Gå til innhold

HJEEEELP! Haster!

Gjest Frk.Poppins

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei og nei og nei.. Lille Lucy har vært ute en times tid nå og jeg ropte henne inn for mat.. Så er hun full av maling..

Eller ikke full av maling da men hele den ene siden er helt hvit! HVa skal jeg gjøre?!?!

Trener hjelp!

(har aldri bada henne men hun får vel ikke vekk malingen selv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter å prøver å pelle av malingen nå, heeeele poten hennes samt "følehårene" i ansiktet...

Skrevet

Er det vannløselig maling? Hvis det er, ville jeg gått for et bad.

Hvis det ikke er, må du nok klippe det. Hvis du ikke får det vekk vil katten prøve å vaske det bort selv, og vil nok ikke ha så godt av å få i seg maling! Husk at det kan bli litt kaldt med kort pels, så ikke la henne være for lenge ute av gangen. Vær forsiktig så du ikke klipper i huden hennes!

Skrevet

Har du ikke en børste så du kan hjelpe henne å få den av? Tror ikke det er bra at hun svelger all den malingen.

Skrevet

Det er husmaling og jeg har heldigvis klart å fått vekk noe(hun er lodden og langhåra så d var litt av en jobb) men hun masse igjen på poten, som har kort pels.. og hun prøver å slikke det av... skal jeg klippe håret ved potene?:/

Gjest Thefainter
Skrevet

Uff stakkars pusen!

Vannløselig: et bad!

Oljebasert: shave der det er mulig og vask med white sprit til det går av. Så bad! :)

Skrevet

ojsann.......

Ja prøv å vaske pusen!!! :) mine puser har hatet å bade, men de vet at de må ;) når de må ;)

Jeg barberte katten min , og det likte katten veldig godt etter at vi var ferdig, så gjør det om nødvendig, eller ikke nødvendig ( da blir de kvitt "vinterpelsen, den pelsen som er misfarget i så tilfelle)

Resultat: meget glad pusekatt :) :)

Skrevet

Har fått vekk det meste men det er enda litt igjen... (hun er ikke så begeistret for vann) men klippet noe av pelsen vekk of vaska poten.

TUSEN takk for hjelp:)

Skrevet

Til en annen gang så kan du bruke olje. Vanlig matolje eller babyolje. Funker akkurat like godt som whitesprit :)

Skrevet

Dere må IKKE vaske dere selv eller dyr med whitesprit. Det er et løsemiddel og skal ikke brukes på huden.

Bruk matolje. Fungerer bedre og er ufarlig.

Skrevet

Dere må IKKE vaske dere selv eller dyr med whitesprit. Det er et løsemiddel og skal ikke brukes på huden.

Bruk matolje. Fungerer bedre og er ufarlig.

Går helt fint med whitesprit på huden. Det har jeg gjort et par tusen ganger. Senest i dag faktisk. Hender, armer og t.o.m bein. :jepp: Oljemaling og div. andre ting er det kun whitesprit som duger. Jeg ville imidlertig ikke brukt det på katten fordi det er vanskelig å få skylt bort alt i pelsen og den vil jo vaske seg..

Skrevet

Bruker selv whitesprit etter oljemaling, men har aldri brukt det på katten, og kommer aldri til å gjøre det.

Jeg klippa vekk det værste i går og så vaska henne litt på poten og i ansiktet hvor det var værst og hun har ikke noe maling igjen*flink puse* :)

Forresten, dere katteeiere:

Har dere kattejente på p-piller?

Vi har ei lita bestemt og herlig jentepus på snart et halvt år og når vi var hos dyrlegen og vaksinerte henne så spurte jeg om p-piller men dette frarådet han meg på det sterkeste pga livmorkreft og andre ting.

Tingen er jo det at jeg ønsker ikke at hun skal få kattunger i en så ung alder, men jeg vil heller ikke sterilisere henne fordi vi gjerne vil ha et kull på henne senere men vis det ikke finnes annen prevensjon så må vi vel nesten det?

Anything to say about this? :)

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Bruker selv whitesprit etter oljemaling, men har aldri brukt det på katten, og kommer aldri til å gjøre det.

Jeg klippa vekk det værste i går og så vaska henne litt på poten og i ansiktet hvor det var værst og hun har ikke noe maling igjen*flink puse* :)

Forresten, dere katteeiere:

Har dere kattejente på p-piller?

Vi har ei lita bestemt og herlig jentepus på snart et halvt år og når vi var hos dyrlegen og vaksinerte henne så spurte jeg om p-piller men dette frarådet han meg på det sterkeste pga livmorkreft og andre ting.

Tingen er jo det at jeg ønsker ikke at hun skal få kattunger i en så ung alder, men jeg vil heller ikke sterilisere henne fordi vi gjerne vil ha et kull på henne senere men vis det ikke finnes annen prevensjon så må vi vel nesten det?

Anything to say about this? :)

Hvorfor vil du ha kattunger på henne senere?

Jeg synes at du burde kastrere henne og slå fra deg tanken om et kull kattunger. Med mindre du skal ha husene full av katter, må du jo likevel gi dem bort (og hva hvis du ikke får gitt dem bort? Avlivning? Og hva hvis de nye eierne ikke tar vare på kattungene?). Det er i tillegg mer stress for katten å gjennomgå løpetid og et svangerskap enn inngrepet hun må igjennom for å steriliseres. P-piller er i tillegg til svært kreftfremkallende også et usikkert alternativ. Katten må ha pillen til nøyaktig samme tid hver gang og kan plutselig være borte akkurat den dagen. Katten kan også spy opp pillen f.eks. sammen med en hårball. I begge tilfeller kan den bli drektig. Tenk også på at dersom katten blir kastrert før sin første løpetid har du så godt som eliminert bort sjansen for jurkreft. Etter bare noen få løpetider er faren for jurkreft like høy som hos fruktbare katter, uansett om du kastrerer senere.

Så siden du spurte: jeg mener definitivt du burde kastrere katta, både for kattens og din egen skyld. Og for alle eierløse katter og kattunger i Norge sin skyld.

Endret av Ylvina
Skrevet

Takk for svar Ylvina.

Og jeg må si meg enig med deg, jeg tenker på kattens beste når det gjelder enten p-piller eller sterilisering, men det er sambo som ikke sjønner helt for han vil ha kattunger senere, noe jeg også har litt lyst på men det er som sakt et stort og krevende ansvar og egentlig så holder det med vår lille Lucy, så jeg ringer legen på mandag og bestiller sterilisering av henne, det er det jeg ønsker for henne.

:)

Gjest Blubberella
Skrevet

Takk for svar Ylvina.

Og jeg må si meg enig med deg, jeg tenker på kattens beste når det gjelder enten p-piller eller sterilisering, men det er sambo som ikke sjønner helt for han vil ha kattunger senere, noe jeg også har litt lyst på men det er som sakt et stort og krevende ansvar og egentlig så holder det med vår lille Lucy, så jeg ringer legen på mandag og bestiller sterilisering av henne, det er det jeg ønsker for henne.

:)

Nå ble jeg faktisk glad! :) Lykke til med inngrepet og tiden etter!

Skrevet

Jeg ble også glad nå! :danse: Lykke til med sterilisering! Best for pus, event. barn og også for dere. Og skulle lysten på kattunger bli for stor en gang, så finnes det uendelig mange små som trenger et hjem. :)

Skrevet

Pssst: Dersom dere ønsker å ha et kattungekull hjemme hos dere, så går det an å kontakte Dyrebeskyttelsen og bli fosterhjem for en kattemamma med kattunger;) Kjempekos. Da hjelper dere samtidig katter som så sårt trenger hjelp. Det er så mange eierløse katter der ute.

Flott at du har bestemt deg for å kastrere pus.

Skrevet

S_Dreams: For en tid tilbake tok vi kontakt med dyrebeskyttelsen her etter en annonse i avisen. Jeg har også tidligere vært "fosterhjem" for hund.

Men etter tlf med hun som styrer det her i distriktet( for å være helt ærlig hater jeg det kvinnemenneske og hun har ingenting i dyrebeskyttelsen å gjøre, men jeg ville jo hjelpe) så slo vi det fra oss, hun hadde ingen kontroll og ingen peiling i det hele tatt. Det kom også frem en uke etterpå at hun hadde en hel hau med katter med chip men som hun ikke hadde giddet å sjekket... det er mange fler enn meg som vil at hun skal erstattes.

Så, det er utrolig trist at det skal være så kjipt når man faktisk vil hjelpe til i dyreverden, men nå flytter vi til en annen kant i landet og etter en stund så kommer jeg nok til å ta kontakt med dyrebeskyttelsen der for å se om jeg kan hjelpe til med noe:) *er veldig glad i dyr*

Skrevet

Veldig trist å lese om erfaringene dine med DB der du bor. Dessverre er det noen få enkeltpersoner som kan ødelegge for mange (og ikke minst for dyrene!) Kan du ikke ta en telefon til DB sentralt og fortelle om dine erfaringer med henne? Hun er tydeligvis på feil sted..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...