AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Vår lille på 17 måneder begynte i barnehagen i august. Han stortrives og de ansatte sier at han veldig sjelden er lei seg eller slår seg vrang. Etter et par dager i barnehagen begynte leggingen og nattesøvnen å bli et problem. Han var veldig lei seg og våknet ofte og var helt utrøstelig. Våknet med skrik og ikke sånn rolig oppvåkning med først litt klynking. Mareritt kanskje? Leggingen og natten går bedre nå selv om vi fortsatt har noen netter som ikke er optimale. Men vi føler han er blitt så annerledes når vi er hjemme etter at han begynte i bh. Om morgenen er han blid og glad i starten, men det går ikke lang tid før han sutrer og klager og vil ingenting - bortsett fra å gå ut. Vi må helst være ut dørene innen 1 time etter han har stått opp, hvis ikke går han helt av hengslene. Med en gang vi beveger oss ut så er alt ok. Og det er ingen problem å levere han i bh. Så er det ettermiddagene etter at vi har hentet han. Han blir alltid kjempeglad for å se oss når vi kommer for å hente han, men så går det 1 min før han sutrer. Og når vi kommer hjem så er det ganske slitsomt å ha en grinete unge resten av kvelden. Går greit hvis vi drar ut på lekeplassen e.l., men noen ganger er vi ikke hjemme før kl. 1630-17 og da er det ikke alltid vi drar ut. Ønsker jo f.eks. at han skal spise middag og slappe litt av i kjente omgivelser før han går til sengs. Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Har lest at noen barn som ikke har reaksjon på dagtid/når de er i barnehagen kan få det om natten. Men dette "forklarer" ikke hvorfor han er så utålmodig om morgenen f.eks.? Setter stor pris på dersom noen vil dele erfaringer og tanker om dette....
Caramba Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 I min erfaring er dette litt typisk for alderen. Sutringen ga seg når barnet ble ca 2-2,5 år. I denne perioden var det beste å ha barnet litt ute på ettermiddagen og være mye ute i helgene. Det var inne det ble mest sutring. Når barnet utviklet seg og fikk til litt mer på egene hånd (bygge duplo, tegne, perle) så ble han mer fornøyd samtidig som språket utviklet seg og barnet lærte å sette ord på følelsene sine. Han ble frustrert av ting han ikke fikk til eller ting vi ikke forsto at han mente, tror jeg.
Mie Marie Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Jeg tenker på alle de inntrykkene barnet har etter å ha startet i bhg. Kan hende barnet drømmet mer og om flere ting enn det gjorde tidligere slik at det ikke vet helt hva som skjer og våkner med gråt. Jeg tenker også på at i bhg er man i aktivitet hele tiden(uteom sovetid) og det er alltid noe som skjer og det er andre barn rundt en hele tiden. Det kan være at når dere kommer hjem kan det hende barnet "kjeder" seg, i den forstand at det blir stille rundt en og det må underholde seg selv mer enn på dagtid i bhg. Bare noen tanker fra en som jobber i barnehage og har tatt imot nye og små barn.
Elizia Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Vi opplever det samme som ts. Lillemann er 1 år og startet i bhg for 2 uker siden. Han er kjempepositiv i bhg men med en gang han ser meg begynner han å sutre. Fra vi kommer hjem til han sover er det konstant sutring. Før bhg. oppstart kunne jeg bare legge han, synge et par sanger og så gå ut av rommet og han sovnet på egen hånd. Nå godtar han ikke lengre at jeg forlater rommet. Da skriker han helt til jeg kommer tilbake. Tror det har med alle forandringer å gjøre. Mye nytt skjer på dagtid, jeg er borte og han er sliten. Nå utvikles også drømmene samt han blir frustrert over å ikke kunne gå enda. Går ikke fort nok for han å krabbe. Ikke rart at de reagerer med sutring og klamring, men det går jo over etterhvert som de venner seg til forandringene.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Takk for svar! Jeg har tenkt at han "kjeder" seg av å være hjemme og vi er ute og farter så mye det lar seg gjøre. Samtidig føler jeg det blir så masete både for han og oss hvis han må rett i seng når vi kommer inn dørene, men mulig det bare er jeg som tenker sånn. Må innrømme at det er litt slitsomt å fyke ut dørene kl. 7-8 lørdag og søndag morgen, men vi gjør jo det - alt for å holde humøret oppe. Mange nye inntrykk osv. har jeg også tenkt på og det er vel naturlig at søvn og legging påvirkes av det. Jeg er egentlig mest bekymret over det som skjer på dagtid, at det må være action fra tidlig morgen til sen kveld. Men det er kanskje normalt?
Caramba Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Jeg tror dette er noe som kommer til å gå over. La ham sutre litt om kveldene, eller legg ham en halvtime tidligere en stund. Han er nok trøtt etter en hektisk dag. Hjelper det å ta ham på fanget, bla i en bok eller se litt på barnetv? Det gjorde jeg mye med min første når han var sutrete. (T)villingene mine på 15 mnd sutrer også litt på ettermiddagen, men det begynte de med lenge før bhg-start. Jeg tolker det dithen at de rett og slett er trøtte og litt grinete på ettermiddagen/kvelden. Samme om morgenen. Når de har lekt en stund så blir de litt trøtte før blunden og sutrer.
Gjest Anne Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Takk for svar! Jeg har tenkt at han "kjeder" seg av å være hjemme og vi er ute og farter så mye det lar seg gjøre. Samtidig føler jeg det blir så masete både for han og oss hvis han må rett i seng når vi kommer inn dørene, men mulig det bare er jeg som tenker sånn. Må innrømme at det er litt slitsomt å fyke ut dørene kl. 7-8 lørdag og søndag morgen, men vi gjør jo det - alt for å holde humøret oppe. Mange nye inntrykk osv. har jeg også tenkt på og det er vel naturlig at søvn og legging påvirkes av det. Jeg er egentlig mest bekymret over det som skjer på dagtid, at det må være action fra tidlig morgen til sen kveld. Men det er kanskje normalt? Uff - det høres utrolig stressende ut. Jeg kan nesten garantere at barnet ikke gråter fordi han kjeder seg. Vil heller tro at han har behov for litt ro og fred.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Uff - det høres utrolig stressende ut. Jeg kan nesten garantere at barnet ikke gråter fordi han kjeder seg. Vil heller tro at han har behov for litt ro og fred. Det ville jeg også trodd og det er jo det som gir mening i mitt hode - at han trenger ro og fred etter en lang dag i bh med fullt kjør. Men han sutrer så og si aldri når vi er ute på lekeplassen. Det er bare inne han blir vrang, selv om det er fredelig og rolig der. Mulig barn ikke har et behov for å slappe av bortsett fra når de sover, hva vet jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå