Gå til innhold

Bråkmakere i skolen får lov å holde på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør ikke lærerene noe med sånne som bare bråker og steller i stand bråk, men heller straffer de som tar i gjen? I klassen til min sønn som går nå i 10. så er det en gutt som bare bråker, går inn og ut av klasserommet og plager andre. Og skola gjør ingenting. Hver dag så blir undevisningen ødelagt av han. Har fått høre fra sønnen min at i forige uke så brukte en lærer en hele skoletime for å få den gutten til å være stille, uten å lykkes så klassen måtte sitte i gjen en time, men bråkmakeren fikk ta friminutt og matpause. Hvorfor kastet ikke bare læreren han ut?

Han har tydeligvis noe veldig i mot min sønn også og i går så tok han å helte rødsprit over ranselen til min sønn og tente på. Rett foran hele klassen og læreren. Min sønn gav han en stor kraftig blåveis og er nå utvist. For det er ikke første gangen den gutten har plaget min sønn.

Hvorfor får den gutten holde på, men ingen får ta i gjen? Læreren sa bare til meg at den gutten har litt problemer og de må la han få rase fra seg litt og vold er ikke lov. Men å ødelegge andres elevers eiendeler er lov?

Jeg blir så oppgitt at jeg vet ikke hva jeg gjør snart.

Den gutten har selv banket opp andre, men da er det visst greit da, virker det som.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei enkelte ting var faktisk bedre føær, da lærerne hadde mulighet til å straffe elever utav kontroll.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Husker da jeg gikk i 9 klasse. Da fikk vi en ny jente i klassen som var sikkelig problembarn. Bodde på barnehjem og røyka hasj og var sikkelig bråkete i klassen. Satt med beina på bordet og bråkte hele timen. Ble utrolig sliten av henne. Hun skulle ha oppmerksomhet hele tiden. Å lærene gjorde ingen ting.Bare lot henne holde på. Hva er det for noe? Virker som lærere ikke tørr å gjøre noe. Bare lar enkelte bråke og holde på i timen. Hendte også at hun bare gikk ut av timen, men læreren min hun bare fortsatte timen uten å si noe til henne. Hun var også ekstremt sta. Sa læreren at hun måtte gjøre noe sa hun bare: Nei jeg vil ikke. Så var det greit liksom.

Skrevet

Kjenner meg så igjen fra min egen tid på ungdomskolen! Nesten skummelt at lærere nå til dags er så udugelige. Det er jo selvsagt sant at regelverket er idiotisk, men selvsagt skal man gjøre noe når en elev holder på sånn! Jeg nekter å tro at de ikke har lov til å gjøre noe når en elev tenner på andres ting inne i klasserommet.

Vi hadde også en bråkmaker i klassen, han var virkelig ille. Nå i senere tid har jeg nesten lurt på om han er psykopat. Han mobbet andre elever og kom med stygge kommentarer i timen, foran hele klassen og ikke minst foran lærerne! Men de gjorde ikke en dritt. Var ikke sjeldent at folk løp gråtende ut døra og ned på do pga denne gutten. En gutt måtte også flytte fordi bråkmakeren mobbet ham. Han var også ekstremt rasistisk. Hadde en venn fra et annet land som ble veldig plaget, og jeg husker jeg tok det opp med klasseforstanderen. "Det er ganske vanskelig å endre andres holdninger" sa hun. Og gjorde ikke en dritt mer med saken. Ingen konsekvenser, ingen straff. Han fikk enkelt å greit lov til å holde på akkurat som han ville. Hadde jeg kunnet gått tilbake i tid hadde jeg gjort mer, mast mer på lærerne for å få dem til å gjøre noe, men jeg var selv sliten av situasjonen og grudde meg flere ganger til å gå på skolen pga drittsekken.

Gjest Raindrops
Skrevet

Har samme erfaring fra jeg gikk på ungdomsskolen. Vi hadde 3-4 stk i klassen som var slik, og de hadde på toppen av det hele en egen assistentlærer (som oftest en stakkars liten "gammel" dame)som liksom skulle passe på dem. De mobbet andre, tok friminutt når de følte ofr det osv. De var utrolig ødeleggende for hele klassemiljøet.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Drittunger fortjener deng. Da jeg gikk på skolen i Irland var det kjempestrengt, men her i Norge gjør barn som de vil ser det ut til.. Er også mange imbesile foreldre som aldri skulle ha hatt barn.

Skrevet

Synes det er for galt at lærerne ikke har anlednig til å sende bråkmakere på ganga engang, sikkert like fortvilende for lærerne som for medelever. Vet flere lærere som har blitt sykemeldt pga bråkete klasser og mangel på lovlige tiltak som fungerer. Men, så er dette også et resultat av at vi som foreldre har fått MYE å si i forhold til skolen.

Skrevet

Er sikker på at mange av disse "problembarna" dere skisserer her er barn med spesielle behov som ikke blir sett, forstått eller tatt på alvor.

Hvordan ville dere reagert når dere aldri blir forstått?

Hva med den jenta som blir nevnt her-som blir omtalt som en problembarn-hva med å vise henne respekt og omtanke, ser dere ikke at det tøffe ytre er ett resultat av usikkerhet?

Dere er for kjapp til å dømme mennesker uten å vite bakforliggende årsaker til adferd.

All negativ adferd skal ha konsekvenser, MEN ikke med drittslenging og mer opprettholdelse av stigma-forstår dere ikke at det internaliseres?

Hvis ingen har tro på deg er det lett å miste egen tro.

Skrevet

Drittunger fortjener deng. Da jeg gikk på skolen i Irland var det kjempestrengt, men her i Norge gjør barn som de vil ser det ut til.. Er også mange imbesile foreldre som aldri skulle ha hatt barn.

Tull, ingen barn fortjener å bli slått-og med de holdningene du representerer tviler jeg på du kan være skikket nok til en slik oppgave.

Skrevet

Synes det er for galt at lærerne ikke har anlednig til å sende bråkmakere på ganga engang, sikkert like fortvilende for lærerne som for medelever. Vet flere lærere som har blitt sykemeldt pga bråkete klasser og mangel på lovlige tiltak som fungerer. Men, så er dette også et resultat av at vi som foreldre har fått MYE å si i forhold til skolen.

Nja, jeg arbeider med barn som har spesielle behov ser ikke foreldrene får sagt så mye, som regel blir hele familier stigmatisert og mobbet-og det av lærere;)

Skrevet

Dere kan heller skylde på ett system som ikke fungerer, mennesker blir satt i bås fra de er en neve stor, har de spesielle behov er det rettigheter som må kjempes for, ett lass med fordommer, gjerne mobbing dersom du viser styrke etc.

ALLE er ikke a4, blir man flinkere å tilrettelegge tidlig uten at foreldre måtte ty til media og rettsapperatet kan faktisk mye bra bli gjort.

Dessverre er det slik at PPT mangler nok kompetanse, bv kommer seg men også hos fagfolk er det stor uenighet om arv og miljø. Dette stopper ikke, flere lider under dette-og som dere skisserer så fintg ovenfor fortsetter det når vi opprettholder stigmatiseringen av dem.

Det er BARN, gi dem tilpasset opplæring, sett inn riktige tiltak tidlig, dere med fordommer gå i dere selv, INGEN barn kommer på bestilling, det kunne like gjerne vært ditt barn, hadde du kalt det ett problembarn eller gått for fysisk avstraffelse?....

Skrevet

Nja, jeg arbeider med barn som har spesielle behov ser ikke foreldrene får sagt så mye, som regel blir hele familier stigmatisert og mobbet-og det av lærere;)

Barn med spesielle behov og barn som skaper uro kan være to ulike ting. Har selv en gutt som trenger hjelp men som har blitt ignorert av skolen til tross for sakkyndige anbefalinger. Han er rolig i timene, men er avhengig av at det er ro i klassen (det er forsåvidt de andre elevene og.)Det jeg mener her er regelrette urokråker og de finnes overalt uten at de har noe annet med seg som spesielt. Slike urokråker burde kunne blitt sendt ut på ganga som en reaksjon på uroen slik at det ikke ødelegger all undervisning.

Skrevet

Barn med spesielle behov og barn som skaper uro kan være to ulike ting. Har selv en gutt som trenger hjelp men som har blitt ignorert av skolen til tross for sakkyndige anbefalinger. Han er rolig i timene, men er avhengig av at det er ro i klassen (det er forsåvidt de andre elevene og.)Det jeg mener her er regelrette urokråker og de finnes overalt uten at de har noe annet med seg som spesielt. Slike urokråker burde kunne blitt sendt ut på ganga som en reaksjon på uroen slik at det ikke ødelegger all undervisning.

Jeg er delvis enig med deg, det er alltid en årsak til urolig adferd-å sende dem på gangen tror jeg neppe har noe for seg på lang sikt.

Hvis der KUN er snakk om uro ( uten spesielle behov ) ville jeg snakket med foreldrene på tomannshånd og sammen kunne vi laget en strategi videre. Har sett at dette virker for alle, har brukt belønningsystem som taes ut i fysisk aktivitet- mestring for barnet;)

Skrevet

Huff hadde selv noen sånna i min klasse på ungdomskolen som bråkte og skapte mye uro iklassen. Var frekke i kjeften og mobbet andre foran lærerene. Lærerene gjorde ikke en drit. Bare lot de holde på som de ville.Helt sjokkerendes å tenke på at lærerene ikke sa eller gjorde noe. De elevene drev jo tross alt å mobbet andre i klassen foran de. Dårlig med lærere som lar seg tråkke helt over og lar elevene styre alt.

Var spesielt en jente i klassen som var FÆL. Helt utrolig at hun ikke ble sendt ut på gangen eller til rektor slik som hun drev å mobbet de andre iklassen. Bestevennina mi satt foran henne og hun drev å kasta ting på henne som sammenkrølla papir, blyanter, viskler osv og drev sparket henne i ryggen mens hun lo. Læreren så vel hva hun gjorde men sa ikke en drit. Helt utrolig.

Skrevet

Jeg husker at rektor på ei skole i fjor slo et balltre i kateteret. Da ble det baluba i heimen blant foreldrene da. Han hadde jo skremt livet av de stakkars gullungene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at lærerne ikke kan si i fra på en ordentlig måte. Prøver man å få satt en elev på plass får man STERKE reaksjoer fra foreldre som ikke innser at deres barn kan ha gjort noe galt. Reglene og normene i dagens samfunn gjør at læreren på mange måter blir umydiggjort i hverdagssituasjoner. Dette går automatisk ut over andre barn da man ikke kan reagere på "riktig" måte. Mange lærere blir stående mellom barken og veden i mange tilfeller. Kanskje noen foreldre burde bli litt mer lydhøre overfor skoleverket?? Hvilke meninger har andre lærere i denne sammenheng?

Skrevet (endret)

Når en lærer vet at en elev har det vanskelig hjemme, blir de jo usikker på hva de skal gjøre. En jente som var et år eldre enn meg begynte på skolen vår midt inn i året. Hun ble sendt bort fra skoler rundt om kring i landet pga oppførsel, bråk og problemer. Hun ble hos oss, noe som er svært beklagelig da hun både tok kveletak og truet mennesker rundt seg. Skapte like mye bråk for folk på fritiden som i skoletiden. Men i ettertid lurer jeg på hvorfor hun ble sendt rundt på denne måten og fikk holde på! Det er noe som kalles glemt av systemet, og der tror jeg hun passer inn. Med vansklig barndom og ingen tilretteleggelser og all denne ignoransen, skjer ting som dette.

Om lærer ikke gjør annet enn å ignorere plagelser av elever i skoletiden, burde h*n finne seg et annet yrke eller anskaffe seg mer kunnskap om pedagogisk ledelse og styring i klasserommet. De trenger da kunnskapstryggheten til å håndtere dette.

Endret av AnneBonny
Skrevet

Når en lærer vet at en elev har det vanskelig hjemme, blir de jo usikker på hva de skal gjøre. En jente som var et år eldre enn meg begynte på skolen vår midt inn i året. Hun ble sendt bort fra skoler rundt om kring i landet pga oppførsel, bråk og problemer. Hun ble hos oss, noe som er svært beklagelig da hun både tok kveletak og truet mennesker rundt seg. Skapte like mye bråk for folk på fritiden som i skoletiden. Men i ettertid lurer jeg på hvorfor hun ble sendt rundt på denne måten og fikk holde på! Det er noe som kalles glemt av systemet, og der tror jeg hun passer inn. Med vansklig barndom og ingen tilretteleggelser og all denne ignoransen, skjer ting som dette.

Om lærer ikke gjør annet enn å ignorere plagelser av elever i skoletiden, burde h*n finne seg et annet yrke eller anskaffe seg mer kunnskap om pedagogisk ledelse og styring i klasserommet. De trenger da kunnskapstryggheten til å håndtere dette.

Den adferden du beskriver har jeg sett før, nettopp på barn med spesielle behov, at hun også blir flyttet fra skole til skole har mye å si for oppførselen, alle vet at hyppige flytting og barn ikke hører hjemme noe sted.

Glemt av systemet? - vil heller si det slik at det er mye ukompetanse i Norge, de blir bedre men mye mangler, er en del urettferdighet i samfunnet grunnet dette.

Skrevet

Glemt av systemet? - vil heller si det slik at det er mye ukompetanse i Norge, de blir bedre men mye mangler, er en del urettferdighet i samfunnet grunnet dette.

En blir flyttet fra sted til sted fordi det første stedet ikke kunne ta tak i problemet. Ser absolutt ikke bort i fra at dette er mangel på riktig kompetanse og tyngde til å håndtere det. Derfor blir en sendt videre til nestemann. Den glemte parten er jo selvsagt vedkommende som vandrer løst opp i dette til de runder 18år

Skrevet

En blir flyttet fra sted til sted fordi det første stedet ikke kunne ta tak i problemet. Ser absolutt ikke bort i fra at dette er mangel på riktig kompetanse og tyngde til å håndtere det. Derfor blir en sendt videre til nestemann. Den glemte parten er jo selvsagt vedkommende som vandrer løst opp i dette til de runder 18år

-Vel, da er det ett barn som blir glemt, det er aldri godt nok-forstår ikke hvordan mennesker som i tillegg er utdannet til å ta vare på dem kan tillate noe slik.

Vet du hvordan det gikk med henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...