AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Er det mulig? Har veldig lyst å gifte meg enten på lille julaften eller nyttårsaften. Er det noen som vet om det er mulig? Og om det er mulig å gifte seg andre plasser enn tinghuset eller kirken? Har veldig lyst å ha vielsen i en park. Setter stor pris på svar
Gjest navnelapp Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Du skal vel ikkje ha førti kvite hestar med vogn og? Vielse skjer der vigselspersonen godtek å vere. Det må du avtale med din vigselsperson.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Du skal vel ikkje ha førti kvite hestar med vogn og? Vielse skjer der vigselspersonen godtek å vere. Det må du avtale med din vigselsperson. Neida, blir nok bare meg og forloveden du Men hvem er det som kan vie folk da? Bare prester og ansatte på tinghuset? Hørte nemlig om noen som giftet seg i hagen sin, og noen må vel ha viet dem også..
Gjest navnelapp Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Ja, som sagt, den som skal vie dokke må akseptere det vigselsstedet dokke har valt. Viss dei ikkje aksepterer det må dokke bruke deira faste vigselsstad, som typisk vil vere kyrkja eller tinghuset. Viss du kjenner ein dommarfullmektig eller ein dommar, eller ein prest, kan du kanskje spørje dei om dei vil vie dokke i ein park på nyttårsaftan.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Ja, som sagt, den som skal vie dokke må akseptere det vigselsstedet dokke har valt. Viss dei ikkje aksepterer det må dokke bruke deira faste vigselsstad, som typisk vil vere kyrkja eller tinghuset. Viss du kjenner ein dommarfullmektig eller ein dommar, eller ein prest, kan du kanskje spørje dei om dei vil vie dokke i ein park på nyttårsaftan. Tusen takk for svar Men vet du om tinghus er åpne lille julaften eller nyttårsaften, eller om kirken kan vie folk på de dagene? Og må man være døpt for å bli viet i kirken?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Prester har kun lov å foreta vielser på vigslet jord, og dommerfullmektige har kun lov å gjøre det gratis dersom de skal vite utenfor kontortid, så der må du kjenne noen for å få det til. Å gå giftet seg på tinghuset på lille julaften burde gå greit, da dette er en normal virkedag i Norge. Vil du vies i kirken må du spørre det akutelle kirkekontoret, det burde ikke være umulig å få til. Og du trenger ikke være døpt for å vies i kirken, men i noen kirkesogn må man betale om ikke én av dere er døpt. Nyttårsaften er mer tvilsomt i kirken, men det er også en normal virkedag i Norge, så tinghuset burde gå. Dersom du vil vies av andre enn prest/dommer, er de vanligste alternativene Human Etisk Forbund, Sosialhumanistene og Unitarforbundet.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Prester har kun lov å foreta vielser på vigslet jord, og dommerfullmektige har kun lov å gjøre det gratis dersom de skal vite utenfor kontortid, så der må du kjenne noen for å få det til. Å gå giftet seg på tinghuset på lille julaften burde gå greit, da dette er en normal virkedag i Norge. Vil du vies i kirken må du spørre det akutelle kirkekontoret, det burde ikke være umulig å få til. Og du trenger ikke være døpt for å vies i kirken, men i noen kirkesogn må man betale om ikke én av dere er døpt. Nyttårsaften er mer tvilsomt i kirken, men det er også en normal virkedag i Norge, så tinghuset burde gå. Dersom du vil vies av andre enn prest/dommer, er de vanligste alternativene Human Etisk Forbund, Sosialhumanistene og Unitarforbundet. Tusen tusen takk for svaret
Frøken Mitzi Skrevet 12. september 2010 #8 Skrevet 12. september 2010 Veit fleire som har gifta seg på nyårsafta i kyrkja. Om dei gjer det alle stadar, veit eg ikkje, men ein kjapp telefon til kyrkjekontoret burde svare på det.
Barcelone Skrevet 12. september 2010 #9 Skrevet 12. september 2010 Jeg har også hørt om flere som har giftet seg i kirken på nyttårsaften.
Gjest Eurodice Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Jeg kan tenke meg det blir romantisk å gifte seg i en park på vinterstid med rundtomkring 30 minusgrader, som det meget vel kan være på nyttårsaften.
Gjest Eurodice Skrevet 12. september 2010 #11 Skrevet 12. september 2010 (endret) Dobbeltpost Endret 12. september 2010 av Belladonna
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Jeg skal i kirkebryllup på nyttårsaften. Brudeparets største utfordring har visst vært å få tak i serveringspersonale, fordi folk flest gjerne har annet å gjøre på nyttårsaften enn å være servitører i bryllup.
ashera Skrevet 16. september 2010 #13 Skrevet 16. september 2010 Nyttårsaften er som andre skriver, ingen uvanlig bryllupsdag. Men skal dere gifte dere lillejulaften og ha med gjester, tror jeg nok enkelte kan reagere, siden det er en dag med mange familietradisjoner og folk står på for å få alt ferdig til julaften. Noe annet er selvsagt dersom dere gifter dere i stillhet.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 Jeg som gjest hadde satt veldig liten pris på et bryllup på lille julaften. Denne kvelden er forbundet med tradisjoner i vår familie og definitivt ikke fest.
lilleGrethe Skrevet 16. september 2010 #15 Skrevet 16. september 2010 Jeg hadde nok også reagert på lillejulaften-bryllup, og som brudepar bør dere være forberedt på at om dere velger en slik dato, så vil dere få en del frafall, hvis dere skal ha gjester utenom nærmeste familie. Mange har faste tradisjoner, og det er jo også en del som reiser bort i jula for å besøke familie som bor langt borte, og da blir det jo en konflikt mellom det og å feire deres bryllup. Dessuten er lillejulaften en arbeidsdag, så hvis de ikke har så mange feriedager igjen, er det jo ikke sikkert at de har mulighet til å komme.
ludo Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Høres veldig koselig ut å gifte seg i høytiden,men hadde jeg blitt bedt i et slikt bryllup hadde jeg ikke hatt sjangs til å komme. Pga jobbing,vi får ikke fri til jul da dette er høysesong.Det samme med samboeren min.Jeg er enig med andre om at lille julaften kan være en litt dum dag i forhold til tradisjoner! Lykke til uansett når det blir!
Niennas Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 Vi vurderte å gifte oss nå til jul (helst i romjula), men vi la det fort fra oss. Jeg kunne faktisk ikke tenke meg å gifte meg i romjula, eller like rundt julaften (som f.eks lille julaften). For meg så er hele jula tid med familien, og jeg hadde egentlig blitt litt snurt om jeg måtte dra i et bryllup da.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #18 Skrevet 22. september 2010 Det hadde jeg aldri villet for min egen del. Å gifte seg skal være noe spesielt og ikke drukne i andre typer feiringer. Anbefaler en helt egen dag til sånt.
Gjest AnneShirley Skrevet 22. september 2010 #19 Skrevet 22. september 2010 Jeg ville nok heller ikke valgt 23. desember dersom det skal være gjester (altså ikke bare dere to + evt forlovere ol). Dette er tross alt den dagen mange pynter juletreet, spiser grøt med mandel i osv som er en viktig del av oppbygginga mot juleaften -særlig for barnefamilier. Men hva med en hverdag i romjula? Da er det trolig mye enklere å få noen til å servere enn på nyttårsaften.
Gjest AnneShirley Skrevet 22. september 2010 #20 Skrevet 22. september 2010 Kom på en annen variant som jeg har hørt noen gjøre. De giftet seg i ro og fred på tinghuset rett før jul og hadde stort selskap i romjula.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå