Gå til innhold

Økonomi som utenlandsstudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har studert i utenlandet, hele bacheloren. Hvordan var det med økonomien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får samme støtten som du får i Norge + litt reisestipend.

Hvordan man stiller økonomisk kommer veldig an på land og studie. Man må ofte betale mye i skolepenger som utlending (noe av dette vil dekkes av lånekassen, om de har godkjent lærestedet, men langt i fra alt). Levekostnader er umulig å si noe generelt om.

Jeg har studert i et "billig" land, og levde veldig godt på studielånet der. Skolen var dyyr, men det vil jeg jo ikke merke noe til før jeg skal betale tilbake for kalaset. :sukk:

Nå studerer jeg i et land med et prisnivå som er likt Norge, og antar jeg har ca. de samme økonomiske forutsetningene og nordmenn i Norge.

En ting til: det er ofte vanskeligere å skaffe seg en ekstrainntekt, deltidsjobb, utenlands, pga. språk etc.

Skrevet

...forutsetningene som nordmenn i Norge, skulle det stå.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg har aldri hatt så bra økonomi som da jeg studerte i England faktisk. Jeg betale ca kr 80.000 i året i skolepenger men med lån/stipend fra lånekassen levde jeg som en konge. Jeg bodde i nord og der er det billigere å bo/leve. Og da hadde jeg råd til å dra ut på byen hver dag, shoppe, reise +++

Burde kanskje spart litt av studielånet men det var verdt hver eneste krone for jeg hadde det så utrolig gøy :)

Det samme sa venninna mi som studerte i Australia, hun levde virkelig bra da hun studerte der..

Skrevet

Jeg har aldri hatt så bra økonomi som da jeg studerte i England faktisk. Jeg betale ca kr 80.000 i året i skolepenger men med lån/stipend fra lånekassen levde jeg som en konge. Jeg bodde i nord og der er det billigere å bo/leve. Og da hadde jeg råd til å dra ut på byen hver dag, shoppe, reise +++

Burde kanskje spart litt av studielånet men det var verdt hver eneste krone for jeg hadde det så utrolig gøy :)

Det samme sa venninna mi som studerte i Australia, hun levde virkelig bra da hun studerte der..

TS. Hvordan er prisene i england på bolig, mat, strøm, drikke, byen, trening?

Skrevet

TS. Hvordan er prisene i england på bolig, mat, strøm, drikke, byen, trening?

Det kommer veldig an på hvilket område du har tenkt deg til. London er skitdyrt, nordover billigere, som sagt over.

Skrevet

Går helt fint for meg.. Men nå studerer jeg i Nederland da, så er jo sikkert billigere enn mange andre steder.

Jeg har som regel noen lapper igjen til jul, og ca 10000 igjen da sommerferien starter av pengene jeg får til jul. Som utlandsstudent gies (iallefall til meg) utbetalinger kun 2 ganger i året, så man må da allokere pengene sine selv utover semesteret, noe som er greit for meg.

JEg trenger ikke engang sjekke kontoen, jeg vet at jeg alltid har penger igjen før neste pengepulje kommer til jul.

Skrevet

Går helt fint for meg.. Men nå studerer jeg i Nederland da, så er jo sikkert billigere enn mange andre steder.

Jeg har som regel noen lapper igjen til jul, og ca 10000 igjen da sommerferien starter av pengene jeg får til jul. Som utlandsstudent gies (iallefall til meg) utbetalinger kun 2 ganger i året, så man må da allokere pengene sine selv utover semesteret, noe som er greit for meg.

JEg trenger ikke engang sjekke kontoen, jeg vet at jeg alltid har penger igjen før neste pengepulje kommer til jul.

Jeg må si jeg er imponert over at du klarer å ha 10000 igjen til sommeren. For meg er vårsemesteret aaltfor langt, og pengene tar slutt i mai, senest..

Leser du på engelsk eller nederlandsk?

Skrevet (endret)

Er flink til å velge butikkene med billig mat, f.eks Aldi, Lidl etc, og kjøper ikke for mye "unødvendig". Store shoppingrunder skjer som regel bare i august og januar, noe småtterier innimellom. Kan få mye mat for lite penger der =) Billigere å trives, en øl ute koster ikke mye, og enda mindre hvis du kjøper på matbutikk. Dessuten så kan man som regel finne hybel til 2500-3000 om man leter litt og ikke er for kresen.

Studerer på engelsk. =)

edit: gikk i surr med valuta.

Endret av Mir
Skrevet

Er flink til å velge butikkene med billig mat, f.eks Aldi, Lidl etc, og kjøper ikke for mye "unødvendig". Store shoppingrunder skjer som regel bare i august og januar, noe småtterier innimellom. Kan få mye mat for lite penger der =) Billigere å trives, en øl ute koster ikke mye, og enda mindre hvis du kjøper på matbutikk. Dessuten så kan man som regel finne hybel til 2500-3000 om man leter litt og ikke er for kresen.

Studerer på engelsk. =)

edit: gikk i surr med valuta.

Ja, det er sikkert bare jeg som har litt dårlig kontroll på pengene.. Når jeg studerte og jobbet i Norge, brukte jeg alt jeg fikk hver mnd. Og dte gikk jo fint, for det kom jo mer penger neste. :P

Men dette å få penger for et halv år på en gang, dét er vanskelig! Jeg burde sikkert lage med et budsjett. :)

Skrevet

TS. Har noen forslag til budsjett? Tenker da på selve postene? Noen modeller for student budsjett man gå ut ifra? Evt hvilke poster setter dere / Mir opp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...