Gå til innhold

Har mistet en plombe. Må den byttes nå når det ikke er vondt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiste en karamell før i dag og vips var en liten blombe borte.....

Det er ikke vondt og kjennes ikke om jeg ikke kjenner etter med tungen.

Har ikke så mye penger å bruker på tannlegen nå og lurer derfor på om det gjør noe og ikke gå til tannlegen med det enda, men neste mnd.

Går det evt ann å få noe på apoteket som jeg kan putte i hullet inntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det går ikke an å få noe på apoteket.

Ja, du må til tannlegen så fort som mulig.

Ja, det er fare for at tanna kan bli skadet mer og du kan bli plaget med dette..

Og forøvrig trenger du ikke betale med en gang hos tannlegen, bare avtal time, få det gjort, og så ber du om å få faktura (etter timen!) og si at det er veldig snilt hvis betalingsfristen kan være en måned.

Det pleier gå helt greit hos de fleste tannleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA du må til tannlegen så fort som mulig. Hvis du lar det være åpent risikerer du betennelser og all slags mulig drit, og da blir det straks mye dyrere å fikse.

Som mann_30 sier: de fleste tannleger vil la deg betale etter en liten tid. Men spør for sikkerhets skyld når du bestiller timen, så slipper man misforståelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til tannlege fortest. Når plomba mangler kan hullet vokse i rekordfart og da kan du ende med å sette hele tanna på stift eller å slipe den helt ned og bygge på ny.

Datteren min gikk til tannlege hver 14. dag for å trekke til regulering, fra den ene timen til den andre knakk hun en bit av den ene tanna og på litt under en uke hadde den råtna helt og måtte trekkes. Heldigvis var dette en av de som allikevel skulle ut med tiden, men ikke en av de som skulle trekkes akkurat da. Så da ble det 5 i stede for 4 tenner trekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et hysteri! Å miste en plombe er ikke noe tannleger anser som hastverk i det hele tatt. Du får ikke hastetime for noe sånt. Jeg har mistet utallige plomber i mitt liv, og så lenge du er flink til å rense (kjøp Corsodyl munnskyllevann på apoteket) og holde det fritt for matrester, så kan du gå med det i månedsvis uten av kariesen vokser. Ta det fullstendig med ro TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet en plombe en kveld. Neste dag ringte jeg og fikk hastetime dagen etter. Den var ikke vond. Da jeg kom mente hun at jeg måtte rotfylle siden det hadde blitt så dypt, men la på en midlertidig fylling. Den har holdt foreløbig. To dager var altså nok og det er tull at man ikke får hastetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her igjen.

Jeg ringte tannlegen og det skulle ikke være noe problem å få faktura til etter neste lønning igjen.

Jeg fikk ingen hastetime og fikk time 21/9...

Merkelig det da dersom man kan risikere rotfylling etter to dager :-o

Må ringe dem igjen i morgen for å sjekke jeg altså og evt. få time fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann... Her sto det en del rart. Dersom det er en liten fylling eller en liten del av en fylling, så trenger det ikke å være noen krise. Hvis det er tilfellet og man i tillegg er nøye med renholdet, så er det ikke noe problem å vente noen uker med å fikse det. Problemet oppstår heller hvis man lar det gå lang tid. Når et hull er fylt skal det ha gått gjennom emaljen og inn i dentinet. Dentinet er mykere enn emaljen, og derfor kan hull utvikle seg raskere her enn ellers. Men generelt kan man følge kariestrekanten; sukker + bakterier + tid. Disse tre tingene kombinert gir karies. Har man et godt kosthold og pusser tennene ordentlig, så skjer ikke utviklingen raskt. Kan som et eksempel nevne at jeg selv har hatt en emaljeskade på en tann i mange år, det vil si et område på tannen hvor emaljen er helt borte og man kan se rett inn til det noe gulere dentinet - og der har det ikke skjedd noen kariesutvikling!

Dersom hullet som fyllingen opprinnelig var plassert i er større, er det også et større problem å miste fyllingen (eller en stor del av den). Dersom hullet er dypt nok vil det raskere kunne gi smerter og betennelser. Dette er også faren ved dype hull som ikke går helt inn til pulpa (nervebløtvevet i tannen), men som nesten gjør det. Da skal det mye mindre til for at det skjer en "større" skade som ender med rotfylling, ikke fordi det nødvendigvis går raskere her, men fordi avstanden fra hullet og inn til nervene er så mye kortere.

Tipper det går greit å vente til 21. september, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mr green

Oisann... Her sto det en del rart. Dersom det er en liten fylling eller en liten del av en fylling, så trenger det ikke å være noen krise. Hvis det er tilfellet og man i tillegg er nøye med renholdet, så er det ikke noe problem å vente noen uker med å fikse det. Problemet oppstår heller hvis man lar det gå lang tid. Når et hull er fylt skal det ha gått gjennom emaljen og inn i dentinet. Dentinet er mykere enn emaljen, og derfor kan hull utvikle seg raskere her enn ellers. Men generelt kan man følge kariestrekanten; sukker + bakterier + tid. Disse tre tingene kombinert gir karies. Har man et godt kosthold og pusser tennene ordentlig, så skjer ikke utviklingen raskt. Kan som et eksempel nevne at jeg selv har hatt en emaljeskade på en tann i mange år, det vil si et område på tannen hvor emaljen er helt borte og man kan se rett inn til det noe gulere dentinet - og der har det ikke skjedd noen kariesutvikling!

Dersom hullet som fyllingen opprinnelig var plassert i er større, er det også et større problem å miste fyllingen (eller en stor del av den). Dersom hullet er dypt nok vil det raskere kunne gi smerter og betennelser. Dette er også faren ved dype hull som ikke går helt inn til pulpa (nervebløtvevet i tannen), men som nesten gjør det. Da skal det mye mindre til for at det skjer en "større" skade som ender med rotfylling, ikke fordi det nødvendigvis går raskere her, men fordi avstanden fra hullet og inn til nervene er så mye kortere.

Tipper det går greit å vente til 21. september, jeg :)

var dette en amalgam fylling, så er det viktig at du lever den inn som spesialavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...