Gå til innhold

tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i huset som nå er 16 og nettopp har startet på videregående. Nå har vi en debatt gående om innetider og overnattinger. Dette gjelder helg, ikke hverdag.

Tenåringen mener jeg er en komplett urimelig mor ("du ødelegger mitt sosiale liv") fordi jeg ikke syns det er greit at h*n drar fra storbyen lørdag kveld, for å overnatte hos noen jeg overhode ikke kjenner og som bor på en helt annen kant enn oss. Denne planen ble presentert på følgende måte "Vi har avtalt at vi skal.....". Min reaksjon på det er at sånne planer SKAL diskuteres og avklares med meg først - det nytter ikke å gi meg et fait accompli og bruke "vi har planlagt" som pressmiddel for å få lov til ting.

H*n får ikke lov til den ovennevte planen, men jeg har sagt at h*n kan dra fra byen til et gitt tidspunkt (senere enn jeg egentlig syns), og at jeg kan hente på nærmeste småsted (går dårlig med transport ut til oss så sent).

Spørsmålet er egentlig da - er jeg urimelig? burde jeg bare si ja og ha til alle tenåringens sosials planer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en i huset som nå er 16 og nettopp har startet på videregående. Nå har vi en debatt gående om innetider og overnattinger. Dette gjelder helg, ikke hverdag.

Tenåringen mener jeg er en komplett urimelig mor ("du ødelegger mitt sosiale liv") fordi jeg ikke syns det er greit at h*n drar fra storbyen lørdag kveld, for å overnatte hos noen jeg overhode ikke kjenner og som bor på en helt annen kant enn oss. Denne planen ble presentert på følgende måte "Vi har avtalt at vi skal.....". Min reaksjon på det er at sånne planer SKAL diskuteres og avklares med meg først - det nytter ikke å gi meg et fait accompli og bruke "vi har planlagt" som pressmiddel for å få lov til ting.

H*n får ikke lov til den ovennevte planen, men jeg har sagt at h*n kan dra fra byen til et gitt tidspunkt (senere enn jeg egentlig syns), og at jeg kan hente på nærmeste småsted (går dårlig med transport ut til oss så sent).

Spørsmålet er egentlig da - er jeg urimelig? burde jeg bare si ja og ha til alle tenåringens sosials planer?

Syns det hørtes helt flott ut! :tommel:

Jeg ville gjort akkurat det samme dersom jeg hadde en god dag. ;)

Tror nok at tenåringen egentlig synes det er greit også, men de prøver seg jo til de grader!! Blir skikkelig fornærmet og dette med "alle andre får", som gjør at man begynner å tvilke på seg selv..

Men du holdt hodet kaldt, inngikk et kompremiss som gjorde at han kunne delta, og ble hentet. Helt topp!!! :)

Skrevet

Vil bare tilføye at jeg vet om mange som har firt på reglene som de i utgangspunktet aldri skulle tillatt tidligere når den tid kom.. i 16-17-års alderen.

Eks: 16-åringen får overnatte hos kjæresten i steden for å ta transport hjem sent på kvelden om helgene når mor ikke kan hente.

17-åringer som får dra til syden det året de fyller 18. osv..

Det er en alder der man plutselig befinner seg å måtte velge mellom pest og kolera i enkelte situasjoner.

Skrevet

Takk for støtte. "alle andre...." joda, har hørt den noen ganger. Ikke noe argument jeg akkurat faller for, samtidig som jeg verken ønsker å være den kjipeste mora, eller den som tillater alt.

Jeg syns faktisk dette er en vanskelig alder, fordi h*n MÅ jo etterhvert bestemme mer selv. Samtidig er de fortsatt unge og trenger veiledning....

fint å høre flere synspunkter

Skrevet

Jeg praktiserer at jeg alltid vil snakke med foreldrene der han har tenkt å oppholde seg, for å få en bekreftelse på at de faktisk skal være der, at det er greit, og når de skal skyfles ut igjen så jeg kan hente. Og spesielt hvis jeg ikke kjenner vennene han skal være hos. Sure miner hver gang, men en liten oppklaringsrunde med tenåringen hvor jeg forklarer hvorfor heiser opp geipen littegranne.

Skrevet

Har ikke barn selv og det er bare 6 år siden jeg selv flyttet ut, så jeg har kanskje ingen rett til å uttale meg, men jeg synser litt alikevell.

Synes mange foreldre virker som de ikke forklarer hvorfor "barna" må være hjemme til en viss tid. Det er jo ikke noe de sier for å være kjipe, det er jo oftest fordi det er farlig ute, de er bekymret ol. Vil tro de fleste tenåringer forstår slikt hvis det blir forklart på en ordentlig måte.

Min mamma er en sånn som engster seg veldig, hun får ikke sove fordi hun bekymret seg for ting. Vi hadde regler om at man ikke kunne komme hjem veldig sent, for da fikk jo ikke mamma sove. Dessuten måtte man vekke henne når man kom hjem for å si ifra at man var hjemme. Fikk aldri inntrykk av at det var fordi hun ville sjekke om vi hadde drukket alkohol, tvert imot, hun merket sikkert at vi hadde drukket, men det ble aldri nevnt, det eneste viktige er tross alt at vi var kommet trygt hjem.

Samme måte godtok jeg at jeg ikke fikk reise til Syden når "alle andre" reiste. Man er jo glad i foreldrene sine, vil jo ikke at de skal ha det vondt. Kan aldri huske at vi hadde noen klangler om innetider (diskusjoner, kanskje), selv med 3 søsken som alle liker å feste.

Bare noen tanker... :)

Skrevet

Virreliten: tenker også som deg at dersom det skulle vært aktuelt med overnatting så ville jeg snakket med foreldrene til den det gjelder. Jeg er dessverre i den situasjonen at jeg ikke kjenner noe særlig til tenåringens venner, så en slik løsning er nok påkrevd.

Anonym bruker: takk for tankene dine. Veldig fint med innspill fra "andre siden" og!

Joda, jeg prøver jo å forklare hvorfor - men blir gjerne møtt med "jamen, jeg er jo 16, og må få bestemme selv". Og der er vi vel litt uenige, jeg og 16-åringen.....

og det er vel noe av det jeg gjerne skulle sett flere innspill på - HVA er det faktisk rimelig at 16-åringen bestemmer selv av sosiale ting?

Skrevet

Dette kommer jo helt an på hvordan du har oppdratt 16-åringen. Vår 16 åring får styre sånt temmelig mye selv fordi han er oppdratt til å være selvstendig og fornuftig. Han ringer likevel hjem og spør om det er greit å overnatte hos venner i Oslo f.eks, men dette er mennesker vi ikke kjenner og aldri har møtt siden vi bor et godt stykke utenfor byen.

Nå er det ikke fest og drikking osv vår 16 åring drar inn til byen for, men er sammen med venner med helt andre interesser. Vår 16-åring går også andreåret på videregående siden han går et år over sitt årstrinn, men han fikk også lov til slike ting forrige skoleår.

Skrevet

Dette kommer jo helt an på hvordan du har oppdratt 16-åringen.

hva mener du med det? Hadde vært fint med en udypning - fordi det der skjønte jeg ikke helt.

Skrevet

hva mener du med det? Hadde vært fint med en udypning - fordi det der skjønte jeg ikke helt.

Som jeg sier i forrige innlegg er det jo ikke noe problem for en 16 åring å styre innetider, overnattinger osv hvis han er oppdratt til å være fornuftig og selvstendig. Mangler han derimot oppdragelse slik at han er en total vimsekopp som er vant til at andre ordner opp for han om noe skjer og lar seg lede av "venner" til å drive gatelangs uten mål og mening, drikke seg full, drive med hærverk osv så kan han jo selvfølgelig ikke få frie tøyler på den måten.

Skrevet

Som jeg sier i forrige innlegg er det jo ikke noe problem for en 16 åring å styre innetider, overnattinger osv hvis han er oppdratt til å være fornuftig og selvstendig. Mangler han derimot oppdragelse slik at han er en total vimsekopp som er vant til at andre ordner opp for han om noe skjer og lar seg lede av "venner" til å drive gatelangs uten mål og mening, drikke seg full, drive med hærverk osv så kan han jo selvfølgelig ikke få frie tøyler på den måten.

Det er det dummeste.

Så du gir 16-åringen frie tøyer fordi han eller hun ikke har funnet på noe tull hittil?

Min barn ble nøye fulgt opp i den alderen til tross for at jeg ikke hadde noen spesiell grunn til å ikke stole på dem. Derimot så husket jeg veldig godt hva jeg gjorde selv i den alderen - hvilket ikke mine foreldre hadde den fjerneste anelse om.

Som foreldre har du et ansvar for å passe på barna - enten de er 4 eller 16. Det er jo ofte pga ungdom med frie tøyler andres unger havner i trøbbel. Hvis alle foreldre hadde fulgt opp ungene sine, fulgt med hvor de vanker, hvem de vanker med, hentet dem etter fester og byturer så er jeg sikker på at mye av ungdomsproblemene hadde vært unngått.

Skrevet

Det er det dummeste.

Så du gir 16-åringen frie tøyer fordi han eller hun ikke har funnet på noe tull hittil?

Min barn ble nøye fulgt opp i den alderen til tross for at jeg ikke hadde noen spesiell grunn til å ikke stole på dem. Derimot så husket jeg veldig godt hva jeg gjorde selv i den alderen - hvilket ikke mine foreldre hadde den fjerneste anelse om.

Som foreldre har du et ansvar for å passe på barna - enten de er 4 eller 16. Det er jo ofte pga ungdom med frie tøyler andres unger havner i trøbbel. Hvis alle foreldre hadde fulgt opp ungene sine, fulgt med hvor de vanker, hvem de vanker med, hentet dem etter fester og byturer så er jeg sikker på at mye av ungdomsproblemene hadde vært unngått.

Så fordi DU fant på mye tull da du var tenåring så skal JEG "fotfølge" mine fornuftige barn?

Skrevet

Hvis du har barn som er veldig selvstendige og fornuftige, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal holde dem tilbake. Men det skal sies at de fleste 16 åringer er ikke fornuftige, uansett om dem selv og foreldrene tror/skulle ønske det.

Skrevet

Jeg mener selvsagt at jeg har oppdratt min 16-åring til å være fornuftig - og det har ikke vært noe tull med drikking og sånt hittil.

Det betyr dog ikke at jeg tror at 16-åringen er i stand til å alltid å ta de rette valgene - min erfaring er jo nettopp at veiledning fortsatt er nødvendig. Selv om mye av oppdragelsen selvsagt er gjort når ungen er 16, så er de fortsatt under utvikling.

Og da kommer det med grenser inn - personlig syns jeg faktisk ikke noe om 16-åringer som får lov til "alt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...