Gå til innhold

Kjolen i gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet til klesdesigner, og skal sy brudekjole til venninnen min. Jeg skal også være forlover i dette bryllupet. Men nå er jeg veldig usikker på hva jeg burde ta for pris på kjolen. Vanligvis ville det jo havnet på 10.000-20.000, men det er klart at hun får en god vennepris.

Har tenkt litt på å gi kjolen som bryllupsgave, men synes selv det blir litt mye penger. Tror dere hun forventer det? Hva hadde dere forventet, om dere var i samme situasjon som denne bruden? Føles liksom rart å ta penger når jeg forlover.

Synspunkt noen?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ga ei tre etasjes bryllupskake i gåve til eit vennepar som gifta seg, den brukte eg tre dagar på å lage, pluss at eg frakta og monterte den i bryllupet. Dei vart iallfall kjempeglade for den. :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss eg var henne ville eg nok ikkje forvente det, men eg ville vel kanskje prøvd å snakke om det ganske tidleg i prosessen. Det kan kanskje ordnast slik at ho står for alle utlegg i form av stoff, knappar og slikt, og at ditt arbeid er gåva? Eller er du framleis utanfor alle rammer då? Berre materiale til ein brudekjole kostar vel fleire tusen?

Skrevet

Jo, jeg tror faktisk at jeg ville ha forventet det. Sorry, kanskje jeg er skikkelig kravstor, men jeg hadde nok tenkt tanken noen ganger på at jeg hadde fått den gratis..

Jeg har en kompis som er fotograf som har sagt ja til å følge meg hele dagen, og ta de offesielle bildene.

Vi har ikke snakket om pris, men jeg forventer vel egentlig at han skal gjøre det som en slags gave til oss.

Skrevet

Men det er vel en forskjell på foto og kjole når det kommer til pris på utlegg? Som fotograf har man gjerne utstyret som trengs, eneste man "betaler" er tid. Stoff til en brudekjole er vel veldig dyrt.

Hadde jeg vært i TSs situasjon ville jeg nok tatt det opp til bruden, kanskje hun ikke har tenkt over hvor dyr gave det blir?

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg ville i alle fall ikke forventet meg å bare få en brudekjole i fanget. Det er tidkrevende å sy, og materialet er dyrt. Men jeg hadde blitt rimelig satt ut om jeg fikk ei venninne til å sy, og hun ville ha 20 000,- ;) Du kan jo foreslå at hun dekker utgiftene, synes det høres ut som en fin løsning.

Gjest navnelapp
Skrevet

-Og eg ville vel teke det opp med "gjevaren" om eg var Niennas og. Eg tilbydde meg eksplisitt å gje kaka i gåve då brudgommen byrja å snakke om at eg skulle legge ut for ingrediensane og få tilbake pengar frå dei. Då sa eg at eg ville at kaka skulle vere mi gåve, om han syns det var ok. Og det syns han. Ei avklaring er alltid av det gode.

Skrevet

Jeg tenker som flere andre her at det å lage en kjole er veldig dyrt (hvor mye kommer materiale på egentlig? et par tusen?). Så med mindre du ville brukt en tilsvarende sum på gave til henne uansett så er det kanskje greiest at de betaler for materiale og så gir du heller noe annet :) eventuelt bare en liten oppmerksomhet siden det å lage kjolen og er en gave

Skrevet

Personlig ville jeg ha tilbudt meg å betale det det koster, selv om mine venner har et eller annet yrke som jeg kunne ha brukt i mitt bryllup, så betyr ikke det at jeg ville forventet å fått det gratis.

Alle (?) vet vel at det å få en spesialsydd kjole koster penger??

Men, litt kinkig situasjon siden dere ikke har snakket om dette. Noen kan nok ha en forventning om å få det helt gratis, noen synes det ville være naturlig å betale hele, noen synes det ville være greit å betale deler. Her synes jeg du må tenke litt på hva du selv mener er riktig. Jeg har ikke anelse om hvor mye du må ut med når det gjelder stoff ++.

Hadde jeg vært bruden, så hadde jeg tatt det opp med deg, jeg synes ikke dette skal være noe du må ta opp....

Men, nå har dere ikke snakket om det i det hele tatt, etter hva jeg skjønner, så jeg tror jeg ville ha tatt det opp før det eventuelt blir noen misforståelser som kan ende opp i (en stygg) krangel.

Vil til slutt legge til at jeg ville ha synes det hadde vært skikkelig gøy å ha en spesialtegnet kjole som min forlover hadde laget. Utrolig morsomt! :)

Lykke til!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Hadde aldri forventet å få kjolen gratis sånn uten videre, hadde tatt opp temaet før kjolen var påbegynt hadde jeg vært brud :sjenert:

Skrevet

Jeg ville aldri forventa å få en gave til en verdi av 10-20K fra en venninne - uavhengig av om hun hadde lagd den selv eller ikke.

Tenk på hvor mange arbeidstimer som blir lagt ned for å lage denne kjolen - arbeidstimer som venninna ellers kunne brukt på vanlige betalende kunder. Og så kommer materialkostnaden i tillegg.

Skrevet

TS her.

Takk for mye god inputt. Vi har ikke kommet så langt i prosessen, så hadde tenkt til å ta det opp snart. Ville bare høre andres tanker rundt dette først. At hun dekker materialer, og at selve arbeidet er min gave er en god ide. Synes som sagt det blir litt mye å gi hele kjolen, ettersom den nok kommer til å være ganske avansert.

Gjest annemor30
Skrevet

Litt vanskelig å snakke om egentlig dette;-) Men jeg som brud ville nok spurt hva du skulle ha for å sy kjolen til meg, for jeg hadde virkelig tenkt å betale for den;-) Så kunne du evt sagt at jobben er gave fra deg men at jeg skulle betalt materiale mm.. Hadde aldi regnet med å få den gratis med jobb og alt! Det er å være vel kravstor;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...