Supramundane Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Jeg har gjennom studiet mitt fått opp øynene for barnebøker, og har nettopp lest blant annet Tonje Glimmerdal og Trollkrittet - begge fantastiske bøker. Er det noen av dere som har gode forslag til særskilt gode barnebøker? Alle aldersgrupper er interessante!
Reveal Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 (endret) For 8-9åringen (fantasifull samfunnsengasjert og kunnskapstørst jente) har jeg det siste året lest bla: Matilda Charlie og sjokoladefabrikken Dustene Heksene (alle Roald Dahl) Tante gummigutta (to i en bok) av Carsten Strøm (helt super- selv jeg ler så jeg hikster etter å nå ha lest den to ganger) Tjue år under en seng- Viktor Dragunskij Den lille prinsen- Antonie de Saint.Exupéry (Står også på verdenslitteraturlista- helt fantastisk nydelig) Alle bøkene om LasseMajas detektivbyrå +++ andre bøker (husker ikke titler og de står i hyller på det sovende barnets rom... Kan sjekke og føre opp i morgen) Fasinasjonen for "krim"bøker etter LasseMaja har også fått oss over på de gode gamle; Hardyguttene Nancy Drew Bobseybarna Må også nevne serien; Historien om..... (Mozart, Newton, Marie Curie, Platon,Kennedy etc etc etc) Ellers slår jeg også et slag for våre store skandinaviske forfattere med barnelitteratur: Alf Prøysen, Astrid Lindgren, Torbjørn Egner, AnneKath Vestly etc. Vi er så heldige at vi er omgitt av bokhester så har fått posevis av Bokklubb-bøkene fra 70-80tallet, i tillegg sitter jeg på arven fra familiens boktrykkeri. Endret 9. september 2010 av Reveal
redchilli Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Vaffelhjarte av Ingunn Parr! Knall bok med masse humor!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Det suser i sivet Kenneth Grahame. Den hemmelige hagen av Frances Hodgson Burnett. Fløyelskaninen av Margery Williams. Bøkene om Peter kanin av Helen Beatrix Potter.
Gjest WendyClear Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Må bare legge igjen spor her, for jeg har også fått opp øynene for barnebøker etter å ha lest trollkrittet i forbindelse med studiet (går vi samme studie?!) Også vil jeg legge til markus serien av Klaus Hagerup, selvom den kanskje er for litt eldre barn.
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Vaffelhjarte av Ingunn Parr! Knall bok med masse humor! Maria Parr Enig, det er en bra bok
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Bøkene til Maria Gripe! Peter Pohl er/var en god barne- og ungdomsbokforfatter. Ole Lund Kirkegaards bøker er kjempemorsomme Bøkene om den vesle vampyren. Ellers enig i mange av bøkene og forfatterne som er nevnt her.
sebastianen Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Bøkene om Serafin og Plym av Philipe Fix. Bøkene om doktor Proktor av Jo Nesbø . Omtrent alt av Astrid Lindgren . sikkert masse fler , men det var det jeg kom på i farta
Brunhilde Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Rabletusten - av Vigdis Rojahn Den endeløse historien - av Michael Ende Dinotopia - av James Gurney ...og mange mange fler. Heldigvis finnes det mye god barnelitteratur.
sebastianen Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Rabletusten - av Vigdis Rojahn Den endeløse historien - av Michael Ende Dinotopia - av James Gurney ...og mange mange fler. Heldigvis finnes det mye god barnelitteratur. Åja , rabletusten , den hadde jeg glemt
Supramundane Skrevet 11. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. september 2010 Tusen takk for veldig mange gode tips, jeg skal sjekke ut alle sammen. Kom gjerne med flere også! Må bare legge igjen spor her, for jeg har også fått opp øynene for barnebøker etter å ha lest trollkrittet i forbindelse med studiet (går vi samme studie?!) Også vil jeg legge til markus serien av Klaus Hagerup, selvom den kanskje er for litt eldre barn. Det er mulig, jeg går grunnskolelærer med valgt 1.-7.klasse - da blir det mye barnelitteratur.
Gjest WendyClear Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 Jeg går 5.-10. så her blir det kanskje mer mot ungdom Nå leser jeg Ein motorsykkel i natta av Ragnar Hovland, og vet ikke om jeg vil anbefale den
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #13 Skrevet 11. september 2010 Den endeløse historien - av Michael Ende "Den uendelige historie" heter den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå