Gå til innhold

Sykemelding og midlertidig deltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber nå 60%, men skal gå over til 100% om 6 uker. Det er mange årsaker til at jeg burde vært sykemeldt snart.

Hvordan vil det slå ut om jeg blir sykemeldt før jeg går opp i 100% stilling?

Bør jeg forsøke å vente med å bli sykemeldt til jeg er i 100%?

Hvor lenge må jeg ha jobbet i 100% stilling for å få sykepenger ut i fra 100% stilling? Holder det om jeg blir sykemeldt den dagen jeg starter i 100 eller bør jeg vente litt lengre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir du sykemeldt mens du har en 60% stilling, så får du selvfølgelig også 60% sykepenger.

Om man har hatt ustabil lønn, så pleier man å ta et gjennomsnitt for de siste 6 månedene som grunnlag.

Og når det gjelder tankene dine om å vente med å bli sykemeld så blir jeg rimelig provosert. Enten så er for syk til å jobbe, eller så er du frisk. Man planlegger ikke en sykemelding.

Håper ikke mine skattepenger går til livsopphold for sånne som deg.

Skrevet

Blir du sykemeldt mens du har en 60% stilling, så får du selvfølgelig også 60% sykepenger.

Ja, men spørsmålet er hva som da skjer når jeg SKULLE gått over i 100% sykemelding.

Om man har hatt ustabil lønn, så pleier man å ta et gjennomsnitt for de siste 6 månedene som grunnlag.

Nei, da. Helt stabil lønn. Før 100%, nå i en tomåenders periode 60% og snart 100% igjen.

Og når det gjelder tankene dine om å vente med å bli sykemeld så blir jeg rimelig provosert. Enten så er for syk til å jobbe, eller så er du frisk. Man planlegger ikke en sykemelding.

Det er ganske glidende overganger her for mange. Jeg har bekkenløsning og høyt blodtrykk. Forrige svangerskap presset jeg meg for langt og fikk streng beskjed av legene etterpå at jeg burde gitt meg langt tidligere, så jeg forsøker å ikke gjøre samme feil igjen. Synes slett ikke det er enkelt å vite når jeg bør kaste inn håndkledet. Vil jo gjerne hjelpe arbeidsgiver også og de har ikke funnet noen vikar ennå.

Håper ikke mine skattepenger går til livsopphold for sånne som deg.

Jeg kan trøste deg med at jeg har jobbet 100 % siden jeg var ferdig med å studerer og har aldri vært sykemeldt utenom den siste måneden før permisjonen i forrige svangerskap.

Skrevet

Er det ingen som VET noe som kan hjelpe meg?

Jeg har lett på NAVs hjemmesider og spurt folk på jobb, men ingen ser ut til å vite dette.

Skrevet

Du må jobbe i 4 uker i ny stillingsprosent for å få sykepenger tilsvarende den nye stillingsprosenten.

Skrevet

Du må jobbe i 4 uker i ny stillingsprosent for å få sykepenger tilsvarende den nye stillingsprosenten.

Takk for nyttig svar. Så lenge er det ikke snakk om at jeg holder ut, så da var det vist ikke så mye å tenke på uansett.

Men da går det vel adundas med permisjonspengene etter at barnet er født også da? Uff, for en kjip situasjon. Skulle ønske jeg aldri hadde søkt om å jobbe redusert (jobber redusert de to første månedene av storebrorerns barnehagetid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...