Gå til innhold

Hormonspiral eller den "gode gamle"?

Lilly

Anbefalte innlegg

Har planer om å få satt inn spiral, men er litt usikker på om jeg skal velge hormonspiral eller om jeg skal satse på den "gode(?) gamle".

Setter stor pris på om noen av dere som har erfaringer kan dele dem med meg.

Det er fristende med hormonspiral med tanke på mensen, men på den annen side så er det jo greit å unngå hormonene også.

Har fått beskjed om at hormonspiral oftest anbefales for dem som har sterke blødninger og menssmerter. Jeg er ikke plaget med hverken det ene eller det andre og kan dermed velge helt uten tanke på slikt.

Regner med at spørsmålet har vært diskutert tidligere, men fant ikke noen av de trådene. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei Lilly!

Jeg har hormonspiral i dag, og har hatt den i ca fire år. Tidligere har jeg hatt vanlig kobberspiral, brukt p-piller og en periode latt gubben "ha ansvaret for" prevensjonen.

• I utgangspunktet har jeg store blødninger og sterke menssmerter, samt hormonelle migreneanfall og en solid dose PMS.

Da jeg brukte piller gikk jeg opp i vekt, og hadde humørsvingninger de luxe. Blødningene ble mindre, men ikke smertene.

Da jeg brukte kobberspiral fikk jeg sterkere blødninger og smerter enn vanlig, PMS som før.

Med hormonspiral (Levonova) slipper jeg alt dette, nesten.

• Jeg er ikke plaget av PMS. Dette merker både jeg og de som lever sammen med meg.

Hormondosen i spiralen er mye mindre enn i pillene fordi den virker lokalt. Dermed sliter jeg mindre med vekta.

Jeg har ikke eggløsning, og dermed heller ikke PMS.

Jeg slipper mensen helt (nesten) og har dermed fått hjelp for smerter og blødninger som tildigere satte meg helt ut av spill.

Men migrene sliter jeg fortsatt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal få satt inn hormonspiral jeg, at du ikke blør noe særlig nå kan du jo være glad for. Men får du satt inn en vanlig spiral kan du bli plaget med sterke og lange blødninger.

Tenk i allefall på hva du da vil spare på bind/tamponger med å få hormonspiral kontra kopperspiral.

Vel valget er iallefall ditt til slutt, du får ha lykke til.

Ps. har hormonspiral selv og er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Etter å ha fått hjelp fra øyne som faktisk ser :wink: fikk jeg også lest gamle tråder om temaet.

Det blir nok hormonspiral her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere for å bli gravid på vanlig spiral.Hormonspiralen er mer sikker.Var kjempefornøyd da jeg hadde den. Ingen utlegg på bind og tamponger-bare et truseinnlegg i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal fjerne kobberspiralen min i morgen.. Den legetimen har jeg ventet veldig på.. Har bare hatt spiralen siden påske, men vært plaget av så mye rart. Nesten konstant vondt i magen, enorme blødninger og mensen i 10 dager. Det skal bli så digg å få den fjernet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...