Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten jeg ble sammen med for over 1 år siden, hadde mere baggasje med en det jeg først viste om.

Jeg viste han hadde en inkasso sak på seg, men at det var flere fikk jeg vite bare for noen mnd siden.

Vi flyttet sammen i vår, og siden dette har jeg vært bekymret for økonomien. Vi har seperat økonomi så det vil ikke gå ut over meg på den måten, men tenker på fremtiden.

Ved juletider viste jeg at han hadde bestilt noe på netthandelen. jeg sa flere ganger at hvis ikke du betaler dette vil du få et passivitetsgebyr. jeg ba han sjekke sin side på netthandelen, men han påstod at der var det ingenting. Noen mnd senere så kom inkassoen i posten. For et fille beløp!!!!

Pga at han går på arbeidsklargjørighets penger fra nav har han ikke mye inn i mnd (venter på praksisplass hvor han får jobb til slutt). I tilegg betaler han på en farts bot som han har fått betale på nedbetaling. Han har også samtaler med gjelds rådgivning, så det som er fra før er under "kontroll".

For en del dager siden kom NRK lisensen i posten til han. Jeg gja den til han. I dag ser jeg den ligge på hylla. Jeg trodde han hadde betalt den. Så ser jeg nærmere på papiret - er frekk og holder den opp mot lyset! Det viser seg at dette er en purring !

Jeg leser på nrk sin nettside at frsiten for betaling var 31 juli. Så det betyr at han har fått en regning før denne.....

Jeg er glad i gutten, men bekymret. For skal vi fortsette å leve sammen, kan det ikke være på denne måten. Selv om vi har seperat økonomi nå, vil dette ødelegge mye i fremtiden. Og allerede sliter jeg med å finne egen plass å kjøpe, da alt må stå på meg og min inntekt.

Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre eller si.....

Sendte han en melding nå, for jeg føler han tar ting bedre til seg når han får det skrevet en når jeg snakker til han:

Trodde du hadde tatt tak i den fakturaen du fikk fra NRK. Skal denne også ende med inkasso? La merke til at det var en purring så nå må du begynne å skjerpe deg. Du har jo ikke engang åpnet den! Jeg blir veldig bekymret for vår fremtid sammen...

Skriver vell ikke her for å få svar, men trengte bare å få ned noen ord på papiret. Av og til kunne jeg ønske meg en rådgiver som stod utenfor. Føler ikke at jeg kan gå til mamma eller venninner.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regn med at du må opptre som mammaen hans resten av livet dersom dette er en holdning han har omkring økonomi/jobb. Du må belage deg på å alltid løpe etter og sjekke ham og du må regne med å forsørge ham fordi han aldri har penger, og det han evnt får kommer til å gå med til kreditorene. Alt av lån må stå på deg, det samme med eiendom etc.

Jeg hadde ærlig talt ikke gidda.

Skrevet

Hvis du har overtatt min eks-mann, kan jeg fortelle deg at det blir bare verre.

IKKE gi ham regninger som kommer i ditt navn. Min eks-mann flyttet inn i min bolig, og siden jeg allerede hadde bodd der i mange år, bare delte vi mine regninger mellom oss. Han betalte ingenting. Ergo, den dagen han gikk uten et ord, satt JEG igjen med en gjeld jeg ikke visste eksisterte.

Jeg skjønner at du er glad i kjæresten din, men ditt eget liv er viktigere. Penger er ikke tull. Som du sier, når man er i stand til å pådra seg inkasso for et fillebeløp, sier det så utrolig mye om evnen til å ta ansvar for seg selv og eget liv.

Jeg ringte til fylkesmannen en stund etter han hadde gått (fordi han sa han hadde tatt ut separasjon, og siden jeg aldri fikk noen papirer begynte jeg å betvile at han i det hele tatt hadde gjort det, noe det viste seg at han ikke hadde gjort... :roll: ), og da jeg forklarte saken fikk jeg høre: "Ta ut separasjon så fort du bare kan, og håp at det ikke er for sent". Nå var vi riktignok gift, og så lenge man er det, kan man stilles ansvarlig for hverandres gjeld. Jeg visste bare om gjelden han hadde bygget opp i mitt navn, hva han hadde bygget opp i sitt eget vet jeg ingenting om.

Men altså, dette er alvorlig.

Mer alvorlig enn hva du føler for ham.

Og jeg vet så inderlig godt hva du går gjennom! :klemmer:

Skrevet

Her må du handle og det raskt. Ikke gi han regningene dine, sørg for at de blir betalt selv. Det siste du trenger er betalingsanmerkninger pga. av hans slums og uansvarlighet.

Vis han noen episoder av Luksusfellen, de ligger gratis på www.tv3play.no

Hjelper ikke dette så bryt forholdet!!

Skrevet

Har et råd til deg, kom deg vekk fra mannen. Kan love det blir ikke bedre.

Var akkurat som og høre meg da jeg var samboer for lenge sia. Typen hadde masse inkassosaker, betalte ingen regninger, husleia mange måneder på etter skudd, og bla bla bla. Vel, trodde jeg skulle "redde" han jeg. Fikk ordna opp i rotet jeg på hans vegne. Lova bot og bedring gang etter gang etter gang Neida, han fikk litt for mange sjanser og etter noen år fkk jeg nok. Fant nok en gang inkassosaker og utbetalte regning som han til og med hadde fått penger av meg til og betale. Kom nok en gang med sinnsykt dumme unnskyldninger. Nok var nok, skal du beholde helsa så kom deg vekk sier jeg nok en gang. Du kan ikke redde han og det blir ikke bedre, belive you me...

Skrevet

Det er ting du skriver som tyder på at han trenger profesjonell hjelp når han lar fillebeløp gå til inkasso.

Og det er ikke en jobb du skal påta deg!!

Skrevet

Jeg tenker at det kan være to grunner til at dette skjer:

1. han er lat og gir faen

2. han har psykiske problemer som gjør at det er vanskelig for ham å ta tak i dette

Er det grunn nr. 1 så tror jeg ikke du kan forvente noe særlig forbedring. Det er selvfølgelig lov å prøve: ta en skikkelig samtale, slå neven i bordet og kreve forbedring. Og gå om det ikke skjer.

Er det grunn nr. to kan det fortsatt være litt mer håp, tror jeg. Psykiske problemer er ingen unnskyldning for å ha skakkjørt økonomi, men det er folk som utvikler en slags angst i forhold til egen, personlige økonomi og ikke makter å ta tak i det. Selv bittesmå regninger blir skumle og kan fortone seg som umulige å i det hele tatt se på. Hvis du tror det kan være noe slikt han sliter med, så bør han gå til psykolog - dette er ikke noe som kommer til å gi seg etterhvert. Igjen: slå neven i bordet og krev at han gjør det. Eller gå.

Skrevet

Det er jo verre hvis han er psykisk ustabil enn bare lat? Da vet man jo aldri hva han kan finne på! Mange kvinner drepes hvert år av psykisk ustabile menn faktisk! Så dump han fortere enn kvikt! Han kan være farlig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er jo verre hvis han er psykisk ustabil enn bare lat? Da vet man jo aldri hva han kan finne på! Mange kvinner drepes hvert år av psykisk ustabile menn faktisk! Så dump han fortere enn kvikt! Han kan være farlig.

Ehh... Øve litt på å skille snørr og bart, skal vi? Det er i mine auge stor skilnad på å vere psykisk ustabil som i voldeleg, og psykisk sjuk som i deprimert og midlertidig ute av stand til å halde oversikt i sitt eige liv.

Skrevet

Jeg har levd med en mann som er lik din. I løpet av de 9 årene vi var sammen såg jeg det ikke før vi flyttet fra hverandre. Det var han som hadde kontroll på økonomien og det skulle han aldri hatt. Mangen av regningene stod i mitt navn, blandt annet barnehageregningen. Han hadde vært i møte med ledelsen og hadde fått nedbetalingsplan. Jeg betaler enda på den siden det stod i mitt navn. Jeg tror de som kan bare legge regninger til siden må være syke. Skjønner ikke det er mulig å late som ingenting og man vet jo at de ikke bare forsvinner.

Jeg har nå en kjæreste somjeg trodde virkelig var økonomisk, men sikkert pga jeg er på vakt så har jeg skjønnt at han har like trekk som min eksmann selv om han neppe er like ille og jeg får vondt i magen av tanken på oss to i fremtdien og revuderer hele forholdet om han ikke skjerper seg og skjønner alvoret. Det høres nok brutalt ut, men økonomi er roten til alt vondt.

Min eks slkiter stort idag og blir ikke voksen og jeg er skjele glad for at jeg har min egen økonomi.

Gjest navnelapp
Skrevet

Slike menn må enten under administrasjon eller så må dei forlatast. Fast trekk til ein felles konto som du disponerer til alle faste utgifter, og ingen kredittkort er det som må til.

Gjest Blondie65
Skrevet

NRK avgiften er en av de aller dummeste tingene å la være å betale. De er de eneste i dette vårt land som har lov å ta et purregebyr fra helvete. Dessverre husker jeg ikke nå hva det er - kan det være 500? - siden jeg også er skilt fra en "putt alle regninger i en skuff" person. Det som fra før er en stiv regninger er nå altså plutselig blitt vesentlig dyrere. Bare tull.

Skrevet

Ja, enten trenger han psykisk hjelp, eller så har han bare et utrolig dårlig syn på dette med økonomi, og da må er jeg enig i at du har 2 valg. Gi opp forholdet, eller så må du ha full kontroll på økonomien og få penger fra han for å ta deg av hans andel.

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg blitt kvitt han, du vil aldri klare å endre på han, du vil nok være mamman hans så lenge dere er i lag. Har selv opplevd en slik rotekopp når det gjelder penger, han trodde virkelig at regningene forsvant bare han la de under duken!!! Kom deg vekk fra han det er mitt råd....Lykke til

Skrevet

Samboeren min var sånn, han hadde ikke så mye penger å rutte med, og levde i den tro at han kunne ordne med avdragsordning etter hvert og alt ville ordne seg........................ Han hadde/har gjeld.

En dag stod jeg der og fikk vite at husleia ikke var betalt på 3 måneder, og det var min mors depositum som hun hadde vært så grei å stille opp med.

Jeg var heldig og fikk etterbetalt penger den måneden, og betalte unna hele sulamitten, fly forbanna og klar til å gå ut døra.

MEN han skjærpa seg. Han var ikke LAT, han bare skjønte ikke alvoret. Jeg tok totalkontroll over økonomien og hadde til og med bankkortet hans. Det tok tid før jeg turte å gi det tilbake til han, men den dag i dag så betaler han unna alt og har avdragsavtaler og skaffet seg enda en jobb for å få bedre økonomi. Flink mann :)

Det skal sies at han virkelig gikk inn for det da han skjønte hvor alvorlig det faktisk var. Dessverre er man ikke like heldig om det bare er latskap inne i bildet..

Skrevet

Dette er alvorlig! Etter bruddet med min tidligere samboer, satt jeg igjen med masse inkasso. DET var sure penger å betale. Vi hadde ansvaret for hver vår del av økonomien og siden han tjente godt skulle han ta regninger og jeg ting til husholdningen. Det viste seg at han kastet regningene eller gjemte dem! Det gjorde han også med inkassoer som kom. Et par ganger ble strømmen stengt, men da sa han at arbeidsgiver var treig med lønna. Jeg visste ikke hvor ille det var før vi en dag fant brev fra namsmannen i posten.

Forholdet ble brutt og jeg satt igjen med den inkassoen som var i mitt navn. Jeg betalte i et par år på dette med arbeidsledighetstrygd. Nå var inkassoselskapene utrolige greie med meg. Flere av dem halverte gjelden imot at jeg betalte punktlig hver mnd. Det gjorde jeg selvfølgelig. Det tok lang tid før jeg fikk lån og ikke hadde betalingsanmerkninger.

Nå har jeg full kontroll på økonomien. Det har heldigvis mannen min og. Det var en av kriteriene når jeg traff en ny mann. At han ikke skulle være full av inkasso og ha kontroll på pengene.

Skrevet

Dette er alvorlig! Etter bruddet med min tidligere samboer, satt jeg igjen med masse inkasso. DET var sure penger å betale. Vi hadde ansvaret for hver vår del av økonomien og siden han tjente godt skulle han ta regninger og jeg ting til husholdningen. Det viste seg at han kastet regningene eller gjemte dem! Det gjorde han også med inkassoer som kom. Et par ganger ble strømmen stengt, men da sa han at arbeidsgiver var treig med lønna. Jeg visste ikke hvor ille det var før vi en dag fant brev fra namsmannen i posten.

Forholdet ble brutt og jeg satt igjen med den inkassoen som var i mitt navn. Jeg betalte i et par år på dette med arbeidsledighetstrygd. Nå var inkassoselskapene utrolige greie med meg. Flere av dem halverte gjelden imot at jeg betalte punktlig hver mnd. Det gjorde jeg selvfølgelig. Det tok lang tid før jeg fikk lån og ikke hadde betalingsanmerkninger.

Nå har jeg full kontroll på økonomien. Det har heldigvis mannen min og. Det var en av kriteriene når jeg traff en ny mann. At han ikke skulle være full av inkasso og ha kontroll på pengene.

Dette er akurat som å lese om meg og mannen jeg har barn sammen med og bodde med i nesten 9 år. Jeg var dum og naiv og fant det ikke ut før vi flyttet fra hverandre. Heretter skal jeg aldri la en annen ta ansvar for økonomien. Jeg har nå ny kjæreste og jeg har erfart at han også har flere ganger "glemt" å betale regninger som står i mitt navn og jeg blir uvel av hele greien. Har nok altenne ute og er så brennt at jeg tenker det verste. Kjæresten min skjønner meg, men samtdig unngår han å snakke om det. Denne mnd har jeg betalt 5000 kr i regninger som han ikke hadde betalt. (strøm/internet). Jeg klarer ikke å stole på han. Det er jo snakk om tilitt. Alle kan glemme, men for min del sitter det sterkt i minne det min eks mann gjorde mot meg og jeg kjenner jeg er på kanten til å gi opp dette forholdet for er livredd for å binde meg til enda en mann som ikke har full kontroll på økonomien. Kjener jeg er helt deppa av hele greia :( Du er ikke aleine.

Skrevet

Her må du handle og det raskt. Ikke gi han regningene dine, sørg for at de blir betalt selv. Det siste du trenger er betalingsanmerkninger pga. av hans slums og uansvarlighet.

Vis han noen episoder av Luksusfellen, de ligger gratis på www.tv3play.no

Hjelper ikke dette så bryt forholdet!!

Det tenkte jeg også! :fnise: Det må jo skremme vettet inn i de fleste idioter :)

Skrevet

Din samboer er ikke moden nok til å håndtere økonomien sin. Er han moden nok til å være i et forhold da? Et forhold baserer seg på tillit og gjensidig respekt. Dere har et dysfunksjonelt forhold og kan dere ikke prate sammen om problemene og løse dem, kan det i verste fall ende med at han blir sjalu fordi du klarer alt. I hans øyne blir du da den som bekrefter at han ikke takler livet. Det kan ende med vold fra hans side dessverre, for det er en måte menn gjerne hevder seg på og krever territorium. Det er ikke sikkert det blir så ille, men jeg kan ikke tenke meg å være sammen med en som tror inkasso er noe postmannen er ansvarlig for. Hva hvis dere får barn?

Dette må du prate med han om og forstår han ikke alvoret, må du velge hva som er best på lang sikt. Jeg har ikke verdens beste økonomi, men jeg betaler alltid regninger. Jeg har også vært sammen med en som levde på meg og jeg elsker ikke å betale regninger, hvem gjør det, men får angst hvis jeg utsetter par dager.

Mener ikke være negativ, har par venner som ikke åpnet regninger på par år omtrent. De fikk angst og når de likevel hadde gjeld var det omtrent det samme om de betalte eller ikke. Men de forandret seg og er gode venner å ha når man har en dårlig uke og ikke har lyst å gå i postkassa. Jeg tror det kan være psykiske årsaker bak, men det finnes også parasitter på to bein.

Skrevet

Din samboer er ikke moden nok til å håndtere økonomien sin. Er han moden nok til å være i et forhold da? Et forhold baserer seg på tillit og gjensidig respekt. Dere har et dysfunksjonelt forhold og kan dere ikke prate sammen om problemene og løse dem, kan det i verste fall ende med at han blir sjalu fordi du klarer alt. I hans øyne blir du da den som bekrefter at han ikke takler livet. Det kan ende med vold fra hans side dessverre, for det er en måte menn gjerne hevder seg på og krever territorium. Det er ikke sikkert det blir så ille, men jeg kan ikke tenke meg å være sammen med en som tror inkasso er noe postmannen er ansvarlig for. Hva hvis dere får barn?

Dette må du prate med han om og forstår han ikke alvoret, må du velge hva som er best på lang sikt. Jeg har ikke verdens beste økonomi, men jeg betaler alltid regninger. Jeg har også vært sammen med en som levde på meg og jeg elsker ikke å betale regninger, hvem gjør det, men får angst hvis jeg utsetter par dager.

Mener ikke være negativ, har par venner som ikke åpnet regninger på par år omtrent. De fikk angst og når de likevel hadde gjeld var det omtrent det samme om de betalte eller ikke. Men de forandret seg og er gode venner å ha når man har en dårlig uke og ikke har lyst å gå i postkassa. Jeg tror det kan være psykiske årsaker bak, men det finnes også parasitter på to bein.

Hvorfor i all verden påstår du at han "dessverre kan bli voldelig" mot kjæresten sin bare fordi han er mann og svært dårlig med økonomi? Drøyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...