Gå til innhold

Sinnsyke smerter i knærne under trening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært litt dum og trent hver dag etter å ha ikke trent et par mnd periode. Har vært på en lang USA-tur om sommeren og nå begynte jeg nettopp på idrettslinjen ved universitetet i nabobyen. Dvs "tvangstrening" nesten hver dag.

De siste dagene har jeg fått veldig vondt i knærne. Klarer nesten ikke å springe. Det er smerter i selve leddet, ikke gangsperr o.l. Hemmer meg i nesten alle idretter og det er ganske krise pga må gjennom visse øvelser for å få utdanningen godkjent. Kan ikke ta en uke med hvile. Har unngått tredemøllen og springer lite på asfalt.

Er det noe å gjøre? Når jeg ikke har sjangs til å hvile..

Hjelper sånne støttebandasjer? Bør jeg trene kneet eller sliter jeg bare mer på det da? Kan jeg spise noe spesiellt?

Alt av råd tas imot med stor takk.

Er litt rådløs her jeg sitter med smerter i kneet og må trene nesten hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av råd tas imot med stor takk.

Er litt rådløs her jeg sitter med smerter i kneet og må trene nesten hver dag.

1. Stopp treningen som fører til at du får vondt i knærne ASAP.

2. Kom deg til lege og videre til spesialist for å få kontrollert og sjekket knærne.

3. Idrettslinja eller ei, du kommer til å gå på en akutt smell og får mye lenger rekonvalesens periode hvis du ikke gjør noe med problemet nå.

Skrevet

1. Stopp treningen som fører til at du får vondt i knærne ASAP.

2. Kom deg til lege og videre til spesialist for å få kontrollert og sjekket knærne.

3. Idrettslinja eller ei, du kommer til å gå på en akutt smell og får mye lenger rekonvalesens periode hvis du ikke gjør noe med problemet nå.

Er nok det lureste.

Men da må jeg gi opp utdanningen min, stryker glatt om jeg ikke deltar og består aktivitetene:( Utrolig synd. Får prøve å få snakket med en lege hvertfall og høre hva han sier.

Skrevet

Du bør ta en prat med legen, men du må også snakke med universitetet! Det kan godt være at de har en fysioterapeut eller lignende tilknyttet seg, eller ihvertfall kan anbefale noen. Knesmerter MÅ tas tak i tidlig, ellers kan det lett bli ganske kronisk. Det er også i universitetets interesse at du kommer deg gjennom studiet, og de er pliktige til å tilrettelegge (selvsagt innenfor hva som er faglig forsvarlig).

Fram til du får mer hjelp, vil jeg råde deg til å prøve å unngå løping i det hele tatt. Beveg mye på beina uten vektbelastning (sitt og bøy og strekk for eksempel). Støttebandasjer eller knebeskyttere kan lindre, det samme kan det gjøre å ha på noe kaldt etter trening.

Lege (og ihvertfall spesialister) kan det ta litt tid å komme til, og dessverre skal allmennleger kunne noe om så mye at de fleste kan veldig lite om slike ting som knær. Finn deg en manuellterapeut! Det er en videreutdanning innen fysioterapi som er spesialister på muskel/skjelettplager. Du trenger ikke henvisning, og manuellterapeuten kan både henvise deg videre til f.eks. bildediagnostikk, og sykemelde deg dersom det er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...