AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Med fare for å høres kynisk ut skriver jeg dette her for å lufte litt dilemma, og få litt innspill til å eventuelt måtte velge. Jeg VET at dette er egoistisk, men uansett hvor egoistisk og kynisk det er så er dette mitt liv, og jeg syns dette er litt vanskelig. Det har seg slik at min bestemor nå ligger for døden. Hun er svært gammel, og er ikke syk eller noe slikt. Bare svak. De som er med henne sier at hun nå kommer til å sovne inn i løpet av kanskje 1-2 dager. Jeg bor langt unna, og må ta to flyreiser for å komme hjem. Neste helg skal jeg være med på å avholde ett kurs. Dette kurset går over hele helga, og jeg har vært en av hovudarrangørene. Har jobbet med kurset i 4-5 måneder, og jeg har gledet meg mer enn en unge gleder seg til jul i lang tid nå. Jeg skal treffe venner, og jeg skal få gjennomføre noe jeg har jobbet for. Dette kommer også i en periode der jeg har vært ganske deprimert (sliter med depressive perioder), jobber hardt med skolearbeid, og ja. Jeg har sett på dette som en veldig fin avbrekk og pause for å lade litt opp til en hard periode med skole. Min bestemor er ikke død enda, men det er såpass sikkert at jeg kan si at det nok blir begravelse en eller annen gang i løpet av midten til slutten av neste uke. Jeg må si at jeg er ikke særlig trist egentlig. Dette kom riktignok litt brått, men hun er gammel, hun dør ikke av sykdom men av alderdom, og for meg er føles dette veldig naturlig. Jeg er selvfølgelig vemodig og tenker mye på det, men det er på en måte slik det er. Hun er klar for å forlate oss, og kanskje hun til og med ser frem til det? Hva om begravelsen vil bli holdt på lørdag? Jeg sitter og kjenner det på meg at det helt sikkert blir på lørdag. Alle barnebarna er tilreisende, og de tenker sikkert slik at helga er ideel da vi kan bli hele helgen når vi først er der. Men da vil jeg ikke ha mulighet til å reise på kurset mitt som jeg har sett slik frem til i lang tid nå. Det er fryktelig egoistisk av meg, og jeg har dårlig samvittighet for at jeg tenker på det, men jeg klarer ikke helt å la være. Hvordan prioriterer jeg? Kurset betyr så mye for meg både erfaringsmessig og sosialt. Det er liksom dette jeg ser frem til i høst. Men jeg kan ikke la være å reise i begravelsen til den eneste besteforeldren jeg har hatt i livet mitt. Om noen sier at man ikke har lov til å holde begravelser på lørdager så blir jeg veldig, veldig glad fordi da slipper jeg å velge. Jeg mener f.eks at om begravelsen blir holdt på fredag så er det greit om jeg tar ett seint fly tilbake (her snakker vi 6-7 tiden på kvelden). Jeg vet jo egentlig innerst inne hva jeg kommer til å velge... Det er bare så dumt. Huff...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Jeg er nesten helt sikker på at begravelser ikke blir holdt på lør- og søndager.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Har aldri hørt om noen som holder begravelse på en lørdag. Presten skal jo ha helg han og... så rart det høres ut. Og folka på begravelsesbyrået. Dessuten er lørdag en dag folk bruker til hyggelige ting vanligvis. Dermed tror jeg det er den ene dagen de unngår.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Vil du i begravelsen eller går du bare fordi "begravelser er noe man går i", hvis du skjønner? Se for deg noen år inn i fremtiden, kanskje fem år. Hva tror du at du vil få mest bruk for, kurset eller begravelsen? Alt man gjør er vel egentlig egoistisk, men noen ganger er det greit, andre ganger ikke. Så her ville jeg personlig tatt det som var best for meg om jeg var i dine sko.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Vil du i begravelsen eller går du bare fordi "begravelser er noe man går i", hvis du skjønner? Se for deg noen år inn i fremtiden, kanskje fem år. Hva tror du at du vil få mest bruk for, kurset eller begravelsen? Alt man gjør er vel egentlig egoistisk, men noen ganger er det greit, andre ganger ikke. Så her ville jeg personlig tatt det som var best for meg om jeg var i dine sko. Selvfølgelig har hun mest bruk for kurset om fem år! For graven vil ligge der i 20 år! Og gamlemor merker nok ikke om hun kommer noen dager senere og legger ned krans!
juliane Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Har aldri hørt om en begravelse en lørdag! Skjønner forresten godt situasjonen din, selv måtte jeg nesten avlyse en ferie for å reise i begravelse til min bestemor. Heldigvis var presten fleksibel og utsatte begravelsen en dag, så da rakk jeg hjem igjen. Hadde selvfølgelig valgt begravelse fremfor ferie, og følte meg egoistisk som i det hele tatt tenkte på det da bestemor lå for døden, men ferien var sårt tiltrengt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Jeg føler jeg blir utrolig lettet når jeg hører folk stille seg uforstående til at begravelsen kan bli holdt på lørdag. Jeg vet at dersom jeg må velge så kommer jeg til å velge begravelsen. Ikke fordi jeg har behov for det, men fordi jeg kommer til å bli halshugd av familien min om jeg reiser på ett "dumt kurs" framfor å si farvell til min bestemor. Sett framover så vil kurset gi meg stort utbytte. Men samtidig er det jo snakk om siste farvell med den ene bestemore jeg har hatt... Tror dere at familien min vil presse på å få avholdt begravelsen på lørdag nettopp på grunn av tilreisende slekt? Jeg tok det opp med min søster, og hun sa aldri noe lignende "Gjør det du tror er best" etc, men tok det som en selvfølge at jeg kom i begravelsen. Nå sitter jeg her med så utrolig dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt TENKER på å velge noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Da tror jeg de må stille med overtidsbetaling til presten selv faktisk. Det viktigste for deg må vel være forholdet du har hatt til din bestemor mens hun levde! Å stille opp i begravelse gjør du ikke for henne, men for familien... Og da syens jeg det er lov å prioritere vekk. Besta er borte. Du har alle minnene med deg. Du kan sørge så lenge du vil når du føler deg klar for det. Altfor mange tåpelige konvensjoner i slikt. Som kun er til for å kunne erklære andre som dårlige mennesker og seg selv som skinnhellig!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Da tror jeg de må stille med overtidsbetaling til presten selv faktisk. Og de ansatte i begravelsesbyrået. Alle begravelser jeg har vært i har vært på ukedager. Ring et begravelsesbyrå og spør i morgen, så får du klart svar!
Fluffe Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Begravelse på en lørdag? Neppe.Da pleier som regel kirken å bli brukt til bryllup
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 Nå sitter jeg her med så utrolig dårlig samvittighet for at jeg i det hele tatt TENKER på å velge noe annet. Du vil nok tenke annerledes på det når hun faktisk er død. Det er jo først da du trenger å ta stilling til om du skal gå eller ikke. Jeg har jobbet på sykehjem og det kan ta mye lengre tid enn det man tror før gamle dør. Husker flere ganger hvor vi ringte de pårørende og sa at nå er det snart slutt, og så levde vedkommende i ukesvis etterpå.
Heidipia Skrevet 8. september 2010 #12 Skrevet 8. september 2010 Har aldri hørt om at noen har hatt begravelse på en lørdag. Tviler sterkt på at man kan trumfe igjennom det hos presten. Det holdes også sjeldent begravelser på mandager, da dette er en fri dag for prestene.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #13 Skrevet 8. september 2010 TS her. Jeg ønsker jo ikke å rettferdiggjøre egoet mitt, men jeg bare mener at så lenge jeg har minnene og ikke føler at jeg trenger å si farvell for min egen del så bør jeg kunne få velge litt annerledes. Hadde det ikke vært noe kurs hadde det vært enkelt. Det eneste, og virkelig det eneste utenom samvittigheten ovenfor bestemor, som gjør at jeg veier mest mot begravelsen er at familien min er veldig dømmende. Da snakker jeg VELDIG. Her er det jantelov som gjelder i noen tilfeller, og jeg er den minste i søskenflokken. De mener at jeg oppfører meg veslevoksent og bedrevitende hver gang jeg velger å ha egne meninger, egne ideer, prøver å komme med råd eller trøst når noen har noe de sliter med. Jeg vil ikke at noe slikt skal gjøre at vi ikke kommer overrens. Jeg er 20 forresten, bare så det er sagt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #14 Skrevet 8. september 2010 Begravelse på en lørdag? Neppe.Da pleier som regel kirken å bli brukt til bryllup Det kan jo være i et kapell at begravelsen blir holdt. Men trolig ikke på en lørdag.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #15 Skrevet 8. september 2010 TS. Igjen. Men, som de fleste sier, blir begravelsen holdt en ukedag så er jo saken enkel.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #16 Skrevet 8. september 2010 "Du vet ikke hva du har mistet ,før du mister det" er det ett ordtak som heter
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #17 Skrevet 8. september 2010 "Du vet ikke hva du har mistet ,før du mister det" er det ett ordtak som heter Så er det strengt talt ikke det dette handler om heller. Du vet ingenting om historien mellom meg og min bestemor. Men når det er sagt så kan det godt hende jeg ser annerledes på det etter at hun har sovnet inn.
ludo Skrevet 8. september 2010 #18 Skrevet 8. september 2010 Det er mest vanlig med begravelser på ukedager,men det er også noen på lørdag,men det foregår i såkalte seremonirom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå