AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Jeg har barn i barnehage og barneskole. Begge stedene har jeg fått vite mange detaljer om andre barn, både i forbindelse med foreldremøte og levering/henting. Jeg vet f.eks hvilke barn i barnehagen som har tilsvarende allergier som mitt barn, jeg har fått vite at det ene barnet har skilte foreldre og at pappaen bor i Bergen. På skolen har jeg fått vite at to barn i klassen til barnet mitt utpeker seg negativt sett, og at de arbeider med å rette opp dette. Det går spesielt på det sosiale. Læreren spekulerte også i grunner til at ting er som de er med disse barna, og mente at det kanskje hadde med litt slakke hjemmeforhold å gjøre. Nå har jeg opplevd slike ting i forskjellige barnehager, og med forskjelige lærere. Selv er jeg sykepleier, og taushetsplikten er for meg ufravikelig. Er det jeg skriver om fra barnehage og skole den gjengse oppfatning av taushetsplikt? Er det veldig mye mindre strengt her, enn i helsevesenet? Hvordan har dere opplevd dette?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Jeg har barn i barnehage og barneskole. Begge stedene har jeg fått vite mange detaljer om andre barn, både i forbindelse med foreldremøte og levering/henting. Jeg vet f.eks hvilke barn i barnehagen som har tilsvarende allergier som mitt barn, jeg har fått vite at det ene barnet har skilte foreldre og at pappaen bor i Bergen. På skolen har jeg fått vite at to barn i klassen til barnet mitt utpeker seg negativt sett, og at de arbeider med å rette opp dette. Det går spesielt på det sosiale. Læreren spekulerte også i grunner til at ting er som de er med disse barna, og mente at det kanskje hadde med litt slakke hjemmeforhold å gjøre. Nå har jeg opplevd slike ting i forskjellige barnehager, og med forskjelige lærere. Selv er jeg sykepleier, og taushetsplikten er for meg ufravikelig. Er det jeg skriver om fra barnehage og skole den gjengse oppfatning av taushetsplikt? Er det veldig mye mindre strengt her, enn i helsevesenet? Hvordan har dere opplevd dette? Jeg har opplevd det samme, en eldre barnehagedame som fortalte om alle de forskjellige ungenes familieforhold, til alle som gadd å høre på. Virket som det var for å gjøre seg selv interessant. Jeg har iallfall hverken tid eller interesse av å høre om hvem av foreldrene som er skilte, hvem som ligger med alle, hvilke barn som har bæsjet på seg og hvilke som ikke fokuserer under samlingsstundene... Skulle jo tro det var ulovlig å fortelle om slike anliggender?
FangeLiv Skrevet 9. september 2010 #3 Skrevet 9. september 2010 Dette er svært alvorlig og de ansatte som holder på slik gjør skam på hele sin yrkesgruppe. Moren til min stesønn opplevde det samme, hun fikk mye informasjon om andre unger ADHDdiagnoser osv. Hun leverte en skarp klage, og læreren ble omplassert.
meta2 Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Snakker ikke om barn dersom andre voksne/barn er i nærheten.
Lassie Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Dette er svært alvorlig og de ansatte som holder på slik gjør skam på hele sin yrkesgruppe. Signerer! Hadde jeg hørt noen av mine kolleger (bhg) snakke slik hadde de virkelig fått høre det, og jeg hadde faktisk tatt det videre til ledelsen om det ikke bare var en engangsglipp. Og det ser jeg jo at dine eksempler ikke er. Dette er absolutt brudd på tausetsplikten!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #6 Skrevet 11. september 2010 Herregud? Jeg hadde personlig spurt henne om ikke denne informasjonen faktisk var konfidensiell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå