ecathari Skrevet 9. september 2010 #1 Skrevet 9. september 2010 Hei Jeg gikk på rideskole når jeg var liten, men av diverse grunner sluttet jeg når jeg var ca 11... Nå, i en alder av 22, har jeg bestemt jeg for å begynne igjen, og har meldt meg på et ridekurs for vokse nybegynnere ^^, Men, jeg er brått litt usikker på hva jeg trenger å kjøpe, hva slags klær jeg skal ha og sånn.. Er det noen her som rir, som kan gi meg noen tips? Jeg skjønner at jeg må ha ridestøvler, og hjelm (det kan jeg låne på rideskolen) Men må jeg kjøpe meg ridebukser? Hansker? Hva slags jakke? Eller genser...? Hehe.. Jeg skal ikke drive med sprangridning og sånn, bare ri "vanlig", inne, en gang i uken... Takknemlig for tips
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #2 Skrevet 9. september 2010 Du trenger ikke så mye nytt på et nybegynnerkurs egentlig. Vi fikk beskjed om at vi bare trengte støvler med spor eller "hakk" i så ikke foten sklir så lett ut av stigbøylen, trengte ikke være ridestøvler. En behagelig og tøyelig bukse som ikke er så glatt er vel også å foretrekke samt noen vanter med gummiprikker inni hendene siden man kan bli sår på hender/fingre av tøylene.
Green Lady Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Jeg ville kjøpt egen hjelm, uansett. Da har du en som passer ditt hode perfekt, og som du slipper å dele med alle og enhver. Ridebukse kan være greit, jeg foretrekke helskinn, man har litt mer tak i salen med de buksene. Ellers kan en pisk være greit, men det er det godt mulig de har på rideskolen. Evt. en sikkerhetsvest kan også være en grei investering. Og selvfølgelig ridestøvler/ridesko med chaps. Til både sommer- og vinterbruk (altså, ett par til sommer og ett til vinterbruk). Hansker kan være greit, opp til deg hva du velger å ri med. Genser? En som er behagelig. Jeg rir mye i den gamle russegenseren min som er hvertfall to nummer for stor Bare husk at den vil komme til å lukte hest etterpå. Samme med jakke. Jeg synes det er veldig greit å ha egne klær til stallbruk. Men siden jeg har egen hest er jeg nok litt oftere i stallen enn 1 gang i uken
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Hei! Ridde selv da jeg var yngre, og savner det noe veldig Synes du bør kjøpe deg egen hjelm, men det går sikkert ann å låne også. Som en erstatter for ridebukse kan du bruke slike treningstights eller en annen lett treningsbukse. Man blir fort varm når man rir, uansett hvor kaldt det er, så med mindre du skal ri ute kan du ha noe lett under og bare slenge på deg en hettegenser du kan zippe av deg i løpet av økten eller en fleezegenser. Du kan kjøpe ridestøvler (noe jeg syntes var veldig ubehagelig med mindre det ble lagt masse penger ned i det) eller legchaps og ridesko - som jeg kunne gå rundt i i flere timer. Men det er noe dyrere enn et par ridestøvler, tror jeg. Du kan kjøpe noen veldig billige hansker på diverse ridebutikker, men jeg ridde litt oftere enn du gjorde, så de ble fort slitt ut. Huff, skammer meg nesten når jeg tenker på det svindyre utstyret som bare ligger å slenger. Men lar det bare ligge i tilfelle jeg en dag får muligheten til å begynne å ri igjen =)
Christiane_W Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Da jeg begynte å ri igjen i voksen alder kjøpte jeg ridebukser (du kan evt. bruke bukser som ikke har søm på innsiden av bena), hjelm (greit å ha sin egen), ridesko og leggchaps.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Hvis du skal fortsette å ri ville jeg skaffet egen hjelm. Bukser uten søm på innsiden, vanlige dongeri er ok. Rir du utendørs er en allværsjakke som tåler litt vind og regn et must. Man blir varm av å ri, men ikke riktig like varm som når man jogger. Ullundertøy når det blir kaldere, hansker og skjerf. Sko som ikke har hæl og som har spor under seg og en ekstra genser i bagen. Du kommer langt uten å kjøpe alt fra ridebukser og ridestøvler. Jeg har hatt egen hest og det eneste jeg eide var ridehjelm av rideutstyr til meg selv. Det fungerte bra. Jeg drev mest med turridning, men også litt med sprang og dressur. Pisk brukte jeg aldri, men det var ikke vanlig i miljøet heller.
FantasDick Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Jeg ville kjøpt egen hjelm i første omgang, kjekt å ha! Og så ville jeg sørget for å ha et par gode og trygge sko å ri i, enten noen vanlige med liten hæl, eller kjøpt ridesko. Jeg hater ridestøvler, så anbefaler ridesko, men det bestemmer du helt selv, selvsagt. Jeg er kjempe-kjempefornøyd med Mountain Horse Easy Rider Classic!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. september 2010 #8 Skrevet 13. september 2010 Horze har jo en billig ridebuksekolleksjon. Helt greie de ridebuksene. Og jodpursko (ridesko) evnt støvler. Men ihvertfall noe som går over anklene og som har litt hel. Egen ridehjelm er og greit. Så slipper man å dele gammal svette med andre. Gensere og jakker, som ikke trekker til seg for mye hår, er kjekt. Fleece er en hårsamler de luxe. Men alikevel så deilig å ha på. Ellers rir jeg mye med soft shell-jakker.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 Hansker er gode & ha, for da får du bedre tak på tøylene, og slipper vonde håndflater. Ellers har de andre gitt deg gode tips. Lykke til, ridning er gøy!
Mermaid Blues Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Egen hjelm og litt robuste sko med hæl er det første som slår meg. Når det gjelder bukse funker det fint med vanlig treningsbukse, så kan du heller kjøpe deg en god ridebukse når du har bestemt deg for at du vil holde på med dette en stund Hansker er også kjekt, får dem i dyrebutikken/velassorterte sportsbutikker til en billig penge. Pisk ville jeg ikke anbefalt til en nybegynner, ei heller sporer. Dette vil sikkert instruktøren gå gjennom uansett. Og ja, som noen over nevnte - alt kommer til å lukte hest Greit å ha egen genser/bukse som du bare bruker i stallen. Kos deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå