært ålreit. Dette er jo ingenting for mitt reisebudsjett, men det vil jo utgjøre en forskjell for den som tar noen rom i løpet av en dag. Dette er uten at de egentlig har gjort noe ekstra, for i løpet av en uke, pleier jeg bare å ville ha rengjøring pluss nye håndklær en gang, da jeg synes det holder. Jeg skifter jo ikke håndklær hjemme hver dag heller. I Norge tipser jeg sjelden, for her får folk lønn.
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Jeg tipser dem ikke. Jeg henger alltid ikke forstyrr-skiltet på døren, da jeg helst ikke vil ha folk på rommet mens jeg er borte. Ser heller ikke poenget med å få sengen redd opp og nye håndklær hver dag når jeg stort sett bare bor maks 3 netter på hotellene. Men rommet ditt blir jo ordnet opp når du reiser/gjort klart til du kommer? Er det i Norge eller utlandet du gjør det sånn?
Vibi Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Men kjære vene, at rommet er i orden og ikke mangler det lille som skal være der inne; det er jo det jobben deres går ut på, og som de antageligvis får betalt for. Helt greit at en gir litt ekstra i vanskeligstilte land, men i norge?? Og har en fått ekstra sørvis er det jo selvfølgelig, men...en så vidunderlig opplevelse av å ligge på hotell har ikke jeg hatt, at jeg føler for å betale ekstra for allerede dyr overnatting. Hun du siterte tipset jo i euro, så hun var sannsynligvis ikke i Norge. Jeg tipser også sjeldent i Norge - kanskje noen kroner siste dagen bare. Vi har en helt annen kultur på dette med tips, noe mange tydeligvis tar med seg ut på reise, og det syns jeg er synd. Og som en nevner - tips fører jo ofte med seg så bra service. Og det gjelder ikke bare med stuepiker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå