Gå til innhold

Opprette DA/eget plateselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen har no tips, jeg trenger all hjelp jeg kan få!

Jeg og ei vennine har lagd musikk i noen år nå og har lyst til å satse ordentlig.

Da trenger vi å opprette et DA (delt ansvar) så vi kan lage eget plateselskap/ føre økonomien vår via dette DA-et.

MEN, har noen her inne startet et DA? Jeg lurer på følgende:

-Hvordan registrerer man dette online? (Har hørt noe om at det blir billigere enn å sende via post.)

-Vi kommer mest til å gå i minus, så hva må man registrere av inntekter og hvor sendes det?

- Er det slik at man slipper no avgifter siden dette går under kultur?

Har også lest noe om at brønnøysund krever innlevering av momsavregning annenhver måned uten å tilby stor hjelp til utfylling - Hvordan foregår dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dere registrerer firmaet deres (DA) via Altinn.

Et DA er pliktig å føre regnskap, men det skal ikke sendes inn noe sted. Men dere må føre det skikkelig (enten er dere i stand til å gjøre det selv, eller så må en regnskapsfører håndtere det). Med mindre dere oppnår en omsetning (merk: omsetning, ikke overskudd!) på mer enn 5 mill trenger dere heller ikke revisor.

Momsreglene er jeg ikke helt stø på. Men hvis dere skal produsere og selge musikk, tviler jeg på at det er fritatt for mva. Dette kan dere sjekke hos skatteetaten. Dersom dere ikke er fritatt for mva, blir dere momspliktige når dere når en omsetning på 50000 i løpet av 12 måneder (merk: omsetning, ikke overskudd, og at det er 12 måneder, ikke kalenderår).

Er dere momspliktige, må dere avregne momsen 6 ganger i året. Det vil si at dere må fylle ut omsetningsoppgave som viser inngående og utgående mva, og innbetale differansen mellom utgående og inngående. Er dere ikke stø på dette, er en regnskapsfører veien å gå. Det kan bli kostbart å rote til skatter og avgifter som staten har krav på...

Forøvrig bør dere lese litt om forskjellige organisasjonsformer. Alle har sine fordeler og bakdeler, og et DA er ikke noe unntak der.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei

Dere registrerer firmaet deres (DA) via Altinn.

Et DA er pliktig å føre regnskap, men det skal ikke sendes inn noe sted. Men dere må føre det skikkelig (enten er dere i stand til å gjøre det selv, eller så må en regnskapsfører håndtere det). Med mindre dere oppnår en omsetning (merk: omsetning, ikke overskudd!) på mer enn 5 mill trenger dere heller ikke revisor.

Momsreglene er jeg ikke helt stø på. Men hvis dere skal produsere og selge musikk, tviler jeg på at det er fritatt for mva. Dette kan dere sjekke hos skatteetaten. Dersom dere ikke er fritatt for mva, blir dere momspliktige når dere når en omsetning på 50000 i løpet av 12 måneder (merk: omsetning, ikke overskudd, og at det er 12 måneder, ikke kalenderår).

Er dere momspliktige, må dere avregne momsen 6 ganger i året. Det vil si at dere må fylle ut omsetningsoppgave som viser inngående og utgående mva, og innbetale differansen mellom utgående og inngående. Er dere ikke stø på dette, er en regnskapsfører veien å gå. Det kan bli kostbart å rote til skatter og avgifter som staten har krav på...

Forøvrig bør dere lese litt om forskjellige organisasjonsformer. Alle har sine fordeler og bakdeler, og et DA er ikke noe unntak der.

Å tusen takk! Nå skjønner jeg en del mer:)

Eneste jeg er veldig blank på er hvordan man får registrert ett DA via altinn, altså hvor man fyller ut skjema og sender inn. Håper noen kan guide meg litt ;)

Skrevet

Å tusen takk! Nå skjønner jeg en del mer:)

Eneste jeg er veldig blank på er hvordan man får registrert ett DA via altinn, altså hvor man fyller ut skjema og sender inn. Håper noen kan guide meg litt ;)

Gå inn på brreg.no, der står det en del om etablering av firma, og det er link til elektronisk registrering. Du kommer da direkte til samordnet registermelding i altinn.

Jeg tror skatteetaten tilbyr kurs for nyregistrerte, men jeg er usikker på om det gjelder deltakerliknet selskap eller om det kun er for enkeltpersonforetak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...