blondina Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Nå har jeg og mannen hatt 6pp uten at det har skjedd noe. Veit at det ikke er så lang tid, men jeg blir frustrert og utålmodig. Jeg har tenkt litt på om det er mulig å ta en tur til gynekolog for å sjekke at jeg faktisk har "egg i kurven" og at alt er normalt. Er det noen vits? Kan gynekologen se noe eller er det bare bortkasta tid og penger?
hegejenta30 Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Gynekologen kan i aller høyeste grad se om alt er som det skal være hos deg. Så jeg anbefaler deg å legge den 1000 lappen det koster i en sjekk! Det kan være innsnevrede eggledere, pco, eller andre ting. Om dere etter et år fortsatt ikke har klart det blir dere henvist til utredning begge to.
missLynch Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Hei, Vil definitivt anbefale en sjekk Gynekologen bruker innvendig ultralyd (en tanke ubehagelig, men hva gjør man ikke??), og ser på livmor, eggstokker osv fra innsiden. Dette er grundige saker. Det kan jo være noe "der inne" som er til hinder for en eventuell graviditet og da er det jo greit å få kartlagt det, dersom man ivrer etter å produsere en liten en..!
Sulosi Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 ...og du trenger ikke betale 1000,- for det, holder med egenandel. Be fastlegen om en henvisning
blondina Skrevet 8. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2010 Tusen takk for svar, jenter! skal til legen på onsdag, skal be om henvisning da!
Athene Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 Det kan godt være du får henvisning allerede, i utgangspunktet må man ha prøvd et år før man får videre hjelp, men selv fikk jeg hjelp allerede et par måneder før jeg ble prøver fordi jeg visste det ville bli utfordringer. Dersom du får henvisning er det ikke så dyrt, 3-400 kr. De kan se at alt ser normalt ut, noe det gjør hos de aller, aller fleste. Det er skjeldent de oppdager noe galt ved innvending ultralyd, og når de gjør det er det som regel cyster. Er det mange cyster kan det tyde på PCO, men det blir ikke påvist uten at man også har andre symptomer. Jeg har nesten ikke egne sykluser i det hele tatt, men likevel viser både innvendig ultralyd, blodprøver og undersøkelser at alt er i orden. Så en innvendig ultralyd forteller deg ikke at "her var det ingen problem". Det sier ingenting om kvaliteten på egg, hvorvidt egget slipper, hvordan livmorslimhinnen er, om egglederne er tette osv.
Gjest Alabama Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Innvendig UL sier ingenting om egglederne, om de er åpne eller ikke. Ser bare på eggstokkene, hvordan de umodne eggene ser ut og hvor mange det finnes av dem. Ellers kjenner de på eggstokkene og livmoren med hånda. Dyrt hos private, men med henvisning til offentlig kan det være veldig lang ventetid.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Step en er en undersøkelse hos vanlig gynekolog, dersom du får en åpen henvisning fra legen din kan du selv ringe rundt og velge den gynekologen som har minst ventetid. For å sjekke om egglederene er åpne må du innom sykehus, gynekologen henviser videre. Fin mann må avlegge sædprøve, jeg hadde bedt om å få det gjort mens du venter på time på sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Hos gynekologen du skal til kan mannen levere sædprøve, og det er likegreit å få gjort det med én gang, i tilfelle du trenger pergo. Ingen vits å ta pergo om han uansett ikke har sæd.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Hos gynekologen du skal til kan mannen levere sædprøve, og det er likegreit å få gjort det med én gang, i tilfelle du trenger pergo. Ingen vits å ta pergo om han uansett ikke har sæd. Forsøkte å si det til min gynekolog men neida,..vanlig praksis var å undersøke kvinnen for tette eggledere først. Litt merkelig for vår del, da jeg hadde barn fra før og han ikke pluss at han ikke hadde stener i testiklene før de ble operert ned som tovlåring..men vi gikk den veien gynekologen viste oss og gjett hva svaret var etter ett år i diverse køer (og masse skattepenger ut av vinduet), joda, han var fullstendig uten svømmende kompiser.
Athene Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Forsøkte å si det til min gynekolog men neida,..vanlig praksis var å undersøke kvinnen for tette eggledere først. Litt merkelig for vår del, da jeg hadde barn fra før og han ikke pluss at han ikke hadde stener i testiklene før de ble operert ned som tovlåring..men vi gikk den veien gynekologen viste oss og gjett hva svaret var etter ett år i diverse køer (og masse skattepenger ut av vinduet), joda, han var fullstendig uten svømmende kompiser. Mannen bør sekkes ut som nesten første punkt. Dette er en enkel undersøkelse, uten medisiner. Der hvor undersøkelser av kvinnen ofte innebærer bedøvelse og sykehus, og sterke hormoner. Jeg har selv en gynekolog som mener det er unødvendig at mannen sjekkes ut før man begynner på pergo når det klart er et problem med kvinnen. Jeg og min mann var dypt uenige i at jeg skulle begynne på hormoner før vi var sikre på at han hadde god kvalitet på svømmerene, og skaffet rekvisisjon på test av han gjennom private kontakter. Jeg fikset også nødvendige blodprøver for å sjekke hormoner på egenhånd før jeg hadde første time hos gyn, for å spare tid. Det lønner seg altså å sette seg inn i hvordan ting bør være, ikke alle gynekologer er enige. Men nå er TS langt, langt unna å få full utredning for barnløshet. Med bare seks pp og nylig pilleslutt er det mest sannshynlig at det snart klaffer av seg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå