Gå til innhold

Hvordan planlegge bryllup, festen ect

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt blank, så vil ha så mye informasjon som mulig.

Vielsen er kl 13 i kirken, så er middag kl 16 (vi tar bilder mellom der), så lurer jeg litt på åssen ting fungerer. Altså taler/sanger, når man åpner gavene.

Festen, åssen underholdning, musikk ect.

Vi har ikke så mye å gå på, hele bryllupet blir vel på rundt 18.000kr for 35-40stk. (inkl alkohol, kjøper inn forskjellig alkohol, drinkmixer, blandevann, isbiter, og lime, sitron ect så blander de selv. Skal ha champagne som velkomstdrink).

Hørte det er normalt med leker i bryllup (festen), men det har jeg ikke lyst til å ha (blir nervøs bare av tanken. Har sosialangst), er det andre ting man kan gjøre så ikke gjestene kjeder seg?

Bryllupet er om litt under 3 mnd forresten.

Det blir iallfall middag - kaffe/kaker - fest.

Gjerne kom med andre ting som er verdt å vite, vil at dagen skal bli så perfekt som mulig, uten klager fra gjestene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og, er det viktig med toastmaster, og hva gjør denne? :P

Skrevet

Toastmaster er den personen som (i hverfall i be bryllupene jeg har vært i) har hatt styr på taler og hatt kommunikasjon med kjøkkenet når det har vært servering av mat og ikke koldtbord...

Og: Det er ingen som sier at dere MÅ ha leker, eller sanger, eller tante olgas stev, fremført på haltende nødrim! Det er deres bryllup og dere som bestemmer hvordan dere vil ha det!

Skrevet

Toastmaster er den personen som (i hverfall i be bryllupene jeg har vært i) har hatt styr på taler og hatt kommunikasjon med kjøkkenet når det har vært servering av mat og ikke koldtbord...

Og: Det er ingen som sier at dere MÅ ha leker, eller sanger, eller tante olgas stev, fremført på haltende nødrim! Det er deres bryllup og dere som bestemmer hvordan dere vil ha det!

Sa ikke at vi måtte ha leker, men ba om andre forslag :) Går jo an å ha leker også hvis ikke alle 'må' være med. Har aldri vært i et bryllup før, så derfor jeg også er blank på hvordan ting fungerer. (eller vært i et lite et der det var mat og kaker, ikke taler eller annet).

Skrevet

Vi skal ikke ha noen leker i bryllupet vårt, synes selv det er litt kleint med sånne påtvungne leker.. Men forhåpentlivis blir det noen fine taler! :) Vi skal ha band etter maten (etter middag + kaffe/kaker), dette blir den eneste underholdningen. Håper, og tror, at folk kommer til å kose seg med god mat, drikke og hverandre.

Kan kanskje være greit å lese litt om bryllup, ulike tradisjoner og skikker, der du kan få litt tips og inspirasjon - kan jo f.eks. være greit å vite hva en toastmaster og sånt er...

Lykke til :)

Skrevet

Den eneste underholdningen vi skal ha, er taler/sanger under middagen og dans etterpå. Vi skal ikke leie inn band, men ordner spilleliste sjøl med en kamerat som musikkansvarlig.

Jeg har ikke vært i mange bryllup sjøl, det ene var ganske likt som vi planlegger, det andre hadde sketsjer og noen leker etc. Det skal og nevnes at det siste var det ikke dans i.

En toastmaster er VELDIG kjekt å ha, for vedkommende er rett og slett den som holder styr på alt så dere slipper! Dere skal bare kose dere mest mulig!

Det kan ligge mye underholdning i rett toastmaster :D

Skrevet

Vi skal heller ikke ha leker i vårt bryllup, men kjenner jeg familien min rett så finner de nok på et eller annet (men det er da i såfall en sang eller lignende, ikke leker hvor man føler at man kanskje lett kan drite seg ut). Uansett, utover dette har vi leid inn band til festen, og en av bandmedlemmene skal spille taffelmusikk under middagen. Utover dette blir det nok taler, men ikke så stort mye annet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvordan i huleste klarer dere å ha ett bryllup til 35-40 stk til 18.000????? Det er jo ikke mulig. Bare middagen, enten det er buffe eller tallerkenrett ligger på 350kr per person. Til 40 personer blir det 14.000. Hvis du ikke skal lage all maten selv da? Men uansett så kan jeg ikke forstå det. Invitasjon, program i kirken, bordkort, meny, lysestaker, lys, kjole, sko, slør, dress, blomster, musikk, alkohol, kaffe, nattmat osv.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så er det etter min erfaring veldig gøy med leker. Det er en måte å samle alle gjestene så de ikke bare blir sittende å snakke med de de allerede kjenner. En toastmaster er ett must. Det er personen som skal ta ansvar for alt, når talene skal leses, hvilken leker, når det skal lekes, når det skal være pardans, brudevals osv.

Mange velger en i familien eller en venn til å gjøre dette, men vi skal leie en profesjonell. Grunnen til det er fordi jeg vil at alle gjestene kun skal være gjester og ikke sitte med noe ansvar, og fordi en profesjonell har erfaring og vet hva som er gøy og ikke.

Skrevet

Hvordan i huleste klarer dere å ha ett bryllup til 35-40 stk til 18.000????? Det er jo ikke mulig. Bare middagen, enten det er buffe eller tallerkenrett ligger på 350kr per person. Til 40 personer blir det 14.000. Hvis du ikke skal lage all maten selv da? Men uansett så kan jeg ikke forstå det. Invitasjon, program i kirken, bordkort, meny, lysestaker, lys, kjole, sko, slør, dress, blomster, musikk, alkohol, kaffe, nattmat osv.

Kjole, slør, underskjørt, sko, tiara og veske til 2500, maten blir på 99kr per stk.

Alkoholen/festen blir på maks 5000kr (Sverige er kjekt), lokale til 3400kr osv osv. Veldig lett å få det billigere når man fikser ting selv, ikke tar det dyreste osv. Bordkort har jeg kjøpt for 300kr, kaffe koster vel en 100'ings :P:)

Tror ikke vi lager meny. Invitasjonene laget vi selv, kjøpte fotopapir til 50kr. Musikk fikser vi ved å låne et stort anlegg, og bruker en i familien til å 'styre' musikken. Dress har han, bare sendes på rens, og kjøpt slips og skjorte.

Så som du ser, så er det fint mulig å få et 'billig' bryllup :)

Skrevet

Kjole, slør, underskjørt, sko, tiara og veske til 2500, maten blir på 99kr per stk.

Alkoholen/festen blir på maks 5000kr (Sverige er kjekt), lokale til 3400kr osv osv. Veldig lett å få det billigere når man fikser ting selv, ikke tar det dyreste osv. Bordkort har jeg kjøpt for 300kr, kaffe koster vel en 100'ings :P:)

Tror ikke vi lager meny. Invitasjonene laget vi selv, kjøpte fotopapir til 50kr. Musikk fikser vi ved å låne et stort anlegg, og bruker en i familien til å 'styre' musikken. Dress har han, bare sendes på rens, og kjøpt slips og skjorte.

Så som du ser, så er det fint mulig å få et 'billig' bryllup :)

Hvor får du mat til 99kr stk? Det er vel ikke forrett, hovedrett og dessert?

Hehe, ja Sverige er greit å ha. Min kjære reiser mye til utlandet, så da blir det mye taxfree, pluss vi reiser en del til Nederland til svigers, og der koster en god vin 40-50 kr. Så det er mye å spare der.

Både meny, bordkort og invitasjoner skal vi lage selv. Alt man kan gjøre selv, gjør man selv. Det er mitt bryllupsmotto:-)

Men 18.000kr hadde vi aldri fått til. Blomter er veldig dyrt, bare ca 2000 kr for brudebuketten. Men skal dere ikke ha bryllupsbilder hos fotograf? Bare det koster rundt 10.000 hvis man tar den vanligste pakken.

Skrevet

Sier som andre, toastmaster er et must! Godt å ha noen som tar kontrollen over festen for dere, det er viktig å ha litt avlastning også. Trenger ikke være noen profesjonelle, de aller fleste har noen i familien som er organiserte, utadvendte og litt morsomme ;) Onkler, tanter, søsken og venner er vanlig å spørre.

Det er viktig at du velger en toastmaster du kan være åpen med, slik at det ikke planlegges leker/annen underholdning som du ikke vil være komfortabel med.

Anbefaler også at dere ber noen om å åpne gavene for dere. Om dere har mulighet til å finne noen som kan gjøre det under middagen er det veldig greit. Også her er det lurt å finne noen som er flinke til å organisere ting og ikke roter så mye...

Skrevet

Toastmaster holder styr på "timeplanen" for hele dagen! Det er ikke bare taler og kjøkkenkommunikasjon.

Leker hadde ikke vi heller (unntatt polenese (eller hva-det-nå-heter)). Vi hadde middag, kaffe, dans, kaker og alle koste seg og preiket med hverandre!

Skrevet

Trådstarter:jeg er VELDIG intressert i å se på budsjettet ditt ang bryllupet osv..og hva du har av mat. gjerne send meg en pm.Skal selv gifte meg om ett år og har utrolig lite penger

Skrevet

Trådstarter:jeg er VELDIG intressert i å se på budsjettet ditt ang bryllupet osv..og hva du har av mat. gjerne send meg en pm.Skal selv gifte meg om ett år og har utrolig lite penger

Vi har valgt å ha biff stroganoff m/ ris, fikser salat og loff selv + hjemmelaget karamellpudding. Der vi bestiller blir det 99kr per pers.

Tenkte først på koldtbord, men det ble over dobbelte av prisen, og de fleste liker den maten uansett.

Budsjettet har vi ca som følger:

Lokale: 3400 inkl vask

Kjole 2600kr (brukt, inkl underskjørt, tiara, slør, veske og sko)

Klær til han: 600 (dressrens, ny skjorte og slips)

mat: 4500kr (99kr per pers, + salat, loff)

festen: 5000kr (alkohol for ca 2500kr, drinkmixer, snacks, blandevann-juice)

1000kr : brus, kaffe, mineralvann, kjøper 3-4 kasser brus til 119kr u/pant

1000kr invitasjon, bordpynt, bordkort ect

Blomsterbuketten blir på 450kr + frakt, bestilles på nettet.

Har laget invitasjoner selv, og kjøpt en god del pynt på ebay. Utrolig mye man får tak i der til en billig penge! Lagde egne labels til å ha på kubelys, med våre navn, dato og et sitat.

Vi har veldig lite penger, og akkurat fått en unge i tillegg, så vi bare gjør det beste ut av det. Selvsagt kunne vi hatt 3 retters, men velger heller å ha to, og da ta fest, og spandere drikke på gjestene.

På alkohol så kjøper vi alt i Sverige, øl på båten til 199kr kassa, og lett cider til 33kr for 6 bokser, sprit, whisky ect. Veldig mye å spare ved å reise dit. Kjøpte jo drinkmikser der og, sparte en god del :)

Men takk for alle svar, har fått skaffet toastmaster :)

Men lurer fortsatt på det med underholdning, er så redd for at gjestene kommer til å kjede seg. (De alle har møtt hverandre en gang tidligere, i dåpen til mini)

Skrevet

Tiden kommer til å gå rasende fort! Med mindre dere skal holde på til morgentimene, så holder det i massevis med middag, kaffe, kaker, dans og rett og slett snakke med hverandre. Det er sikkert mange som ikke har sett hverandre på lenge :) Dette kommer til å gå kjempebra!!

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg heier på deg, wahaj! Utrolig deilig å lese om folk som ser at ikke alt MÅ koste masse penger, selv om det er lett å bruke mange, mange tusen på et bryllup. Jeg må innrøme jeg også synes 18000 høres lite ut, men umulig er det absolutt ikke, så lenge dere er superstrenge på hva dere bruker penger på - og det må man jo når man ikke har mer å bruke. :)

Lulilelu, du sier blomster er dyrt - men det er ikke så svart/hvitt som det. En brudebukett må ikke koste 2000, min kostet 600, og det var ingen 2.sorterings-løsning heller, det var sju forskjellige typer blomster bestilt i en fin blomsterbutikk - men kunstnertanta mi satte den sammen gratis. I tillegg brukte vi 400 kr på blomster og silkeroseblader til selskapslokalet. I veldig mange tilfeller handler det om holdning; om man vil involvere slekt og venner og utnytte de ressursene man har til rådighet, eller om man absolutt vil ha eksterne folk til å gjøre all jobben. Vi hadde utrolig mye hjelp både før bryllupet og på selve dagen, og alle ga uttrykk for at de var glad for å kunne hjelpe til. Det var egentlig noe av det flotteste med hele bryllupet, det å merke hvordan hele slekta og vennegjengen stilte opp og engasjerte seg for at vi skulle få en så fin dag som mulig. :)

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg heier på deg, wahaj! Utrolig deilig å lese om folk som ser at ikke alt MÅ koste masse penger, selv om det er lett å bruke mange, mange tusen på et bryllup. Jeg må innrøme jeg også synes 18000 høres lite ut, men umulig er det absolutt ikke, så lenge dere er superstrenge på hva dere bruker penger på - og det må man jo når man ikke har mer å bruke. :)

Lulilelu, du sier blomster er dyrt - men det er ikke så svart/hvitt som det. En brudebukett må ikke koste 2000, min kostet 600, og det var ingen 2.sorterings-løsning heller, det var sju forskjellige typer blomster bestilt i en fin blomsterbutikk - men kunstnertanta mi satte den sammen gratis. I tillegg brukte vi 400 kr på blomster og silkeroseblader til selskapslokalet. I veldig mange tilfeller handler det om holdning; om man vil involvere slekt og venner og utnytte de ressursene man har til rådighet, eller om man absolutt vil ha eksterne folk til å gjøre all jobben. Vi hadde utrolig mye hjelp både før bryllupet og på selve dagen, og alle ga uttrykk for at de var glad for å kunne hjelpe til. Det var egentlig noe av det flotteste med hele bryllupet, det å merke hvordan hele slekta og vennegjengen stilte opp og engasjerte seg for at vi skulle få en så fin dag som mulig. :)

Det er jo vel og bra, men det er jo ikke alle som faktisk har tanter eller andre familiemedlemmer som kan sette sammen f.eks brudebuketten. Nå må man kanskje ut med 2-3000 kr for det. Selv involverer jeg gjerne familien, men jeg er også en av de som synes det er vanskelig å spørre fordi jeg ikke ville være en byrde for noen. Mamma har selv sagt hun vil bidra med blomster, og da er det jo greit, men jeg synes det er vanskelig å spørre fordi jeg ikke vil virke forlangende. Ikke alle har familie hvor slikt er like naturlig, selv om vi har et godt forhold.

Skrevet

Jeg betalte 1500,- for min i blomsterbutikk. Den var kjempefin synes jeg. (interflora, tror jeg?), så det MÅ ikke koste mye for en brudebukett, med mindre man har ønske om noe veldig overdådige greier :)

Skrevet

Det er jo vel og bra, men det er jo ikke alle som faktisk har tanter eller andre familiemedlemmer som kan sette sammen f.eks brudebuketten. Nå må man kanskje ut med 2-3000 kr for det. Selv involverer jeg gjerne familien, men jeg er også en av de som synes det er vanskelig å spørre fordi jeg ikke ville være en byrde for noen. Mamma har selv sagt hun vil bidra med blomster, og da er det jo greit, men jeg synes det er vanskelig å spørre fordi jeg ikke vil virke forlangende. Ikke alle har familie hvor slikt er like naturlig, selv om vi har et godt forhold.

Jeg skulle til å svare Anonym når jeg såg at du hadde svart akuratt det jeg hadde planer om å skrive:-)Det er nettopp som du sier. Ikke alle har familie og venner som kan hjelpe med alt mulig. Hvis alle venner og famile hjelper til med alt, enten med arbeid eller betaling, så kan må jo få ett bryllup nærmest gratis.

Skrevet

Jeg betalte 1500,- for min i blomsterbutikk. Den var kjempefin synes jeg. (interflora, tror jeg?), så det MÅ ikke koste mye for en brudebukett, med mindre man har ønske om noe veldig overdådige greier :)

ei som jobba i blomstebutikk sa en gang til meg "ikke si at det skal være en brudebukett,for da blir prisen gjerne det dobbelte"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...