Gjest Melina* Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Ok, jeg forstår ikke bæra... Går inn på Dine sider på Lånekassen.no, og ser at jeg kun kan søke om rentefritak i ettertid? Greia er; jeg skulle egentlig studere fulltid, men jeg har valgt et annet studium, og kan ikke bli tatt inn før over jul. Jeg tar derfor 15 studiepoeng, altså halv studiebelastning dette halvåret. Jobber i tillegg ca. 20-30 prosent ved siden av. Jeg har huslån, og har ærlig talt ikke mulighet til å begynne å betale ned på studielånet nå. Såååå, hva gjør jeg...? Ringer nok Lånekassen i morgen, men håper at noen smarte hoder kanskje kan hjelpe meg først. Prøvde å prate med en saksbehandler i går, han sa det bare var å søke på vanlig måte, men det stemmer jo tydeligvis ikke. Æ
Gjest Coarvi Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Du ber om betalingsutsettelse. Rentefritak kan du søke om når du er helt ferdig med studiene, ikke nå. Dette er fordi rentefritak "spiser" av de 8 årene du har rett på studiestøtte, derfor kan du ikke få rentefritak før du er helt ferdig. Men det har jo ingenting å si om du må vente noen år med rentefritaket, for ber du om betalingsutsettelse nå betaler du jo ikke rentene likevel, og de blir slettet når du enn søker.
Gjest Melina* Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Du ber om betalingsutsettelse. Rentefritak kan du søke om når du er helt ferdig med studiene, ikke nå. Dette er fordi rentefritak "spiser" av de 8 årene du har rett på studiestøtte, derfor kan du ikke få rentefritak før du er helt ferdig. Men det har jo ingenting å si om du må vente noen år med rentefritaket, for ber du om betalingsutsettelse nå betaler du jo ikke rentene likevel, og de blir slettet når du enn søker. Takk for svar - nå ble det forståelig. Nå søker jeg betalingsutsettelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå