Gå til innhold

whippet vs. dvergpuddel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få meg ny hund, og står mellom dvergpuddel eller whippet. Kan noen hjelpe meg å sammenligne og velge? Jeg har tidligere hatt golden retriever og labrador. Kan ganske mye om hund, men dette er nye raser for meg. Vil ha en mindre hund, og mindre røyting:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av hovedforskjellene vil jo bli størrelsen ;) Og dessuten er disse to rasene nokså forskjellige hva gemytt angår,en whippet er jo en mynde på godt og vondt. Hva ønsker du deg ut av din neste hund da?

Skrevet

En av hovedforskjellene vil jo bli størrelsen ;) Og dessuten er disse to rasene nokså forskjellige hva gemytt angår,en whippet er jo en mynde på godt og vondt. Hva ønsker du deg ut av din neste hund da?

hm. Familiehund, kosehund og hund som kommer til å være med på litt turer. vil at den skal være rolig inne, liten av størrelse, korthåra eller røytefri, godlynt, hengiven, være med meg over alt stort sett. Gå overens med små barn. Kommer til å gå dressurkurs med den.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis vil anbefale en mynde framfor en puddel hva gjelder familievennlighet. Som sagt over her, er jo en mynde en mynde på godt og vondt. Med puddel kan du være omtrent garantert en hund som vil fungere perfekt i familie - med en god oppvekst og oppdragelse selvsagt. :) Men det finnes jo litt av hver mellom whippet og dvergpuddel da. Om du synes dverg blir lite, finnes det jo mellompuddel. Det finnes jo også storpudler som er på størrelse med whippeter, og omvendt. Whippet er ikke egentlig en liten hund. Du har da italiensk mynde som vel er nærmere i størrelsen til en dvergpuddel, men disse er vel ikke akkurat anbefalte familiehunder. Litt skjøre. :) Tror nok ikke du blir misfornøyd med whippet :rødme: , men med den lille informasjonen jeg har ville jeg nok anbefalt deg en puddel. :)

Skrevet

Jeg går litt på ski om vinteren, og jogger litt resten av året. Kanskje greiere å ha med en whippet på slikt, enn dvergpuddel?

Skrevet

Jeg går litt på ski om vinteren, og jogger litt resten av året. Kanskje greiere å ha med en whippet på slikt, enn dvergpuddel?

Det kommer an på hvor mye snø det er.

Skrevet

Til dere som sier mynde på godt og vondt.. Hva mener dere med det?

Er de vannskelige?

Hilsen en som er nyskjerrig på rasen

Skrevet

Ingen problem med en dvergpuddel på ski, barberer du labbene (som du burde gjøre uansett), er det ikke værre enn vanlige hunder. Og du skal ikke bekymre deg for at den ikke holder følge! Ville heller bekymret med for at whippeten fryser, men det kan jo fikses med klær.

Skal du gå dressurkurs fordi du har interesse av hundetrening, ville jeg valgt puddel. Mynder er vel kjent for å bare ville trenes når de selv vil, mens puddel er veldig lettlært.

Du kan sikkert bli fornøyd med begge rasene, og jeg vet ikke spesielt mye om whippet, men puddelen passer iallfall til alt du nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...