Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med å forstå noe.

Når man fører en faktura, så føres den i driftsresultatet som en kostnad (debit), og på en balansekonto (lev restkontro) som skyldig gjeld. Når man betaler fakturaen fører man betalingen mot lev restkontro, og man fører kredit beløpet mot balansekonto for bankkontoen. Hvilken virkning har det siste i balansen?

Altså, jeg ser utifra en balanserapport at når fakturaen kun er ført, så ligger beløpet i kredit under ”liabilities” (gjeld), og når man betaler den, flytter man beløpet i kredit til ”assets”. Men hva betyr egentlig det? Jeg skjønner at når den er ført men ikke er betalt så ligger beløpet som en gjeld, men når den er betalt så vil det si at man reduserer eiendelene? ”Assets” blir jo mindre?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fakturaen skal BETALES, hvis jeg forstår deg rett?

At du har kjøpt et produkt, produktet-verdien, går da på assets. Da setter du verdien + asset (inventory for ex) og tilsvarende verdi under accounts payable (liabilities) slik at balansen stemmer.

Så, når du betaler fakturaen blir det -beløp på accounts payable(liabilities) og -cash på assets.

Skrevet

Fakturaen skal BETALES, hvis jeg forstår deg rett?

At du har kjøpt et produkt, produktet-verdien, går da på assets. Da setter du verdien + asset (inventory for ex) og tilsvarende verdi under accounts payable (liabilities) slik at balansen stemmer.

Så, når du betaler fakturaen blir det -beløp på accounts payable(liabilities) og -cash på assets.

Takk for svar. Jeg tror kanskje du misforstod litt. Spørsmålet er egentlig ikke hvordan jeg fører det, for dette gjør jeg hele tiden. Men det er forståelsen, altså totalbildet jeg lurer på.

La oss si vi har bestilt en del til en bil. Vi mottar fakturaen og den føres som en kostnad i regnskapet på en kostnadskonto (vi kaller kontoen for 4070), og den føres som skyldig gjeld på leverandør restkontro som ligger under liabilities i balansen (vi kaller kontoen for 2011).

Da har vi K/ 2011 og D/ 4070

Den saken er helt logisk.

Så skal vi betale fakuraen, og det er her forståelsen min av totalbildet kommer litt til kort.

Pengene går ut av bankkontoen, og vi fører betalingen mot leverandør restkontro slik at vi får en debit på liabilities og balansen på leverandør restkontro går i null. Den saken er også grei. Motparten fører vi på kontoen for bank konto, eller cash konto om du vil (vi kaller den 1020), noe som gjør at vi reduserer ”assets”

Altså D/ 2011 og K/1020

Spørsmålet mitt er; betyr det da at etter at den er betalt, så har vi har redusert eiendelene? Betyr ikke assets eiendeler på norsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...