AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg har lønn etter tariffavtale, går opp i lønn etter 2 år i jobben, arbeidstaker har selvc ansvar for å melde fra om lønnsopprykk. Jeg glemte å gi beskjed, slik at det er gått noen måneder nå hvor jeg egentlig har fått for lite i lønn. Arb.giver har nå plassert meg i et høyere lønnstrinn, men vil ikke etterbetale lønn for de månedene som er gått. Har arbeidsgiver virkelig rett til å nekte å etterbetale lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 8. september 2010 #2 Del Skrevet 8. september 2010 Det var da en merkelig ordning. Vanskelig å svare deg uten link/hjemmel til den aktuelle avtalen og bestemmelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #3 Del Skrevet 8. september 2010 Etter hva jeg skjønner, er det foreldelsesloven som dekker også lønnskrav. I så tilfelle er ikke lønnskravet ditt foreldet før etter 3 år. Håper de har orden på andre ting i bedriften din, det er få ting som gjør ansatte mer frustrerte enn krøll med lønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #4 Del Skrevet 8. september 2010 jeg fikk vite nå av min sjef at vi gikk opp i April, og at vi nå får etterbetaling disse månedene. Dette skal skje automatisk sa han. Så jeg er veldig fornøyd med det. (vi følger ikke tariff) men i den forrige jobben hvor vi hadde tarifflønn så fikk jeg ikke etterbetaling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #5 Del Skrevet 10. september 2010 Det var da en merkelig ordning. Vanskelig å svare deg uten link/hjemmel til den aktuelle avtalen og bestemmelsen. TS Jeg har ikke fått noen slik referanse fra arbeidsgiver, kun en kort mail om at det ikke er anledning til å tilbakedatere melding om lønnsopprykk. Og om det nå står en slik regel et sted, så bør de vel opplyse arbeidstaker om denne bestemmelsen? Bør jeg be om å få en kopi av regelverket som arbeidsgiver legger til grunn? Har jeg rett på det? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 10. september 2010 #6 Del Skrevet 10. september 2010 Dette høres litt pussig ut. Da jeg gikk opp i lønn (med tilbakevirkende kraft) fikk jeg etterbetalt lønnen og dette ble ordnet av lønningskontoret. Jeg måtte aldri gjøre noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2010 #7 Del Skrevet 10. september 2010 Bør jeg be om å få en kopi av regelverket som arbeidsgiver legger til grunn? Har jeg rett på det? Ja få en kopi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 11. september 2010 #8 Del Skrevet 11. september 2010 TS Jeg har ikke fått noen slik referanse fra arbeidsgiver, kun en kort mail om at det ikke er anledning til å tilbakedatere melding om lønnsopprykk. Og om det nå står en slik regel et sted, så bør de vel opplyse arbeidstaker om denne bestemmelsen? Bør jeg be om å få en kopi av regelverket som arbeidsgiver legger til grunn? Har jeg rett på det? TS Ja, gjør det. Enten så har dere helt individuell lønnsdannelse, og både sum og virkningstidspunkt avtales direkte med arbeidsgiver - eller så er det tariffavtalen og alle dens regler som gjelder. Det kan vel også tenkes en mellomting der de følger kronebeløpene i en avtale, men likevel ikke er part i tariffavtalen - da er det også opp til avtale mellom partene hva som blir virkningstidspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #9 Del Skrevet 12. september 2010 Ja, gjør det. Enten så har dere helt individuell lønnsdannelse, og både sum og virkningstidspunkt avtales direkte med arbeidsgiver - eller så er det tariffavtalen og alle dens regler som gjelder. Det kan vel også tenkes en mellomting der de følger kronebeløpene i en avtale, men likevel ikke er part i tariffavtalen - da er det også opp til avtale mellom partene hva som blir virkningstidspunktet. TS Skal be om en kopi av regelverket på mandag. Det står vel antageligvis et sted der at arbeidstaker er selv ansvarlig for å melde fra om lønnsopprykk. Spørsmålet er om det står at det ikke har tilbakevirkende kraft dersom man er for sen til å melde fra. Hvis det ikke står eksplisitt, så er det vel en vurderingssak om man velger å tilbakebetale eller ikke? Kan arbeidsgiver bare sånn ut av det blå bestemme seg for en tolkning slik det passer arbeidsgiver? Det er ikke mange måneder og ikke store beløpet det er snakk om (og jeg hadde også en god grunn til å glemme å varsle). TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå