Gå til innhold

BMI (Body Mass Index)

manji

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har BMI 24, og er altså normalvektig - JIPPI. Ikke dårlig til å være 6,5 måneder gravid!!! (tror ikke testen tok hensyn til det da - som så mye annet den utelater..... BMI er nok flott - men brukt av leger med riktige forutsetninger....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når legene bruker BMI så ser de jo pasienten og kan dermed danne seg et litt mer nyansert bilde enn det å bare få oppgitt et tall. Mange leger gjør dette, men jeg har dessverre intrykk av at enkelte følger den tabellen litt for slavisk uten å ta hensyn til variable faktorer.

Jeg vet ikke hvor mye jeg veier så jeg kan ikke regne ut BMI, men den ligger sikkert i området 26-29.

Mange husker kanskje han fiskeren som plutselig ble satt på land fordi han i følge nye regler hadde for høy BMI. Det var riktignok en gangske kraftig mann, men jeg er rimelig sikker på at det var godt med muskler i den kroppen. Og jeg for min del kan ikke fatte og begripe at han ikke skulle kunne fortsette som fisker. Samme problemstilling kan det også være for flygere, i hvertfall innenfor Forsvaret.

BMI kan brukes som en pekepinn, men om det skal tas avgjørelser som det ut fra en BMI, så bør den KUN være en pekepinn. Nærmere undersøkelser er absolutt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BMI er 20 og det er akkurat på grensa til undervektig visstnok.

Dette betyr din BMI-verdi:

Under 20 Undervekt

20-24,9 "Normalvekt"

25-26,9 Lett overvekt

27-29,9 Overvekt

Over 30 Fedme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 her. Og det er IKKE fordi jeg har mye muskler akkurat. Nei, det er litt vel mye, la på meg hele 5 kg. i sommer, noe som ikke var bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne måten/utregningen her tar jo ikke hensyn til benbygning eller muskelmasse jo! Jeg er på kanten til å være overvektig, og de som har sett meg kan skrive under på at jeg ikke er det liksom... Her er det nesten null fett...

Så glem den linken der!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Mathias. BMI sier meg ingenting. :roll:

Jeg har aldri vært så godt trent som jeg er nå, men jeg har heller aldri vært så tung som jeg er nå og jeg har ikke mye fett på kroppen. I perioder hvor jeg trener lite, går vekta ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mathias i at BMI ikke tar hensyn til verken benbygning eller muskelmasse, noe som kan gi seg utslag i at slanke, veltrente mennesker havner i kategorien overvektig. Det er bare latterlig, og sånn sett skyter hele BMIen seg litt i den foten den står på. Selv har jeg endelig fått orden på forbrenningen min og begynt å gå sakte, men sikkert ned i vekt, men målet mitt er fremdeles i grenselandet til overvektig jf BMI. Jeg hadde ikke vært pen, men skrapa om jeg skulle havne på en såkalt slank BMI, fordi jeg er kraftig bygget og har en del muskler.

Jeg synes imdlertid at slingringsmonnet er rommeligere i nedre del av skalaen, i den forstand at "normalen" tøyes lengre i denne retningen. Skjønner på en måte at den kan brukes for å fange opp de som er i faresonen for undervekt og spiseforstyrrelser, men også her har en jo behov for å vurdere kroppens sammensetning, noe BMI fremdeles ikke sier noe om. I bunn og grunn sier ikke BMI noe som helst om annet enn forholde mellom vekt og høyde, så sånn sett er det ikke særlig forskjell mellom denne og de gamle vekt/høyde-tabellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er bare noe for å rettlede de sykt tynne, tror jeg.

For alle oss andre så får speilet og foruften råde - og om noe må måles, la det vær så snill bli størrelser ikke vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Candyfloss
BMI er bare noe for å rettlede de sykt tynne, tror jeg.

For alle oss andre så får speilet og foruften råde - og om noe må måles, la det vær så snill bli størrelser ikke vekt.

Det stemmer det Tusenfryd. Da jeg skrev leger mente jeg selvfølgelig leder som behandler spiseforstyrrelser. Dumme meg :wink:

Jeg har en venninne som ser litt ut som miss tricky - tynn, men muskler, og BMI'en hennes er skyhøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

20, er 1.82 cm. Men vel litt mer fett en muskler. Har alltid hatt tynn beinbygning, og sånt som tynne armer. Men sterke bein har jeg O_ô, pågrunn av all sykling, gåing, og vinteraktiviterer, det blir kansje litt merkelige proposisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BMI ligger på 22.1... Altså normal :)

Oi...var visst undervektig da jeg var 17...hadde BMI på 17.1...det er lite! (1.62 høy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...