Miss Puddel Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Vi har en litt hypotetisk diskusjon gående her, for vi bor midt i ulveland, og har hatt problem med at ulven jager av gårde hestene fra beitet, vi flytter hestene nærmere gården i løpet av helgen pga dette. Også var det snakk om det at ulven jo er fredet, men at man har lov til å¨skyte om den direkte angriper bufe (som hest) på beitet. (men om den kommer opp på tunet og angriper hundene har man ikke lov, hunder får man ikke forsvare...) Nå er det jo slik at jeg som jo ikke har våpenløyve har jo selvsagt ikke lov å skyte uansett, og bare for å å presisere det, jeg har ikke tenkt å dra på ulvejakt heller, om det er noen som er så teite at de tror det... Men, jeg skyter med pil og bue, skarpe piler. Ville jeg i teorien også trengt jaktløyde for å skyte ulv i forsvar av bufe om jeg brukte buen? Har som sagt ikke planer om det, det var bare et hypotetisk spm som kom ut av setningen : jeg har ikke lov å frsvare hundene om ulven angriper dem på tunet, men om den angriper hetene nede på beitet har jeg lov, bortsett fra det at jeg har ikke jakt og våpenløyve, så dermed har jeg ikke lov uansett..." og så begynte vi å fabulere litt utifra den setningen da... Strengt tatt vil vel retten til nødverge overprøve jaktløyve etc eller vil det ikke det? noen som har peiling? Og til alle dere soom sitter i områder av Norge der dere IKKE har ulv, så ja, ulven er et fantastisk flott dyr, men nå tror jeg det er på tide at myndighetene stikker fingeren i jorda og skjønner at den ikke lenger er så flott når den trekker ned på gårder og inn på innmarksbeiter i østfold, når ungene ser ulvespor og ulvebæsj på veien de går fra skoledrosja, og de ser den i skogbrynet mens de leker på tunet, eller når naboen møter ulven på tunet i ferd med å stjele kattemat....
Rosalie Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Det er vel uansett ikke lov til å jakte med pil og bue i Norge, så en jegerprøve ville i såfall ikke hjulpet. Og jeg har vokst opp midt i ulveland selv, med ulvespor rundt husveggene, men ble i motsetning til bondeungene opplært til at ulven ikke er farlig for oss mennesker. Så jeg dør litt inni meg av latter når jeg ser bodehæren komme på butikken med pick-upene og traktorene dekorert med klistremerker a la "Nei til ulv!" Vi må stikke fingeren i jorda og innse at ulv, jerv, gaupe og bjørn er dyr vi fint kan koeksistere med, og som faktisk er nødvendige dersom vi ønsker å opprettholde en sunn og bærekraftig fauna. Men siden vi har invadert deres naturlige territorie, må vi tåle å få ferten av de innimellom. At man ser en ulv på lang avstand eller finner ulveekskrementer på tunet er virkelig ingenting å få panikk om. Man skal heller være stolt over at man faktisk har fått komme så nært innpå så folkesky dyr. Når det er sagt, har jeg vært med på nok sauesøk til å ha forståelse for at sauebønder syns det er tungt med rovdyr i naturen. Ihjelstykkerrevne lammekadaver er ikke vakre syn... Men igjen - slipper man husdyr rett ut i matfatet til rovdyrene, må man regne med svinn. Og sauer har jo ingen naturlige forsvarsmekanismer, heller, i motsetning til de fleste andre dyr.
Miss Puddel Skrevet 10. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2010 Når det er så lite mat til ulven i området den har etablert seg i at den må ned på gårdene for å finne mat i form av kattemat etc, så synes jeg kanskje det er på tide at det gjøres tiltak så den kan flyttes til atørre villmarksområder enn østfold., (og ja, den er nyetablert, første valpekullet i denne flokken var i fjor) Jeg har heller ikke sagt at vi som mennesker føler oss truet, det dreier seg om at hestene i flere tilfeller er blitt jaget av beitet, som ikke er et utmarksbeite i den forstand, men ligger 200 meter fra gården. De gamle argumentene med at ulven var her først blir også litt hule, når det i området det er snakk om ikke har vært snakk om fast ulvestamme siden 1850tallet... Og ja, ulven er FLOTT, jeg skal ikke si annet, og vi har ikke hatt så kjempestore problemer med den rent privat, men jeg mener det går ut over dyrevelferd når man ikke lenger kan ha hest på utegang her i området, noe jeg faktisk mener er det sunneste for hester, og det går også utover ulvens velferd når det er så tett bebygget område at det blir så lite mat at den ender opp som en mattyv på linje med reven når den må stryke langs husveggene for å stjele kattemat på gårdene rundt her. Det går også ut over hunders dyrevelferd, når man ikke lenger har myuligheten til å la disse løpe uten bånd i skogområder der det normalt ikke er båndtvang på høst og vinter, i frykt for at de skal bli drept av ulven. Men, nå skal ikke jeg komme med et lenger foredrag her, jeg lar meg lett trekke opp akkurat nå, vi har hatt en heftig uke med hester som bryter seg ut av beitet i redsel for det som er i skogen, (sitter her og "kvinner meg opp til å gå ut og banke gjerdestaur rundt låven så jeg får flyttet dem ned på gården) jeg legger heller ved denne artikkelen: http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=6111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå