Gjest Tessa Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Min svigermor døde for en stund siden. Min mann har en søster. Søsteren begynte å plukke ut av svigermors smykker da min mann sa til de at han ville at de skulle dele smykkene på samme måte som de andre tingene. Da det kom til at de skulle velge ut smykker sa min mann at han kunne tenkt å hatt meg der, men da sa hun at jeg ikke fikk lov til det, for det måtte være bare han og ikke meg. Jeg hadde et nært forhold til min svigermor og jeg ble egentlig litt lei meg, ikke på grunn av smykkene i seg selv, men på grunn av at jeg følte meg så utenfor i alt dette. Jeg har ikke noe dårlig forhold til min svigersøster heller. Jeg vet og at det er forventet at jeg skal vaske ut av leiligheten til svigermor og gjøre endel annet "skitarbeid", men når det kom til de "viktige" tingene så var det ikke riktig at jeg var med. Jeg og min mann har barn og vi har vært sammen i mange år. Jeg er bare litt forvirret. Kanskje det er dumt av meg å bry meg om dette. Lurer vel bare på hva andre synes om dette? Takker for svar
Gjest Emo Fisk Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at hun ikke vil at du skal velge smykker. Det høres kanskje litt dumt ut, men at hun vil at dette er noe hun og broren skal gjøre, slik at hun ikke trenger å etterhvert se smykkene til moren på deg. Jeg vet det høres teit ut, men i en sorgprosess er ikke alltid tankegangen helt god. Tror ikke det har noe med at hun ikke liker deg å gjøre, men at tapet av moren fortsatt er ferskt og vanskelig, og tanken på å se smykkene på noen andre fortsatt gjør for vondt.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Det forstår jeg meget meget godt. Å miste sin mor er noe av det vanskeligste man går igjennom. Og smykker er en av de mest personlige tingene. Å kanskje stå i hver sin ende å dra i en spesiell ring med sin svigerinne (!) hadde fått meg til å klikke i vinkel og brenne henne i h**** mange ganger... Det er en sak mellom søskene. Ikke legg deg oppi det.
Blowers daughter Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Det er vel helt normalt at arv gjøres opp uten ektefeller tilstede. Det er søsknene som skal bli enige, ikke dere.
Jerle Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Det er jo helt naturlig. Det er søsknene som skal dele, ikke du. Og det heter svigerinne, ikke svigersøster.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Det er vanskelig med sorgprosesser, og ingen vet hvordan man reagerer på slikt. Min bestemor døde tidlig i sommer, og min mor og onkel kom seg heldigvis greit gjennom privat skifte. Da det kom til smykkene, spurte han om min tante kunne ta det sammen med mor. Vi barnebarn ble spurt om det var noe spesielt vi ønsket. Det endte med loddtrekning om et par smykker. Tror ingen følte seg tråkket på, men det er ingen mal som passer for alle i en slik situasjon. Det heter både svigerinne og svigersøster.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Det er vel vanlig at man prøver å holde de mest personlige gjenstandene i familen, og ikke gir dem til inngifte. Min bestemor hadde ingen døtre, og da hun døde delte jentene i neste generasjon smykkene likt mellom seg. Klær gikk derimot hovedsaklig til svigerdøtrene hennes, siden de var helt feil stilmessig for tredjegenerajon, og dette er mindre personlige gjenstander.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Jeg mener også at det er en sak mellom søsknene, helt klart. Jeg synes ikke det er nødvendig å blande inn ektefeller i slik deling. Når det gjelder så personlige ting som smykker som har tilhørt din egen mor, så mener jeg at en datter helt klart har en liten "førsterett". Hvis det var en svigerinne som har vært i familien en god stund så ville jeg nok ha delt litt, men jeg ville hatt retten til å avgjøre dette mellom søsken uten ektefeller til stede. Å skulle sitte å dele på lik linje med en svigerinne ville blitt helt feil. Som regel har hun en mor også, eller har hatt. Og så får nok brødrene også litt fortrinn når det gjelder andre ting etter foreldrene, som f.eks. verktøy og tekniske dupeditter etter faren. Er det masse smykker og store verdier det er snakk om, så stiller det seg nok litt annerledes, også om det er snakk om å selge og tjene penger på det. Nå tenker jeg mer på mindre mengder smykker og lignende som har større affeksjonsverdi enn verdi i penger.
Gjest svigerdatra Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Jeg hadde ikke sett det som naturlig at jeg skulle arve smykker etter svigermor. For meg ville det vært noe som ble tatt vare på til min datter, hennes barnebarn.
Gjest Mia Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Det er helt naturlig at det kun er de som er arveberettiget etter arveloven som er tilstede når arv skal deles. Akkurat når det kommer til arv passer ordtaket, jo flere kokker, jo mere søl, veldig bra. At du gjør noe "drittarbeide" som du kaller det, har jo heller med at du hjelper mannen din og resten av familien hans med praktiske ting i en vanskelig tid for dem.
LukaFrost Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Det er din mann og hans søster som arver og da er det naturlig at det er de to som deler eiendelene, selv om det er "dameting" som skal deles.
Gjest Nygift Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes det kommer litt an på verdien. Verdimessig skal det deles likt mellom din svigerinne og din mann, dersom det er stor forskjell, feks en gullring med diamanter og en uten, har de normalt ikke samme verdi.. Da må den som får diamantringen få noe annet attåt. Jeg synes dog at din svigerinne burde ha førstevalg (velge det hun liker best) dersom verdien er den samme. Min mann har en bror, jeg ville synes det var rart om jeg ikke skulle være tilstede (som deg), så på det punktet er jeg enig med deg. Heldigvis for meg, har min svigermor begynt å gi bort arvesmykker (med stor verdi) som gaver, feks fikk jeg perlekjede og øredobber med perler og diamanter til min bursdag i fjor.
Gjest TS Tessa Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Jeg hadde ikke sett det som naturlig at jeg skulle arve smykker etter svigermor. For meg ville det vært noe som ble tatt vare på til min datter, hennes barnebarn. Jeg vil bare si at det var noe av det jeg og mannen snakket om, barna er så små at de ikke kan velge selv enda. Det var egentlig ingen smykker av verdi. Det var 3 smykker der som var fra bestemoren (arvesmykker) og søsteren ville ikke ha noen av de, ellers var det stort sett smykker uten "verdi". Jeg er bare glad for at alt er ferdig nå og ingen er blitt uvenner, det hender jo at folk blir det og.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #14 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes også det er naturlig at det er arvingene og ikke ektefeller som tar seg av sånt. Da det ble ordnet med min bestemors ting gikk det greit så lenge bare barna hennes holdt på, men i det den ene svigerdatteren plutselig skulle blande seg inn ble ting raskt litt ampert. Selv har jeg holdt meg LANGT unna når det har vært ordnet med lignende ting i mannens familie. Jeg VIL virkelig ikke dras inn. Og han er da fullstendig i stand til å ivareta sine barn uten meg til stede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå