Gå til innhold

Slik trener jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har endelig klart å bli hekta på trening(jippi!), og har nå trent regelmessig i 9 uker. Det har aldri skjedd før så jeg er veldig fornøyd.

Jeg har ikke noe ønske om å gå ned i vekt, jeg trener for helsas skyld og for å bli sterkere osv.

Jeg skal være med på et 10k løp i begynnelsen av oktober så det er jo noe å jobbe mot. :)

Slik trener jeg nå:

Mandag - Fri

Tirsdag - Joggetur på ca 30 min med joggeklubben.

Onsdag - Kundalini Yoga en time. (Dvd)

Torsdag - Joggetur. Har tenkt å gå over til intervalltrening denne dagen. 4x4 intervaller skal visst være bra. Andre forslag?

Fredag - Power Yoga en time. (Dvd)

Lørdag - Kundalini Yoga en time. (Dvd)

Søndag - Joggetur. Her har jeg tenkt å gå over til en lengre tur, 30 min+. Prøve å øke litt hver uke.

Har lyst til å begynne med litt styrketrening også, må bare få tak i litt mer vektskiver og slikt. Får låne mer utstyr av en venn. Vet ikke helt hvordan jeg skal få skvist inn mer trening da ...

Forslag eller kommentarer mottas med takk!

Endret av MooCow
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe greie på yoga, så utelater den biten til noen andre, men om du vil trene styrke i tillegg er det bare å legge den på dager du jogger.

Jeg trener normalt 3-4 dager i uka. Oppvarming -> vekt/styrke -> kondisjon hver gang utenom 1 dag, hvor jeg bare svømmer. Siden du bare jogger 30 minutter burde ikke det være noe problem å trene styrke i tillegg.

Skrevet

Jeg har ikke noe greie på yoga, så utelater den biten til noen andre, men om du vil trene styrke i tillegg er det bare å legge den på dager du jogger.

Jeg trener normalt 3-4 dager i uka. Oppvarming -> vekt/styrke -> kondisjon hver gang utenom 1 dag, hvor jeg bare svømmer. Siden du bare jogger 30 minutter burde ikke det være noe problem å trene styrke i tillegg.

Ja, styrke samme dag som joggetur kan jeg jo vurdere. Men det blir nok bare aktuelt på søndager. Jeg er ikke så veldig tidseffektiv når jeg trener så det tar alltid lengre enn 30 min. :ler: Jogger med en venn, og det blir alltid til at vi sitter og skravler litt både før og etter joggeturen.

Men jeg kan jo eventuelt kutte ut yogaen på onsdager og trene styrke da. To ganger i uken burde holde sånn til å begynne med i hvertfall.

Skrevet

Har trent med slike trenings dvd'er før, men det var pilates. Syns det var tungt selv om jeg var idrettsutøver på det tidspunktet :) Så du kan sikkert regulere det litt slik at det blir relativt bra styrketrening :) Pilates går veldig mye på indre musklatur og stabilitet.

Skrevet

Ja, styrke samme dag som joggetur kan jeg jo vurdere. Men det blir nok bare aktuelt på søndager. Jeg er ikke så veldig tidseffektiv når jeg trener så det tar alltid lengre enn 30 min. :ler: Jogger med en venn, og det blir alltid til at vi sitter og skravler litt både før og etter joggeturen.

Jeg mente ikke at du burde trene styrke på joggedager fordi da har du TID til det, men fordi du jogger så lite at det burde gå smertefritt å jogge og trene styrke på samme dag.

Skrevet

Så flink du er som trener da trådstarter. Ikke alle som orker det.

Jogger du også når det regner ute?

Det klarer jeg ikke.

Skrevet

Jeg mente ikke at du burde trene styrke på joggedager fordi da har du TID til det, men fordi du jogger så lite at det burde gå smertefritt å jogge og trene styrke på samme dag.

Jeg skjønte det. :) Jeg burde kanskje ha nevnt at tid er mangelvare. Skulle gjerne trent mer enn jeg gjør, men det er så mange andre ting jeg har lyst til/må/bør gjøre også.

Trening har stort sett vært nokså smertefritt for meg etter at jeg begynte å ta mer glutamin. Det virker veldig bra mot DOMS(delayed onset of muscle soreness). I det minste for meg.

Jeg har en pilates dvd, men den er en sånn kjappis med fem ti minutters programmer. Det kan jo være en ide med litt variasjon så kanskje jeg skulle skaffet meg flere forskjellige dvder.

bettsa: Jeg har ikke alltid vært så flink som jeg er nå. Har gjerne vært flink i et par uker og så har det gått skeis og jeg har gitt opp. Men jeg har lært at det mentale har utrolig mye å si! Hvis man klarer å faktisk bestemme seg for at dette er noe man vil fortsette med, og klarer å lære seg å være takknemlig for at man kan trene er mye gjort. Jeg skjønte aldri det før. Da ble jeg bare lei av hele greia når det ble tungt og vanskelig, og jeg ikke så noen resultater.

Og ja, jeg jogger i regnvær og. :regn: Nå regner det heldigvis ikke mye her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...