Gå til innhold

Doc Martens.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Doctor Martens er "inn" igjen ser jeg.

Husker jeg som fjortiss spradet rundt i disse. I alle farger og fasonger.

På den tiden var det de som var litt "rocka og punka" som brukte disse, i hvertfall der jeg kom i fra.

Hvordan er det med det nå for tiden?

Er det fortsatt "punkerne og rockerne" som går rundt i dette?

Så et par Doc Martens, som var ganske ok, men de var sinnsykt dyre. Prisen har doblet seg siden min tid. :sjokk:

Nysgjerrig på hva folk syns om disse skoene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes helt enkle, lave er ganske fine. Er enig i at det var litt 'annerledes' å gå i disse skoene før i tiden i hvertfall, og en del av skoene var litt rock-inspirert husker jeg.

De høye modellene syns jeg ser skikkelig fæle ut.

Skrevet

Jeg brukte kun Doc Martens da jeg var fjortis, men nå som jeg er voksen har jeg innsett at uansett hvor kule de er å gå i, hjelper det ikke så lenge de er helt jævlige frem til de er gått inn. Jeg er for gammel for to mndr. med gnagsår bare pga. kules sko.. :fnise:

Skrevet

De var jo sykt dyre den gang da også. Vil ikke vite hva prisen er i dag :gjeiper: Og for ikke snakke om gnagsårene :ler:

Skrevet

De er faen meg ikke verdt prisen.

Minns at de kostet rundt 800 kroner for lenge sia. et par helt vanlige jeg så på her om dagen kosta enten 1500 eller 1800. husker ikke helt, men aldri om jeg bruker det dobbelte av hva de en gang kostet på disse skoene.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kjøpte mine for 1300 i fjor vinter. Fikk masse komplimenter for dem :) Er vel ganske vanlig i stilen, men over gjennomsnittet opptatt av trender. Fikk ikke gnagsår heller..

Da jeg var yngre fikk jeg dem ikke, for de var for dyre. Var ikke bare rocka og punka folk som gikk med dem i Oslo, og det virker ikke som det er det nå heller :)

Skrevet

Jeg synes de kan være veldig kule. Men har aldri hatt selv.

Gjest Raindrops
Skrevet

Har aldri likt de skoene, synes de bare ser skikkelig sære ut :vetikke:

Gjest Applecore
Skrevet

Elsker Doc Martens!

Jeg har hatt et gammelt par i flere år som jeg har arvet fra min kusine, jeg aner ikke nøyaktig hvor gamle de er, men jammen holder de lenge!

Det er bare skolissene som må byttes ut med jevne mellomrom.

Jeg har vurdert å kjøpe meg et nytt par (røde faktisk...!),men det virker som om de er stive og vanskelige å "gå inn", og så er de finest når de har blitt litt slitt synes jeg... :sjenert:

Men om jeg ender opp med å kjøpe dem, så kommer jeg nok til å kjøpe dem fra utlandet, de er styggdyre i Norge (det er jo forsåvidt en god investering når de holder så lenge da).

Gjest Applecore
Skrevet

Forøvrig er jeg ikke noen punker eller rocker, men liker best å gå i svart :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er rimelig punk, men liker dem ikke likevel. De som er mer støvletter kan være fine, men når de ikke gjør det synes jeg de bare ser litt harry ut :fnise:

Skrevet

Jeg har innsett at streitingene også går med DM og lignende støvler nutildags. Jeg har i lange periode bodd i dem, men kun høye modeller, ankelmodellene egner seg bare under langbukse. De er gode å gå i, tåler alt, og er helt i tråd med min estetiske sans.

Jeg er vel kanskje litt rocka i klesstilen på fritida, men som sagt går de urocka også med sånne.

Skrevet

Doc har blitt Kvakksalver. Deres popularitet kom nettopp av at de opprinnelig var billige arbeidssko/støvler som var håndlaget hos ulike britiske skomakere. Og med spesialsålen fikk tærne "friskluft". Et naturlig valg for orginalpunkerne, som assossierte til arbeiderklasse og dårlig råd. Det er riktignok som arbeidsfottøy og militærstøvler de ble mest solgt.

Nå er alt flagget ut til Kina. Og mye av det originale, som ga kvalitet, har blitt byttet ut for å gi produkter som ivaretar øyet mer enn føttene. De er bevisst sitt image, og satser bevisst på "kostymemarkedet", for å melke de siste blodsdråper av det som en gang var et kvalitetsprodukt. Nå selger de "keiserens nye støvler".

Skrevet

Doc har blitt Kvakksalver. Deres popularitet kom nettopp av at de opprinnelig var billige arbeidssko/støvler som var håndlaget hos ulike britiske skomakere. Og med spesialsålen fikk tærne "friskluft". Et naturlig valg for orginalpunkerne, som assossierte til arbeiderklasse og dårlig råd. Det er riktignok som arbeidsfottøy og militærstøvler de ble mest solgt.

Nå er alt flagget ut til Kina. Og mye av det originale, som ga kvalitet, har blitt byttet ut for å gi produkter som ivaretar øyet mer enn føttene. De er bevisst sitt image, og satser bevisst på "kostymemarkedet", for å melke de siste blodsdråper av det som en gang var et kvalitetsprodukt. Nå selger de "keiserens nye støvler".

Tja, den historie beskrivelsen er vel i beste fall noe forenklet.

Synes DM er fine. Koster tid og smerte å gå dem inn.

Gar 20 hulls sorte-

Skrevet

Synes de er stygge. Hadde sånne for 15 år siden. De var skikkelig glatte og dyre da også. Og selvfølgelig - de uforglemmelige gnagsårene.. Av en eller annen grunn tenker jeg nynazist når jeg ser de nå.. :forvirret:

Skrevet

Kjøpte mine første for åtte år siden, og har hatt hauger med Doc Martens, eller lignende boots, siden. Syns selvfølgelig de er superkule, og det er 8-hulls som er favoritten. Er ganske mørk i stilen selv, og Doc Martens og andre militærstøvler er en del av hele stilen. Kan ikke huske at de ble brukt av særlig mange andre enn nogelunde alternative (ikke bare pønkere, rockere, goths, metalfans, ol) for noen år tilbake. Er vel først de siste to-tre årene de har blitt mer "mainstream".

Skrevet

Kjøpte mine første for åtte år siden, og har hatt hauger med Doc Martens, eller lignende boots, siden. Syns selvfølgelig de er superkule, og det er 8-hulls som er favoritten. Er ganske mørk i stilen selv, og Doc Martens og andre militærstøvler er en del av hele stilen. Kan ikke huske at de ble brukt av særlig mange andre enn nogelunde alternative (ikke bare pønkere, rockere, goths, metalfans, ol) for noen år tilbake. Er vel først de siste to-tre årene de har blitt mer "mainstream".

Nei, ikke for noen år tilbake, da var det mest punkere osv som gikk med dem. Men ca 15 år tilbake var de også mainstream :)

Skrevet

For 13 - 15 år siden gikk "alle" men Doc Martins i Stavanger, jeg kjøpte mitt første par da, og er på mitt 3 eller 4 par nå. Synes det er kjempegode sko og har alltid et par i hus.

Hilsen kvinne på 42.

Skrevet

Nei, ikke for noen år tilbake, da var det mest punkere osv som gikk med dem. Men ca 15 år tilbake var de også mainstream :)

Ja, de var superpopulære på 90-tallet, så deres popularitet har definitivt gått i bølgedaler. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...