Gå til innhold

Hvordan dampes laks?

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Noen som har gode erfaringer med å dampe laksefilet (f.eks. Salmalaks)?

Hva er anbefalt tid for damping?

Hva slags kjeler brukes/hvordan dampes laksen?

Noen med damperfaring her?

Gjest navnelapp
Skrevet

Laks skal dampast veldig fort, eg brukar som regel ei steikepanne med lok, og berre litt vatn i botnen som er godt salta. På middels varme, så treng den å dampe i 8-10 minutt, maks. Den kan godt vere litt oransje i midten, ikkje heilt gjennomdampa. Du kan godt ha litt løk og litt urter i vatnet og.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Laks skal dampast veldig fort, eg brukar som regel ei steikepanne med lok, og berre litt vatn i botnen som er godt salta. På middels varme, så treng den å dampe i 8-10 minutt, maks. Den kan godt vere litt oransje i midten, ikkje heilt gjennomdampa. Du kan godt ha litt løk og litt urter i vatnet og.

Hm...takk skal du ha! Har ikke tenkt på at jeg kan bruke en stekepanne til det, men det høres bra ut med vann og lokk til. Dekker lokket hele pannen, eller dampes det helst med at lokket bare dekker delvis?

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, loket bør dekke heile panna. Dampen varmar opp laksen heile vegen rundt, slik at du slepp å snu fisken.

Skrevet

Noen som har gode erfaringer med å dampe laksefilet (f.eks. Salmalaks)?

Hva er anbefalt tid for damping?

Hva slags kjeler brukes/hvordan dampes laksen?

Noen med damperfaring her?

Jeg damper mye.

Jeg ville valgt laksekoteletter, heller enn filet til damping. I tillegg syntes jeg det blir litt tøvete å bruke salmalaks til damping. Skal du dampe filet så kjøp vanlig laksefilet.

Bruk heller salmalaksen til sushi.

Med laksekoteletter er det enkelt. Du damper til laken lett slipper beinet når du trykker. Damper du filet så damper du til den slipper skinnet, og så lar du den dampe tre minutter til. ... men damp heller koteletter..

Jeg har en slik gammel dobbelt kjele etter mormor med en kjele under og en kjele med mange små huller i bunnen som settes oppå. (har sikkert et fint navn)

Skrevet

Man kan også bruke en sånn spaghettigryte som var årets julegave for noen år siden. Ubrukelig til spaghettikoking, men bruker den til pinnekjøtt bl.a.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Jeg damper mye.

Jeg ville valgt laksekoteletter, heller enn filet til damping. I tillegg syntes jeg det blir litt tøvete å bruke salmalaks til damping. Skal du dampe filet så kjøp vanlig laksefilet.

Bruk heller salmalaksen til sushi.

Med laksekoteletter er det enkelt. Du damper til laken lett slipper beinet når du trykker. Damper du filet så damper du til den slipper skinnet, og så lar du den dampe tre minutter til. ... men damp heller koteletter..

Jeg har en slik gammel dobbelt kjele etter mormor med en kjele under og en kjele med mange små huller i bunnen som settes oppå. (har sikkert et fint navn)

Hei, liker ikke koteletter, kun filét uten skinn og ben.

Jeg spiser heller ikke rå fisk (sushi), så liker den minimalt dampet, slik at den er på grensen til sushi, men ikke helt. Takk for tipset!

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Man kan også bruke en sånn spaghettigryte

Du har da kun litt vann i den, nok til å dekke bunnen, og "koker" fisken i det, og det er det samme som damping, mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...